19 666 läst ·
55 svar
20k läst
55 svar
övervakning med kamera i hemmet, vad gäller?
Vilken modell av Sricam är det du använder?Reborn skrev:Se i mörker perfekt.
Avstånd? 15 / 20 meter kanske....
Det är inte i HD men det duger för mig, jag är nöjd.
Det som var svårt att knappa in kameras adressen på iVideon, jag användande en annan mjukvara för att kopiera och klistra in på iVideon som inte känner av just min kamera.
Det är en Sricam som idag kostar 200 spänn
Du får en link av mig privat så jag vet inte om jag får posta här
Bild från kameran
[bild]
Hej!
Du kan en titt här! Jag skrev där eftersom det var jätte många som skrev PM åt mig så alla ka få ta del på allt info jag kan.
https://www.byggahus.se/forum/tekni...ig-kamera-overvakning-hemmet.html#post2588556
Du kan en titt här! Jag skrev där eftersom det var jätte många som skrev PM åt mig så alla ka få ta del på allt info jag kan.
https://www.byggahus.se/forum/tekni...ig-kamera-overvakning-hemmet.html#post2588556
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 212 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 221 inlägg
Strukturerat eller inte har väl inget med hur länge man lagrar det att göra? Du kan skapa en struktur på några sekunder (att tagga nån i en bild t.ex.) och du kan lagra nåt ostrukturerat i flera hundra år (böcker är ett bra exempel på det senare).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 212 inlägg
Ja, det är en tanke. Problemet med den är att undantaget för ostrukturerat material finns i PUL, och kameraövervakningslagen gäller istället för PUL: "6 § Lagen gäller i stället för personuppgiftslagen (1998:204)."Johan Gunverth skrev:
Och kameraövervakningslagen har inget sådant undantag. (Det finns som sagt andra undantag med detta är vad jag kan se inte ett av dem).
(Och som Nerre skriver så har struktur eller inte inget med hur länge man lagrar något att göra. Direkt man upprättat registret så faller man under lagen. Ja, det är lite krångligare än så, men inte mycket.)
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 221 inlägg
Jag tänkte på den här texten. http://www.datainspektionen.se/laga...pgiftslagen/strukturerat-eller-ostrukturerat/lars_stefan_axelsson skrev:Ja, det är en tanke. Problemet med den är att undantaget för ostrukturerat material finns i PUL, och kameraövervakningslagen gäller istället för PUL: "6 § Lagen gäller i stället för personuppgiftslagen (1998:204)."
Och kameraövervakningslagen har inget sådant undantag. (Det finns som sagt andra undantag med detta är vad jag kan se inte ett av dem).
(Och som Nerre skriver så har struktur eller inte inget med hur länge man lagrar något att göra. Direkt man upprättat registret så faller man under lagen. Ja, det är lite krångligare än så, men inte mycket.)
Det skulle kunna klassas som ostrukturerad inhämtning av data tills man misstänker brott och strukterar det med tidsangivelser och dyl.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 212 inlägg
Ja, fast den handlar som sagt om personuppgiftslagen. Och den är satt ur spel när vi pratar om kameraövervakning. Där gäller kameraövervakningslagen som har precedens, dvs "står över" PUL.Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 221 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden