Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har borrat för bergvärme förra veckan och jag har några funderingar efter detta.
Lite bakgrund.
Borrfirman kommer och ska börjar borra på måndag.
På tisdag under dagen är dom klar med jorddrivningen.
I samband med detta ringer dom mig på jobbet och frågar vad dom ska göra med borrkaxet.
Då jag trodde att det ingick i priset frågar jag om jag eller dom ska fixa fram en container. Svaret var att dom kan fixa det, varvid jag säger att jag vill veta om det blir någon merkostnad utifrån det avtalade priset om borrningen.
Därefter hör jag inget av dom, men när jag kommer hem står det en container på kommunens mark brevid min tomt.
Nu när borrningen är klar och fakturan har kommit ser marken ut som på bild.
I fakturan finns det specat en kostnad på 3500:- för container.
Jag har inte betalat ännu då fakturan kom i fredags.
Nu ställer jag mig frågan om jag ska betala något innan markskadorna är åtgärdade.
Jag har inte pratat med borrfirman ännu, men jag ska göra det på måndag.
Det är fullt möjligt att dom tar på sig att åtgärda det då det är ett seriöst företag med gott rykte.
Jag vill bara vara lite förberedd på hur jag ska agera ifall vi inte är överens.
Ang. Containern ska sånt bestämmas innan arbete om vem som ska sköta det. Dock dåligt av dom att inte återkoppla på din fråga för vem som skulle stå för kostnaden.
Den förstörda gräsplätten får dom väl återställa och det är ju inget stort jobb om dom har en traktor.
Den förstörda gräsplätten får dom väl återställa och det är ju inget stort jobb om dom har en traktor.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Jag tycker du tar en stadig kratta och drar tillbaka grästorvorna så syns det inte så mycket nästa år.
Protte
Protte
Nu har jag inte fotat allt, men det är ett 20-tal meter halvmeterdjupa spår i gräsmattan efter att dom körde fast lastbilen där. Efter det har dom varit och släpat runt både lasbil och container i gräset med en traktor.
Det hade nog tagit mig en vecka lite drygt att fixa till det här för hand, och det förutsätter att jag då gör det här istället för att vara på jobbet.
Så nej, jag återställer inte det här själv.
Det hade nog tagit mig en vecka lite drygt att fixa till det här för hand, och det förutsätter att jag då gör det här istället för att vara på jobbet.
Redigerat:
Varför berättar du inte det då i ditt första inlägg?HerrK skrev:Nu har jag inte fotat allt, men det är ett 20-tal meter halvmeterdjupa spår i gräsmattan efter att dom körde fast lastbilen där. Efter det har dom varit och släpat runt både lasbil och container i gräset med en traktor.
Det du visar bild på är ju snabbare fixat än det tar att ringa och snacka med firman.
Vad är det för slags mark, golfbana, park, vanligt lerigt gärde? Hur upprörd kommer kommunen att bli?
Själv käkar jag betablockerare, filbunkepiller.
Själv käkar jag betablockerare, filbunkepiller.
1.Fotografen skrev:
Prickad mark / grönområde / lekpark.
Som det är nu så är det bara gräsmatta.
Det har funnits en lekpark där, men den är uttjänt och nedmonterad sedan länge. Sannolikheten att det kommer en ny dit är liten då vi bor i den oprioriterade landsänden där kommunerna går på knäna och förmodligen snart tvångsförvaltas.
2.
Kommunens miljöinspektörer är tämligen nitiska, så jag förväntar mig inget annat än påtryckningar därifrån att återsälla marken snarast.
3.
Medecin är underskattat.
Moderator
· Stockholm
· 57 631 inlägg
Detta med container eller inte som ingående del.
Nu tror jag olika kommuner har olika regler. Men här i Stockholm får man inte borra om inte borrfirman har en speciell slammavskiljande container. Dvs. det skall kunna komma upp stora vattenmängder (typ 10 000 l/min,) vid borrningen, utan att något borrkax sprids utanför containern. Vet att firman som borrade hos oss gnällde över reglerna, containern ifråga kostar tydligen 300 000 att köpa in. Och borraren sade att de inte fyller någon funktion, om de träffar på en vattenåder, så hävdade han att de fyller containern (15 - 20 kbm) på några sekunder. Låter iofs. lite överdrivet.
Kommunen utför här en inspektion i förhand av dagvattenbrunnar, och i efterhand, har det kommit ned borrkax i en dagvattenbrunn så får man som villaägare betala för "sanering".
Nu tror jag olika kommuner har olika regler. Men här i Stockholm får man inte borra om inte borrfirman har en speciell slammavskiljande container. Dvs. det skall kunna komma upp stora vattenmängder (typ 10 000 l/min,) vid borrningen, utan att något borrkax sprids utanför containern. Vet att firman som borrade hos oss gnällde över reglerna, containern ifråga kostar tydligen 300 000 att köpa in. Och borraren sade att de inte fyller någon funktion, om de träffar på en vattenåder, så hävdade han att de fyller containern (15 - 20 kbm) på några sekunder. Låter iofs. lite överdrivet.
Kommunen utför här en inspektion i förhand av dagvattenbrunnar, och i efterhand, har det kommit ned borrkax i en dagvattenbrunn så får man som villaägare betala för "sanering".
Moderator
· Stockholm
· 57 631 inlägg
Vad gäller skadorna på marken. Om entreprenören anser att placeringen var den enda möjliga, så får man nog se skadorna som en del av entreprenaden, dvs. kostnaden för att åtgärda går på dig, om containerkostnaden gick på löpande räkning. Hade du haft ett totalt fastpris så skall givetvis skadorna åtgärdas inom det fasta priset.
Ev. har containerfirman en försäkring för skador av den här typen.
Om skadorna däremot kan anses bero på vårdslöshet från entrprenören/containerfirman, då bör du gå skadeslös.
Ev. har containerfirman en försäkring för skador av den här typen.
Om skadorna däremot kan anses bero på vårdslöshet från entrprenören/containerfirman, då bör du gå skadeslös.
När vi borrade för bergvärme ingick inte återställning av marken i entreprenörens ansvar. Om du inte har helt andra villkor i ditt avtal med borrfirman så är det du som ska stå för all återställning. Gentemot entreprenören spelar det ingen roll om det är din egen mark eller ej. Däremot så verkar det vara en rätt dåligt firma du har att göra med. Givetvis bör de informera innan om de vet om att det är en tillkommande kostnad för container. Och givetvis bör det göras upp om innan var de ska ta sig in på din tomt och vad du kan förvänta dig för skador. Rimligen måste ni ha diskuterat var de ska borra på tomten. Nämndes det inte då hur de ska ta sig dit?
Det är ju borrkax som läckt ut och det bildar en ganska hård yta när det torkar så man krattar inte bort det så lätt. Inget kommer att växa där under närmsta tiden heller så bästa är nog att få dit nån som kan gräva upp kaxet (tungt att gräva för hand), fylla på med lite jord och återplantera gräsmatta.
De verkar dock ha sölat rejält eller haft en läckande container. Kanske kan ifrågasättas.
De verkar dock ha sölat rejält eller haft en läckande container. Kanske kan ifrågasättas.