Sir Duke skrev:
Men vad gör man på tillträdesdagen om det är ostädat och prylar kvar?
Man gör väl antagligen en överenskommelse där och då, som skrivs in i papperna.. antingen får man städa om, dra av på priset eller anlita städbolag som bekostas av säljaren. Men genom att alla parter är på plats är det ju lätt att prata om där och då.. :)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
thomasx skrev:
Det är ju en hjälp som mäklaren bör bistå med, tycker jag. Och det är i princip att boka en lagerlokal och anlita en flyttfirma. Och om jag förstod rätt så är det nog också något i den riktningen som mäklaren gör.
Jo visst kan man ringa på mäklaren och tjata om att denne ska prata med säljaren men det blir ju egentligen bara en fråga om vem man ska jaga. Och då tror jag att man får ett bättre resultat om man går direkt på säljaren. Det är ju också ni som kan göra en vettig förhandling i och med att det är ni som vet vad ni kan gå med på.

pelpet skrev:
Jo visst kan man ringa på mäklaren och tjata om att denne ska prata med säljaren men det blir ju egentligen bara en fråga om vem man ska jaga. Och då tror jag att man får ett bättre resultat om man går direkt på säljaren. Det är ju också ni som kan göra en vettig förhandling i och med att det är ni som vet vad ni kan gå med på.
Har du läst tråden?

Ja, jag har läst tråden och gubben säger att han inte kommer att hinna så funderar TS på vad det finns för juridiska påtrykningsmedel.

Jag menar att man istället kan prova konkreta frågor mot säljaren.

- Varför hinner du inte få undan grejorna? Vad är problemet?
- Måste du sortera och rensa medans du städar undan grejorna? Kan du inte bara köra bort dem?
- Det finns ett förråd här, jag har kollat med ägaren. De kan hyra ut det under tre månader. Kan du inte flytta dit grejorna?
- Har du inga vänner eller barn som kan hjälpa dig att flytta ut grejora?
- Jag har kollat med Vrak & Flytt AB. Att köra iväg de här grejorna och magasinera dem i en månad skulle kosta 12000kr. Kan du inte göra det?
- Hur har du tänkt att vi ska kunna renovera källaren när alla dina grejor står där?
- Du kan hyra två containrar. Det kostar 60 kr om dagen st. Kan du inte få hjälp att bära ut grejorna till containrarna? Sedan tar du hit en containerlastbil och kör iväg dem till ditt nya hem. Sen kan du rensa när du hinner. Vettigt?

• Gilla
ItWasntMe och 2 till
  • Laddar…
Men då har du väl också sett att mäklaren skulle ordna en fullmakt för att få bort grejerna?!?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.