Bra att veta är att vite bara kan utdömas för den del som inte är klar att tas i bruk, så har man ett projekt där det mesta är gjort men man inte kan använda "huset" pga nått saknas som tex värmen så kan man bara döma ut vite för den delen som har med värme att göra.

Lider med trådskrivaren. Vi åkte på samma nit med en byggfirma som visade sig vara totalt oseriös, drog ROT-pengar i förskott, byggde fel och fult, inkompetenta hantverkare, drog ut på tiden från ett 3-veckors projekt till 4 månader som jag till sist fick avbryta och bygga klart själv, de var i princip aldrig här för att de hade flera projekt samtidigt, trixade med pengar och betalade aldrig tillbaka pengar de var skyldiga oss (Firma Mikael Storck i Stockholm). Droppen var när ägaren efter alla lögner drog till med superlögnen om varför han inte kunde jobba när han samtidigt drog till Mallorca. Han hade glömt att han hade öppen FB-sida.
De gjorde alla fel i boken.

Å andra sidan gjorde vi 2 huvudsakliga fel:

1. Betalade för mycket i förskott.
2. Vi hade ingen vites-klausul om bygget skulle bli försenat.

Har lärt mig ett antal saker efter det.

1. Utgå alltid från att hantverkaren INTE kommer att utföra jobbet som du vill. Var tydlig med det redan innan ni skriver på avtalet och vad som händer om detta sker. Försök att gå igenom varje tänkbart scenario. Vad händer om de gör en repa i parketten osv. Hur lång tid har de på sig att korrigera felaktigheter.

2. Ha med vites-klausul och var tydlig med vems ansvaret är om något blir försenat. Reglera vad kompensationen blir alternativt om rätten att avbryta ett arbete och innehålla betalt arbete. Om inte annat är diskussionen är hävarm i förhandlingen med firman.
Besväret att stå utan kök eller badrum är stort och rimligtvis bör vitet bli högre än för andra typer av projekt.

3. Sätt en tidsgräns för vad projektet Max får ta inkl lite bufferttid och i fall hantverkaren får influensa, och att det är tydligt att du därefter får avbryta arbetet utan krav på betalning.

4. Alternativt kräv att du betalar allt i efterskott. De kan ta en UC på dig om de vill. Då har de incitament för att få allt klart snabbt. Jag har det upplägget med en fönsterfirma nu och jag är mycket tacksam för det. De har incitament att göra ett bra jobb snabbt och i tid och jag kommer gladeligen att betala dem snabbt när allt är klart.

5. Om det är ett större arbete avtala om etapper där du gör en besiktning av kvalitet och hantverk. Gör en avräkning och avtala om rätten att avbryta om de inte utför ett yrkesmannamässigt arbete, OM de inte korrigerar arbetet.

6. Lär dig om byggmoment för att bättre kunna avgöra vad som är ett korrekt utfört jobb. Lär dig om vilka toleranser du kan förvänta dig i arbetet för att kunna ställa rätt krav. Millimeterprecision kan man inte förvänta sig i alla lägen men rena felkonstruktioner eller synligt slarv är inte okej.
Se till att ha ritningar också och låt aldrig hantverkaren få "improvisera" fritt i hur saker ska se ut, om det inte handlar om små lösningar på byggproblem där hantverkarens erfarenhet spelar in.
Vi gjorde nämligen misstaget med ovan nämnda hantverkare att ge honom relativt fria händer utan ritningar och det är så klart svårt att klaga på en design utförd av en klåpare. Folk och undertecknad skrattar nu mera åt vår altan och hans "snickarkunskap" :o

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Håller med, tjata varje dag, vänligt men bestämt. Försök också löpande kontrollera jobbet så de utför allt enligt ök och med en kvalité du kan godta. Blir lätt slarv och att de missar saker med så många kunder på en gång

Seriösa företag kräver aldrig förskott av seriösa kunder, punkt. Om ett jobb skall ta mindre än en månad så kan jag aldrig se varför man ska betala förskott, iallafall för arbetstiden. Gällande material och evtl hyrkostnader kan ju hantverkaren ha dåliga villkor mot sina leverantörer så de behöver få betalt tidigare. Men betala då bara mot uppvisande av deras faktura och vad som faktiskt är leverat till dig. Då är det svårt att bli lurad och finns stort incitament att hantverkaren avslutar i tid. Om fler beställare gjorde detta skulle det vara mycket mindre tjafs. Tror jag iallafall.

Redigerat:
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Rafael Ospino
daffe123 - jag lider verkligen med Er - sitter själv mitt i en liknande situation med ett fönsterbyte som aldrig blir klart. Det är dessbättre (dessvärre) inte jag som upphandlat, utan en sällsynt klåparaktig eller mutad förvaltare.

Visst är det synd om Er, och jag tror inte de som gör jobbet tycker annorlunda, men om de en morgon har att välja på att göra klart hos Er eller hos någon som kommer att dra av 10 % på totalnotan om de inte blir klara i dag, vart åker de då? De är förmodligen inte ondskefulla, men de tycker nog ändå att Ni borde begripit tidigare...

Det enda råd jag kan ger Er är att vädja till deras medmänsklighet. De kanske kan jobba lite övertid eller ta in extra resurser, även om de alltså inte har en juridisk skyldighet.

Själv skulle jag blivit skogstokig om jag varit i samma situation, tyvärr är det väldigt mycket man ska vara insatt i innan man anlitar hantverkare, vilket i sig blir mycket olyckligt för alla det privatpersoner som anlitar hantverkare för olika projekt.

Min egen erfarenhet är att det större företagen med lite fler eller många anställda och som inte är så nogräknade eller helt enkelt oseriösa, lätt kan försätta privatpersoner i denna sits, och allra helst om inga gilltiga papper skrivits under.

Jag har skrivit lite om det tidigare ang. en annan TS, men vi har gjort ett ganska stort projekt ute vid sommarstugan där befintligt hus skulle tilläggsisoleras och ompanelas och sedan skulle det byggas till med 42kvm å loft på platta.

Vi gjorde en sökning efter kompetent folk via bra byggare och efter kontakt med 5 olika firmor gjorde vi vårat val, vilket var ett medelstort företag med några fler antällda och tydligen många bollar i luften och det blev skit rent ut sagt, trots vår egen höga kompetens inom byggnation och intution, företaget hann tilläggsisolera och panela om befintligt hus, vilket var under all kritik och vi betalade inte det sista pengarna, dom försökte inkassera dessa men vi sa att först måste dom åtgärda det vi var missnöjda med och sedan ville vi inte ha med firman att göra, felen åtgärdades inte men dom försökte heller inte inkassera det sista pengarna heller, firman finns inte längre på bra byggare, vilket säger väl en del.

Efter detta kontaktade vi alternativ 2 på vår lista från bra byggare, det var det bästa vi gjort och är jättenöjda både under byggnationen och slutresultatet.

Denna gång blev det en egenföretagare som utförde hela utbyggnationen helt själv bortsett från limträbalken som krävde kranbil.
Kontrakt skrevs och även hantverkarformuläret och även ett slutdatum med vitesföreläggande, alla dessa papper var fullt naturliga för honom så inga konstigheter där inte, i offertern hade han även noga specat allt och kostnaden för detta då vi körde fast pris, inga problem heller att ändra eller lägga till saker under byggnationen.

Denna hantverkare vill verkligen göra ett gott jobb och gärna få kunderna att komma tillbaka, vilket vi gärna gör nästa gång vi vill anlita en hantverkare.

• Gilla
Rafael Ospino och 1 till
  • Laddar…
Vatthagen skrev:
Själv skulle jag blivit skogstokig om jag varit i samma situation, tyvärr är det väldigt mycket man ska vara insatt i innan man anlitar hantverkare,
Egentligen är det inte det. Tittar man på vad som står i konsumenttjänstlagen så framgår det ganska tydligt att det är näringsidkaren (d.v.s. hantverkaren) som förväntas agera professionellt. Konsumenten har i de flesta fall en ganska stark sits gentemot hantverkaren om det hela hamnar i domstol. Vid minsta tveksamhet så ska det tolkas till konsumentens fördel. Det vet antagligen hantverkarna, därför försöker de skrämma konsumenten så det hela aldrig hamnar i domstol.

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Det är även därför som dom flesta hantverkare vill skriva avtal så att det finns på pränt vad som verkligen avtalats. Det är annars rätt vanligt att "kunden" tycker att även ....... och ..... borde ingå.

daffe123 skrev:
Tack ni som svarat!
Pratade med dem idag igen, jag var lugn i rösten men försökte ändå få dem att förstå hur jag känner i det hela, att jag jag är supernöjd med arbetet de gjort hittills men att jag är vid en bryt-punkt att bara avbryta hela arbetet, då jag inte haft ett hem i en månad.

Nu var byggherren (inte samma som igår) mycket trevligare och tillmötesgående, några timmar senare fick jag ett samtal om att de ska jobba lite i helgen.
Verkar som det äntligen gett en bra effekt! 😊

Snart så!
Jag ser här att du redan vidtagit de åtgärder jag tänkte föreslå ;) Vi får hoppas att det håller hela vägen fram.

Annars kan nästa steg vara att ge dem ett slutdatum, och säga att om de inte är klara till det datumet så bryter du avtalet då och plockar in någon annan. Du kan också nämna att eventuella fördyringar som det medför kommer dras av på den summa de har rätt till för redan utförda arbeten. Vad jag förstått av läget bör det ligga inom ramen för paragraferna Plåthuset citerade, i detta fallet.

• Gilla
daffe123
  • Laddar…
Martin_B
elmont skrev:
Hota med jurister får endast till följd att det troligen blir helt omöjligt att "bli klar" tidigt, hot leder bara till skarpare motsättningar. Försök i stället att "böna, be och grina" det brukar ha mångfalt bättre effekt än hot.
Usch nej, fy! :D ...jag skulle aldrig böja mig för någon översittare som försöker köra över mig, och försöka lösa situationen genom att böna, be och grina.
Man skall definitivt inte hota. Men man skall vänligt men bestämt förklara situationen, och lyssnar de inte på det, så höjer man tonläget helt enkelt.

Möjligtvis fungerar det bättre att underkasta sig i sådana situationer, då det i "andra änden" sitter någon typ av narcissist som bara måste ha rätt och mår då bra av att få leka gud, så jag är helt med dig att det kan ha mångfalt bättre effekt än hot, som du skriver.

Men för sin egen skull bör man ju inte vika sig som någon gummirygg, även om det ger bättre resultat, för då undrar jag om man inte mår sämre av det i längden? Tänk så många sådana situationer som uppstår i det vardagliga livet. Skall man alltid vanka iväg med svansen mellan benen för att det är smidigare?

Jag personligen hade inte klarat av det. Det är en sak att man inte skall ge sig i en strid när det helt enkelt är långt ifrån ekonomiskt försvarbart samtidigt som resultatet en vinst skulle ge i princip är obefintlig, dvs. när ens agerande drivs av rena principer. Men i ett sådant läge som TS beskriver, så anser nog jag att man vänligt men bestämt skall stå på sig. :)

Redigerat:
Naturligtvis ska man vara "smart" och känna av situationen/personen och agera utifrån det. Och jag kan gärna förlora ett slag ("grina" och be) för att vinna kriget (i slutändan få som jag vill) :thumbup:

Martin_B
elmont skrev:
Naturligtvis ska man vara "smart" och känna av situationen/personen och agera utifrån det. Och jag kan gärna förlora ett slag ("grina" och be) för att vinna kriget (i slutändan få som jag vill) :thumbup:
Jovisst, fast sedan är det ju så att om man bara skriver riktiga kontrakt eller har muntliga överenskommelser som dokumenteras ordentligt, så har man ju rätten på sin sida, vilket innebär att man ju ändå får som man vill, eller som det var avtalat från början. Skillnaden är bara att grinandet och bönandet förmodligen är en snabbare och därmed smidigare väg att gå.

Lite som att sitta och tigga utanför ICA. Ja, det är mycket lättförtjänta pengar och om man är duktig så kan man hova in betydligt mer än en normalarbetare kan göra lagligt här i Sverige, men vill man verkligen välja den vägen?

Jag personligen sträcker hellre på ryggen och rent av lever fattigt, än att stå där och försöka få andra att försörja mig eller mina "uppdragsgivare" (tyvärr i många fall). Med den tiden som jag ödslar på att sitta där hade jag rent av hellre samlat ihop några hinkar och burkar samt ett par pinnar och börjat trumma efter bästa förmåga, allt för att åtminstone anstränga mig och känna att jag verkligen gör "allt i min makt" för det som andra ger mig. Eller helt enkelt gått runt och sökt arbete dagarna i ända - någon gång får man napp.

Grinande och bönande fungerar, ja, det är smidigt och det går snabbt. En enkel väg som dessutom är väldigt smart. Man sparar sin egen tid och på så sätt "förlänger" livet, möjligtvis rent av förbättrar hälsan (eller rättare sagt slipper fördärva den). Men orkar man med mentalt? :D ....ja alla är vi olika, jag väljer hellre den "hårda" vägen, dum som jag är. Men samtidigt sover jag gott om natten och känner att jag minsann inte vek mig för någon översittare! :)

DarrenB skrev:
Folk och undertecknad skrattar nu mera åt vår altan och hans "snickarkunskap" :o
Bilder?! :rolleyes:

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
elpaco skrev:
Bilder?! :rolleyes:
Ska bespara er från lidandet :)

Martin_B
DarrenB skrev:
Ska bespara er från lidandet :)
Det är lugnt, vi lider gärna med dig :D

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.