Hej!

Har sökt och försökt hitta ett svar men har inte något som hjälper mig!

Så jag ställer en egen fråga istället.

Om några dagar får vi tillträde till huset med allt vad det innebär. Men idag ringde mäklaren och sa att gubben i huset inte har en chans att bli klar med huset. Det ska tilläggas att det var belamrat med flyttkartonger och skräp vid både besiktning och visning. Nu har han fortfarande hela källaren kvar med kartonger med bara dagar kvar till överlåtelse och han har sagt att det kommer inte bli tomt heller.

Vi har varit snäll hittills med att strunta i att det knappt gick att se huset invändigt för alla kartonger för att vi ville så gärna köpa huset och i kontraktet har vi skrivit att det räcker med att huset ska vara uttömt men ej flyttstädat då vi ändå ska rusta en massa.

Vi har pratat med mäklaren om detta och enligt henne har han tio dagar på sig att hämta sina prylar om vi skriftligen ber om det vilket vi kan acceptera. Sen blir grejorna våra. Det står även i kontraktet.

Men frågan är hur man ställer sig till att han ska in och greja i då vårat hus, kan man neka han tillträde och bara bestämma en dag som han kan hämta sina prylar på? Det är ju inte lite grejor utan en hel gillestuga på 60 kvadrat full med kartonger... Jag vill inte ha han springa där då vi kommer att köra dit våra saker omgående och ha en massa dyra verktyg ståendes där för att rusta.

Och kan man kräva skadestånd på en gång eftersom han bryter kontraktet i och med att huset inte är tomt?

Tack på förhand!

Mvh
Björn

Jag förstår inte riktigt säljarens problem. Om han kan tömma om 10 dagar, varför kan han då inte låta en flyttfirma tömma nu?

• Gilla
MaxÅ och 3 till
  • Laddar…
Brukar det inte vara så att det som är på fastigheten vid tillträdet ska anses som nya ägarens egendom. Hur som helst är det efter tillträde din fastighet och då bestämmer du vem som får komma in och när

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Det skulle jag också vilja veta, han har haft 2 månader på sig redan. Han kommer med alla möjliga undanflykter... Har man rätt att kräva böter trots att han 10 dagar på sig?

Hur kan han ha 10 dagar på sig . Ska vara tömt när ni får nycklarna då är huset ert

• Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
hushem skrev:
Hur kan han ha 10 dagar på sig . Ska vara tömt när ni får nycklarna då är huset ert
Ja hur ska man annars kunna flytta in om säljarens möbler är där?

Hyr en flyttfirma och debitera mäklaren kostnaden om något är kvar vid tillträde...

Har hon lovat tio dagar är det hennes problem...

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Du har alltid rätt till att få ersättning för extra kostnader du får om tillträdes dagen inte stämmer enligt kontraktet, så som hotell, magasinering av egna möbler, flyttfirma, egen tid etc. Jag skulle aldrig ta nycklar till ett hus där säljarens grejer är kvar, utan jag skulle kräva ersättning för mina extrakostnader, dock får du inte "gå med plus" på de så att säga. Utan bara faktiska kostnader täcks.

Att säljarens grejer blir dina efter 10 dagar medför bara massa jobb, slänga sortera, bära konka etc om säljaren mot förmodan inte hämtar sina grejer. Skulle aldrig gå med på de heller. Säljaren får väl hyra flyttfirma och magasinera sina grejer.

Skulle jag få tillträde till ett hus så ska de vara tomt!

• Gilla
leffe-e och 5 till
  • Laddar…
tobben87 skrev:
Du har alltid rätt till att få ersättning för extra kostnader du får om tillträdes dagen inte stämmer enligt kontraktet, så som hotell, magasinering av egna möbler, flyttfirma, egen tid etc. Jag skulle aldrig ta nycklar till ett hus där säljarens grejer är kvar, utan jag skulle kräva ersättning för mina extrakostnader, dock får du inte "gå med plus" på de så att säga. Utan bara faktiska kostnader täcks.

Att säljarens grejer blir dina efter 10 dagar medför bara massa jobb, slänga sortera, bära konka etc om säljaren mot förmodan inte hämtar sina grejer. Skulle aldrig gå med på de heller. Säljaren får väl hyra flyttfirma och magasinera sina grejer.

Skulle jag få tillträde till ett hus så ska de vara tomt!
Ja det är så vi känner.Kan nästan garantera att han inte heller efter 10 dagar får bort sina grejor. Det lutar åt att skriva ett till kontrakt eller liknande där det framgår att en flyttfirma hämtar sakerna ett visst datum och kör dom till en adress eller till soptippen på säljarens bekostnad.

Vi har redan nekat han att skjuta på försäljningen 2 ggr så ni förstår att han har problem...

Problemet är väl att ni inte har så mycket att sätta mot. Alternativet att skjuta på tillträdet är ju precis vad han vill.
Vet ni om det är skräp eller saker han verkligen vill ha kvar?

Nä precis, såhär i efterhand skulle man ha strukit delen i kontraktet med de 10 dagarna. Då skulle vi inte ha något problem utan bara kunnat ringt en flyttfirma direkt.

Ja han anser det vara värdefulla saker ifrån sin släkt. Men det jag har sett är det bara en massa papper och gammalt rassel. En 30 år gammal tv tex som han anser är väldigt värdefull.... Trasig dessutom..

det verkar ju som om säljaren inte har allt under kontroll. Så även om ni anlitar en flyttfirma för att avhysa lösöret så kommer ni knappast att kunna ränka med ersättning från säljaren.
Sedan återstår ju även flyttstädning om ni inte har talat bort det.
Har ni någon ekonomisk hållhake kvar? Kan ni inbehålla del av slutlikvid?

Vill man förstå den typen av människor som samlar på sig en massa prylar rekommenderar jag programmet "Extreme Hoarders" som går på Fox.

Även om det är extrema fall i TV-serien är det precis samma tankesätt och resonemang som i de lättare fallen.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Föreslå till mäklaren att sakerna hämtas av flyttfirma och magasineras samt att fakturan för detta går till mäklaren som reglerar detta mha. handpenningen.
Vet inte hur det är upplagt för er del men vid vårt husköp fördes handpenningen över till ett konto hos mäklaren som satt på dessa pengar tills dess att affären var helt i hamn. Mäklaren drog då av sig eget arvode från dessa pengar och förde sedan över resten till säljaren. Kan pengar plockas från detta konto för att reda ut dettaså behöver varken du eller flyttfirman oroa sig över att säljaren har svårt att fullfölja sina löften

• Gilla
MaxÅ och 4 till
  • Laddar…
harry73
Jag vill också varna för att inte betala (hela summan) innan allt är färdig.
Att med hjälp av mäklaren använda handpenningen för detta kan vara en bra modell. Ännu bättre är att skriva nytt kontrakt med senare tillträdesdag och lägre pris pga kompensation för er. Ni ska inte ha skrivelser i kontraktet att säljaren har 10 dar på sig att tömma huset.
Allt som finns kvar i huset tillfaller er och säljaren betalar kostnader för att transportera allt till tippen.

Precis, se till att ni skriver ett tilläggskontrakt om att hela summan inte betalas förrän skrotet är borta.

Om ni har plats på gården så kanske ni kan låta gubben ställa upp en hyrcontainer där, som sedan körs iväg dit där han bor. Alla bör betalas från handpenningen.

Varför kan han inte bara hyra in en flyttfirma och magasinera grejorna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.