harry73 skrev:
...att ge mig en gåva som enskild egendom (om jag inte uttryckligen bad om det) skulle jag uppfatta som en omyndighetsförklaring. Och jag skulle seriöst överväga att vägra gåvan och säga upp bekantskapen...
Jag vet inte om jag kan hålla med dig.

Min fru och hennes syster fick varsin halva av föräldrarnas sommarstuga i gåva som enskild egendom.
I mina ögon säger det mer att de visade mer omtanke om sina barn än om ett par svärsöner, som de nästan inte kände.

Och det är lite skönt att inte vara "delägare" också. Ett ansvar som man kan skjuta ifrån sig:
"Det är ditt hus, inte mitt, det där får ni bestämma själva" :)

• Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
2014 var det mer än hälften så många skilsmässor som giftermål läste jag någonstans. Så det är inte utan att man kan hävda att mer än hälften av alla som gifter sig, sedan skiljer sig.

Med tanke på det kan man förstå att föräldrar som skänker bort stora värden till sina barn, inte vill se hälften av dessa värden försvinna iväg med någon som senare inte vill veta av dem.

• Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
harry73
KnockOnWood skrev:
Jag vet inte om jag kan hålla med dig.
jag förstår att inte alla tycker lika, därför skrev jag hur jag skulle uppfatta det om mina föräldrar skulle ge mig en gåva som enskild egendom.
Det är mycket möjligt att även jag tycker att enskild egendom är bra, men då är det jag som bestämmer det, eller i alla fall jag som frågar om det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.