Vi har fått problem med en markägare som börjat köra ut timmer vägen som tillhör vår vägföreningen. Även markägaren har en liten andel på denna väg. Men i ett par månader har han nu kört så många lass att vägen tryckts ut mot dikena och stora, djupa hål uppstått. Vi har varit ute och arbetat längs vägen för att lappa ihop den. Men därefter har han fortsatt köra och han vet inte hur länge han behöver hålla på. Vi anser att han ju måste reparera vägen kontinuerligt eftersom vi behöver vägen kontinuerligt och inte bara före och efter hans körningar.

Han är införstådd med att han ska betala per kubik uttaget timmer. Men det hjälper oss inte i denna situation när vägen slits och regn/snö kommer att göra allt ännu värre.

Vad gäller?

Markägaren får naturligtvis se till att vägen är kontinuerligt farbar och sedan stå för en renovering när timret är ute.

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Oftast står virkesköparen för slitaget på vägen i samband med avverkning. Hör med markägaren vem som köpt timret och vad de har för överenskommelse. Jag är markägare och har varit i samma situation några gånger och Holmen/Sveaskog/Södra har alltid tagit vägreparationer utan snack.

Kolla med markägaren om denne inte kan vänta tills tjälen kommer?. Då minskar skadorna på vägen.

Trafikverket har ett antal mätstationer för tjäldjup. Kanske finns det några stationer nära er som kan användas för att indikera hur djupt tjälen går hos er?

Markägarens årliga avgift i vägen skall normalt täcka slitaget. Hur ser avtalet om kubikmeterpris ut?

Virkesköparen har aldrig betalt något för min väg, eller för mina grannars.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om andelstalen för en skogsfastighet är satta enligt tonkilometermetoden - vilket är vanligt - så är transport av avverkat virke medtaget i de tonkilometer som ligger till grund för andelen. För en skogsfastighet ingår avverkning i det normala brukandet.

Se tex kapitel 1.6 här:
https://jonas106.files.wordpress.com/2013/04/tonkm.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.