D
Hej!

Dränerade runt huset för ett tag sen och dräneringsfirman har en hel del saker att fixa som de förstört under arbetet.
Det gäller främst dåligt flöde i kranarna på grund av han grävde av vattenledningen under arbetet, (misstänker att det kommit skräp i röret). Sen har vi en förstörd grind som han backade på med grävmaskinen, en trasig glasruta och nyligen upptäckte jag en ledning från ett stuprör är fylld med vatten på grund av fel lutning mot brunnen.

Han har lovat i en månad nu att komma o fixa det men dyker aldrig upp, har en liten summa kvar att betala men har inte gjort det men det verkar inte hjälpa.

Så min fråga är om någon har nån koll på hur jag sak gå tillväga för att få det fixat?

Till att börja med så är det viktigt att du framför dina krav skriftligt om du inte redan gjort det. Det underlättar vid en eventuell tvist.

Du bör skriva till entreprenören att bristerna skall åtgärdas inom ett visst (med rimlig tidsfrist) datum, om inte så sker kommer du lämna anmälan till ARN.

Fråga entreprenören om de vill slutföra själva och få resten betalt? Eller om de vill att någon annan gör det för kvarstående pengar?

D
Har funderat på det, det finns dock en lite riska att det kostar mer än det jag har kvar att betala. Ska iaf försöka kontakta honom idag igen.

Hej.

Hur mycket är det kvar att betala och vad tror du att det kostar att låta någon annan fixa klart?

Eftersom att det gått en månad så hade jag skickat en reklamation till entreprenör samt gjort en anmälan till ARN samtidig. Sedan skulle jag invänta entreprenörens och ARNs svar.

Om ARN anser att entreprenören skall åtgärda felen så hade jag skickat kopia på ARN beslutet till entreprenören. Därefter hade jag förberett stämningsansökan till allmän domstol (tror det kostar 900-1500kr). Skicka kopia på denna till entreprenören med tidsfrist 1-2 veckor. Om inget händer så är det tingsrätten som gäller och de brukar gå på ARN's beslut, vad jag hört. Skadeståndskravet bör täcka din nedlagda tid, sveda o värk och vad det kostar att låta någon annan åtgärda problemen. Om tingsrätten ger dig rätt så kan du gå till kronofogden och begära utmätning.

lycka till

ARN är tandlöst, det tror jag inte alls på.

1. Prata
2. Prata mer
3. Kräv muntligen
4. Prata skriftligen
5. Kräv skriftligen
6. Avsluta relationen alt tingsrätten...

Prata med en Advokat innan du går över på steg 5.

Har själv reklamerat till ARN några gånger och lyckats få ersättning eller prisavdrag i samtliga fall.

ARN är tandlöst i sig, eftersom att det är en rekommendation de kommer med, MEN när man i nästa steg går till tingsrätten så är det en stor fördel. Man vill ju inte riskera att behöva betala motpartens rättegångskostnader och att ha ARNs bedömning i ryggen ger en indikation på hur tingsrätten kommer döma. Domare från tingsrätten brukade i alla fall för några år sedan ingå i ARN's beslutande panel. Tror att det är så fortfarande.

Advokat känns som klart osäkert och troligen en kostsam väg. Har själv kopplat in advokat i ett fall i en affärsuppgörelse som gick snett, det blev en kostsam brevväxling (mer än 100k) och gav inte en krona tillbaks i slutändan. Advokater är experter på att mjölka pengar av folk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.