39 843 läst ·
105 svar
40k läst
105 svar
Vad är ett skäligt arrende?
Sida 1 av 8
Jag har en sjötomt som är värderad till 600 000 kr av en mäklare.
På tomten står ett fritidshus med låg standard som byggts av arrendatorn på 60-talet.
Enligt mäklaren är inte huset värt många kronor. Värdet ligger i tomten och dess läge.
Det finns inte något skriftligt kontrakt och arrendet är inte tidsbestämt.
Hittade detta på nätet men vad innebär det?
I normala fall anses det inte oskäligt att arrendeavgiften är av den storleksordningen att den får förränta markvärdet.
Frågan är alltså vad är ett skäligt arrende för denna tomt?
På tomten står ett fritidshus med låg standard som byggts av arrendatorn på 60-talet.
Enligt mäklaren är inte huset värt många kronor. Värdet ligger i tomten och dess läge.
Det finns inte något skriftligt kontrakt och arrendet är inte tidsbestämt.
Hittade detta på nätet men vad innebär det?
I normala fall anses det inte oskäligt att arrendeavgiften är av den storleksordningen att den får förränta markvärdet.
Frågan är alltså vad är ett skäligt arrende för denna tomt?
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Går det verkligen bara att höja 5% hur som helst? Vist inget är skriver men byggdes ju på 60 talet så har ju stått där ett bra tag.
Sedan vist du skriver vad tomten är värd men funderar hur mycket skiljer tomten du värderat till hur mycket av tomten som den som har arrende huset upptar, borde ju också påverka arrenden?
Sedan vist du skriver vad tomten är värd men funderar hur mycket skiljer tomten du värderat till hur mycket av tomten som den som har arrende huset upptar, borde ju också påverka arrenden?
Stugägaren resonerar så här. Villig att betala 200 000 för tomten! Villig att sälja stugan för 300 000! Arrendet har legat på 2000 kr/år i si så där 30 år. Helst vill jag ta över stugan riva den och bygga nytt men kan även tänka mig att sälja. Dock är stugägarens bud naturligtvis inte aktuellt. Snårigt det här med arrende. 5% låter dock bra 
Redigerat:
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Tänker du stugägarens bud på tomten eller priset för stugan som inte känns aktuellt?
Går nog höja med 5% men nog bra kolla upp så man gör rätt. Nog inte samma som med hyreslägenheter men där är ju inte bara att höja för man vill eller tycker det. Har dåligt koll på arrende men för mig ska finnas några regler just för inte ska bli chock höjning (även om nog inte 5% är jätte extremt).
Går nog höja med 5% men nog bra kolla upp så man gör rätt. Nog inte samma som med hyreslägenheter men där är ju inte bara att höja för man vill eller tycker det. Har dåligt koll på arrende men för mig ska finnas några regler just för inte ska bli chock höjning (även om nog inte 5% är jätte extremt).
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Läste lite för snabbt läst från min sida.
Men finns det inga regler om avgift för arrende? Tänker om avgiften tidigare varit 2'000 kr/år att helt plötsligt höja till 30'000 kr/år blir väl en höjning på 1500% är det ok bara att höja? Den som arrenderar är det 100% på hela tomten?
Vist finns inget skriftligt eller tidsangivet men är inte det till nackdel för ägaren av tomten om nu ägaren till fritidshuset betalat varje år 2000 kr i ca 50-60 år, tänker med tanke på tiden att det kan anses som det fastän inte finns något skriftligt ändå finns ett avtal.
Men finns det inga regler om avgift för arrende? Tänker om avgiften tidigare varit 2'000 kr/år att helt plötsligt höja till 30'000 kr/år blir väl en höjning på 1500% är det ok bara att höja? Den som arrenderar är det 100% på hela tomten?
Vist finns inget skriftligt eller tidsangivet men är inte det till nackdel för ägaren av tomten om nu ägaren till fritidshuset betalat varje år 2000 kr i ca 50-60 år, tänker med tanke på tiden att det kan anses som det fastän inte finns något skriftligt ändå finns ett avtal.
Är tveksam till att det går att chockhöja arrendet för att tvinga bort en arrendator.harry73 skrev:
Jag tycker inte arrendators bud är helt orimligt, ett värde på ett stuga på en ofri tomt är ju inte bara värdet av stugan i sig utan också läget.
Dvs om arrendatorn skulle sälja på öppna marknaden vad skulle han få då?
/ATW
Tillhör inte läget markägaren?ArneTW skrev:Är tveksam till att det går att chockhöja arrendet för att tvinga bort en arrendator.
Jag tycker inte arrendators bud är helt orimligt, ett värde på ett stuga på en ofri tomt är ju inte bara värdet av stugan i sig utan också läget.
Dvs om arrendatorn skulle sälja på öppna marknaden vad skulle han få då?
/ATW
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM#K10
2 § Avtal om bostadsarrende skall träffas för viss tid, minst fem år, eller för arrendatorns livstid.
Är arrendetiden icke bestämd enligt vad som sagts nu, gäller avtalet för fem år. Har avtal träffats för kortare tid, gäller det dock för den överenskomna tiden, om arrendenämnden godkänt avtalet i denna del.
Förbehåll om rätt för jordägaren att i annat fall än som anges i 7 kap. 5 och 30 §§ samt 8 kap. 6, 14, 18 och 23 §§ återtaga arrendestället eller del därav före arrendetidens utgång gäller endast om det godkänts av arrendenämnden
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Men läget på fritidshuset lär ju spela roll även om det skulle stå på arrende.
Är väl stor skillnad på värdet av ett hus på arrende mark som ligger säg djupt inne i skogen eller har hav utsikt.
Är väl stor skillnad på värdet av ett hus på arrende mark som ligger säg djupt inne i skogen eller har hav utsikt.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Hittade denna text när jag googlade. Vist gäller vid förlägning men kanske ändå har lite relevans:
"I 10 kap 6 § står det att arrendeavgiften vid förlängning ska utgå med skäligt belopp. Blir det tvist om vilka villkor som skall gälla vid en förlängning av arrendeavtalet kan tvisten bli föremål för arrendenämndens prövning, se 10 kap. 6 a § jämfört med 9 kap. 10 § JB.
Om arrendeavgiften inte kan bestämmas av jordägare och arrendator ska hänsyn tas till arrenderättens värde med hänsyn till arrendeavtalet och omständigheterna i övrigt."
Källa:lawline
"I 10 kap 6 § står det att arrendeavgiften vid förlängning ska utgå med skäligt belopp. Blir det tvist om vilka villkor som skall gälla vid en förlängning av arrendeavtalet kan tvisten bli föremål för arrendenämndens prövning, se 10 kap. 6 a § jämfört med 9 kap. 10 § JB.
Om arrendeavgiften inte kan bestämmas av jordägare och arrendator ska hänsyn tas till arrenderättens värde med hänsyn till arrendeavtalet och omständigheterna i övrigt."
Källa:lawline