1 233 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Regler för att bygga hus
Medlem
· Södermandland
· 3 inlägg
Hej Vänner,
Fantastiskt ställe att söka och vid behov av att ställa frågor. Jag har några där jag hoppas på bra svar.
I beskrivningen av en tomt finns det två regler som jag försöker förstå i större utsträckning.
Vad menas egentligen med
a) bygghöjd max 6.5 m från markplan
- Var ligger markplan?
- Kan jag utgår från tomtens högsta punkt?
b) samt 45% lutning.
- Planen säger: 1 våning samt vindsvåning där jag tolkar det som 1,5 plan, men kan det innefatta Mansardtak? På så vis bygga större yta på övervåningen.
Stort tack på förhand.
/Peter
Fantastiskt ställe att söka och vid behov av att ställa frågor. Jag har några där jag hoppas på bra svar.
I beskrivningen av en tomt finns det två regler som jag försöker förstå i större utsträckning.
Vad menas egentligen med
a) bygghöjd max 6.5 m från markplan
- Var ligger markplan?
- Kan jag utgår från tomtens högsta punkt?
b) samt 45% lutning.
- Planen säger: 1 våning samt vindsvåning där jag tolkar det som 1,5 plan, men kan det innefatta Mansardtak? På så vis bygga större yta på övervåningen.
Stort tack på förhand.
/Peter
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Marknivå i beräkningen är ett komplicerat begrepp, men oftast gäller medelmarknivå runt huset. Höjden räknas vid yttervägg till den punkt på taket där väggen "skär" takets linje. Max takvinkel ger då en begränsning av nockhöjden. Om du har större taklutning eller en kupa eller annat som socker ut på taket så räknad istället en 45 graders linje som tangerar takets högsta punkt, där den skär ytterväggens tänkta förlängning uppåt.
Höjden gäller för en höjdbestämmande sida av huset. Oftast en sida mot gatan, lägger du gaveln mot gatan så blir det nockhöjden som skall hållas under 6,5 m.
Höjden gäller för en höjdbestämmande sida av huset. Oftast en sida mot gatan, lägger du gaveln mot gatan så blir det nockhöjden som skall hållas under 6,5 m.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Det är viktigt att hålla isär procent och grader när man pratar vinklar, det blir lätt fel annars 
Söker du på byggnadshöjd finns det mycket att läsa, många kommuner har bra information och även Boverket har gjort en liten instruktion som förklarar. Bilder på Google är bra
Söker du på byggnadshöjd finns det mycket att läsa, många kommuner har bra information och även Boverket har gjort en liten instruktion som förklarar. Bilder på Google är bra
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Då vi "nyligt" sökt bygglov och dessa frågor var på tapeten,
Markplan är medelvärde av tomthöjden, och där i begränsar även sockelhöjden ovan medelvärde på tomt.
Bygghöjd är oftast men inte alltid höjd till väggbandet av den sida av huset som bestämmer höjden oftast den som vätter mot gatan.
Kan till läggas att bygghöjden är räknat från markens höjd runt sockel efter att man markplanerat enligt bestämmelse för sockelhöjd och markhöjd runt huset
Detta är då hur det var i min kommun
Markplan är medelvärde av tomthöjden, och där i begränsar även sockelhöjden ovan medelvärde på tomt.
Bygghöjd är oftast men inte alltid höjd till väggbandet av den sida av huset som bestämmer höjden oftast den som vätter mot gatan.
Kan till läggas att bygghöjden är räknat från markens höjd runt sockel efter att man markplanerat enligt bestämmelse för sockelhöjd och markhöjd runt huset
Detta är då hur det var i min kommun
Klicka här för att svara