Så länge man inte sparar filmerna en längre tid behöver man inte oroa sig för registerregler.

Reborn skrev:
Se i mörker perfekt.

Avstånd? 15 / 20 meter kanske....

Det är inte i HD men det duger för mig, jag är nöjd.

Det som var svårt att knappa in kameras adressen på iVideon, jag användande en annan mjukvara för att kopiera och klistra in på iVideon som inte känner av just min kamera.

Det är en Sricam som idag kostar 200 spänn

Du får en link av mig privat så jag vet inte om jag får posta här

Bild från kameran
[bild]
Vilken modell av Sricam är det du använder?

Anna_H skrev:
Så länge man inte sparar filmerna en längre tid behöver man inte oroa sig för registerregler.
Vad lutar du dig mot för lagrum eller dom för att göra den tolkningen?

lars_stefan_axelsson skrev:
Vad lutar du dig mot för lagrum eller dom för att göra den tolkningen?
Ostrukturerat material?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Strukturerat eller inte har väl inget med hur länge man lagrar det att göra? Du kan skapa en struktur på några sekunder (att tagga nån i en bild t.ex.) och du kan lagra nåt ostrukturerat i flera hundra år (böcker är ett bra exempel på det senare).

Johan Gunverth skrev:
Ostrukturerat material?
Ja, det är en tanke. Problemet med den är att undantaget för ostrukturerat material finns i PUL, och kameraövervakningslagen gäller istället för PUL: "6 § Lagen gäller i stället för personuppgiftslagen (1998:204)."

Och kameraövervakningslagen har inget sådant undantag. (Det finns som sagt andra undantag med detta är vad jag kan se inte ett av dem).

(Och som Nerre skriver så har struktur eller inte inget med hur länge man lagrar något att göra. Direkt man upprättat registret så faller man under lagen. Ja, det är lite krångligare än så, men inte mycket.)

D
Anna_H skrev:
Är du helt säkert på det? Vad hänvisar du det påståendet?
Vad anses som en längre tid, 1 dag, 1 vecka, 1 månad?

Ja, det är en tanke. Problemet med den är att undantaget för ostrukturerat material finns i PUL, och kameraövervakningslagen gäller istället för PUL: "6 § Lagen gäller i stället för personuppgiftslagen (1998:204)."

Och kameraövervakningslagen har inget sådant undantag. (Det finns som sagt andra undantag med detta är vad jag kan se inte ett av dem).

(Och som Nerre skriver så har struktur eller inte inget med hur länge man lagrar något att göra. Direkt man upprättat registret så faller man under lagen. Ja, det är lite krångligare än så, men inte mycket.)
Jag tänkte på den här texten. http://www.datainspektionen.se/laga...pgiftslagen/strukturerat-eller-ostrukturerat/
Det skulle kunna klassas som ostrukturerad inhämtning av data tills man misstänker brott och strukterar det med tidsangivelser och dyl.

Johan Gunverth skrev:
Jag tänkte på den här texten. [länk]
Det skulle kunna klassas som ostrukturerad inhämtning av data tills man misstänker brott och strukterar det med tidsangivelser och dyl.
Ja, fast den handlar som sagt om personuppgiftslagen. Och den är satt ur spel när vi pratar om kameraövervakning. Där gäller kameraövervakningslagen som har precedens, dvs "står över" PUL.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Ja, fast den handlar som sagt om personuppgiftslagen. Och den är satt ur spel när vi pratar om kameraövervakning. Där gäller kameraövervakningslagen som har precedens, dvs "står över" PUL.
OK. Misstänkte att det kanske var så.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.