2 450 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Servitut för telefoni
Sida 1 av 2
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Ja kabel som kabel.
Men det kan vara läge att leta fram exakt hur servitutet är formulerat.
Men det kan vara läge att leta fram exakt hur servitutet är formulerat.
Tack för svaret. LIte synd är det allt. Servitutet gäller ett hus för telefoni och vi hade nog hoppas att det skulle gå att bli av med när de klipper kopparn snart.
Kanske är det inget vi kan göra men det känns i alla fall bättre att veta hur det ligger till.
Kanske är det inget vi kan göra men det känns i alla fall bättre att veta hur det ligger till.
Du får som sagt ta reda på exakt vad som står i servitutet men om det står "telefoni" så täcker det väl även optisk fiber eftersom den faktiskt används även för telefoni. Även kopparn används ju för övrigt till annat än telefoni men ingen påstår väl att servitutet blir ogiltigt för att man kan titta på TV via kopparkabeln som en gång grävdes ner för att man skulle kunna prata i telefon?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Och OM man lyckas hävda att fiber inte är telefoni, så ordnar de lätt ett nytt servitut. Ställer bara till lite kostnader för bolaget och samhället, men du får inte bort installationen så länge den behövs.
Nu är jag rent av gråtfärdig!! Har fått höra att bredbandsföreningen kan ansöka om ledningsrätt över vår mark och att VI sedan kan bli tvungna att betala för förrättningen, helt eller delvis. Upp till 20 000!!
Herregud! Det kan bara inte vara sant... Vi som inte ens får bredband vid grävet.
Herregud! Det kan bara inte vara sant... Vi som inte ens får bredband vid grävet.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Att de kanske kan få ledningsrätt är en sak, men det låter märkligt att förrättningskostnaden skulle kunna hamna på dig.
Det kan vara intressant att det är en bredbandsförening som lägger fiber, jag antog att det handlade om Skanova (=Telia). De kan ju nyttja den befintliga infrastrukturen i form av rör i marken, kopplingsskåp osv. Och det bör vara de som har den nuvarande ledningsrätten.
Men kommer det in en annan juridisk person så finns det knappast någon självklarhet i att de får nyttja bef. ledningsrätt för sina dragningar, eller skåpsplaceringar.
Det kan vara intressant att det är en bredbandsförening som lägger fiber, jag antog att det handlade om Skanova (=Telia). De kan ju nyttja den befintliga infrastrukturen i form av rör i marken, kopplingsskåp osv. Och det bör vara de som har den nuvarande ledningsrätten.
Men kommer det in en annan juridisk person så finns det knappast någon självklarhet i att de får nyttja bef. ledningsrätt för sina dragningar, eller skåpsplaceringar.
Nej, det är fiberföreningen i bygden som först grävde på ett annat ställe än vi skrivit avtal på, skällde ut min man när han krävde skadestånd för tokgrävet och uteslöt oss ur föreningen med orden "nu får du inget bredband".
Att de dessutom skulle kunna gräva ner den var de vill och skicka räkningen till oss för förrättningen känns som gulp...
Att de dessutom skulle kunna gräva ner den var de vill och skicka räkningen till oss för förrättningen känns som gulp...
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Fiberföreningen är väl ofta formellt en ekonomisk förening. I så fall kan man inte slänga ut en medlem på så lösa boliner.
Även här håller jag med. I min förening så fanns det inget utrymme för detta. Därför valde vi att gå markavtalsvägen, vilket var till nytta för både förening och markägare.hempularen skrev:Att de kanske kan få ledningsrätt är en sak, men det låter märkligt att förrättningskostnaden skulle kunna hamna på dig.
Urknepigt läge men just utslängningen är nog till det bästa. Om föreningen börjar sitt äventyr så här är risken stor för nya konflikter senare. Det vill vi slippa. Dessutom är en sån behandling som medlem inget som ger en god föreningsfeeling. Så vi säger inte emot just det. Eftersom vi först skulle få bedband gick vi ju med på att upplåta mark gratis. Ritade karta över var de skulle gräva, kom överens och skrev på. Sen grävde de på annan plats. Nu när vi inte får bredband vore det ju läge för markavtal men de verkar inte pratsugna direkt...
Kanske dags att ta en diskussion med fiberföreningen igen?
Ni har ju rimligtvis en del påtryckningsmedel. Uteslutningen är knappast rimlig och kanske kan ni stämma föreningen alt styrelsen för detta. Undersök rättsläget. Samtidigt så borde också föreningen kunna stämmas för grävningen.
Jag föreslår att ni erbjuder föreningen följande.
De flyttar fiberskåpet så att ni kan avveckla telehuset när kopparen dör.
De återställer marken där de felgrävt och rättar bristerna.
Ni får anslutningen gratis.
Ni avstår från att låta er jurist stämma föreningen och styrelsen personligen.
I en förhandling sen kanske ni kan backa på någon punkt.
Finns det något nedskrivet beslut på att ni är uteslutna ur föreningen? Annars är det knappast giltigt.
Kanske ni ska prata med medlemmarna och föreslå att de väljer en ny styrelse med dig som ordförande? Isåfall kan du erbjuda dig att dra tillbaks stämningen mot föreningen. Jag är inte säker på juridiken här men kanske kan ni i praktiken försätta föreningen i en väldigt svår situation genom en stämning.
Ni har ju rimligtvis en del påtryckningsmedel. Uteslutningen är knappast rimlig och kanske kan ni stämma föreningen alt styrelsen för detta. Undersök rättsläget. Samtidigt så borde också föreningen kunna stämmas för grävningen.
Jag föreslår att ni erbjuder föreningen följande.
De flyttar fiberskåpet så att ni kan avveckla telehuset när kopparen dör.
De återställer marken där de felgrävt och rättar bristerna.
Ni får anslutningen gratis.
Ni avstår från att låta er jurist stämma föreningen och styrelsen personligen.
I en förhandling sen kanske ni kan backa på någon punkt.
Finns det något nedskrivet beslut på att ni är uteslutna ur föreningen? Annars är det knappast giltigt.
Kanske ni ska prata med medlemmarna och föreslå att de väljer en ny styrelse med dig som ordförande? Isåfall kan du erbjuda dig att dra tillbaks stämningen mot föreningen. Jag är inte säker på juridiken här men kanske kan ni i praktiken försätta föreningen i en väldigt svår situation genom en stämning.
Redigerat:
Jisses pelpet! Där satt den. Trevligt men någon som har färsk blick och bra med fyr i spisen. Själva pyr vi just nu, bara.
Uppsägningen var muntlig på gårdsbacken innan vi fick ut karln från tomten. När familjens samlade migrän lagt sig får vi fundera men just nu hoppas jag på en fredlig lösning. Vill hellre klappa grisar än jaga bredbandsgubbar.
Uppsägningen var muntlig på gårdsbacken innan vi fick ut karln från tomten. När familjens samlade migrän lagt sig får vi fundera men just nu hoppas jag på en fredlig lösning. Vill hellre klappa grisar än jaga bredbandsgubbar.