Är det verkligen så tight så att grannen inte kan bygga något alls på sin sida? Ett alternativ då hade ju vara att bygga var sin (mindre) friggebod rygg mot rygg precis vid tomtgränsen men på var sin sida om denne.
Ni båda skriver ett godkännande där ni godkänner att den andre bygger vid tomtgräns, ingen bjuder den andre på någon markplätt och det är klart och tydligt vem som äger vad

Tror att lösningen nu blir att jag bygger förrådet på min tomt och jag själv blir ägare. Grannen kommer sen få tillgång till del av förrådet med egen dörr och anslutning till sin egen gård. Belysning samt ett enstaka eluttag kommer finnas i grannens utrymme. Min egen del ska vara isolerad, så även mellanväggen. I grannens del blir det nog så att golv och tak blir isolerat från början, väggarna kanske blir oisolerade till en början.
Därför uppkommer en ny fråga; hur löser man det här?
Vad är lämplig "hyra"?
Hur formulerar vi ett hyresavtal?
Över hur lång tid bör ett sådant avtal gälla?
Hur formulerar jag mig i ett avtal för att inte riskera att behöva ersätta min granne om vi eller han exempelvis säljer respektive fastighet?

Varför vill du att grannen ska få halva ditt förråd?

Om du har för lite saker för att fylla förrådet så kan du vell bygga ett mindre ist :)

Det finns ett par anledningar, det ena är att jag kan tänka mig det eftersom grannen saknar plats för ett eget förråd. Det andra skälet är att jag gärna vill lägga förrådet nära tomtgränsen (förvisso hade jag bara behövt fråga från början men ursprungstanken var att det skulle bli billigare om vi delade på förrådet och kostnaden för det). Nu har jag spelat ut mina kort för grannen och det känns inte bra att ta tillbaka erbjudandet.

Det är väl bara att säga att du upptäckt att det inte är lagligt och kan bli problem om någon upptäcker det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.