9 227 läst ·
15 svar
9k läst
15 svar
Klyva eller avstycka fritidsfastighet?
Sida 1 av 2
Samäger en 2,3 hektar stor fritidsfastighet med strandläge med mina fyra kusiner. Min ägarandel är 25%. De andra vill nu sälja medan jag vill vara kvar på en mindre del av tomten där det finns ett litet fritidshus.
Vi har hittills pratat om att stycka av min del, men finns det kanske fördelar med att göra klyvning istället?
Som jag förstått det:
- om vi bildar två fastigheter genom avstyckning äger fortfarande alla delägarna de båda fastigheterna tillsammans. Vi måste anlita värderingsmän/mäklare som bedömer värdet på de båda delarna. Jag måste därför köpa ut dem från min (lilla) del och sedan köper de ut mig från sin (större) del.
- om vi bildar två fastigheter genom klyvning blir jag direkt ägare till min lilla del. De andra äger nu tillsammans den stora delen och kan sälja den. Är delen jag vill klyva av värd mera än de 25% jag äger anlitar Lantmäteriet en värderare som reglerar mellanskillnaden. Låter ju enklare i mina öron.
Ser att klyvning oftast förekommer när det är tvister och man inte kommer överens.
Vi är inte alls osams men undrar om klyvning kanske är ett bättre alternativ än avstyckning i vårat fall?
Tack för er input, den är mycket viktig för mig.
Vi har hittills pratat om att stycka av min del, men finns det kanske fördelar med att göra klyvning istället?
Som jag förstått det:
- om vi bildar två fastigheter genom avstyckning äger fortfarande alla delägarna de båda fastigheterna tillsammans. Vi måste anlita värderingsmän/mäklare som bedömer värdet på de båda delarna. Jag måste därför köpa ut dem från min (lilla) del och sedan köper de ut mig från sin (större) del.
- om vi bildar två fastigheter genom klyvning blir jag direkt ägare till min lilla del. De andra äger nu tillsammans den stora delen och kan sälja den. Är delen jag vill klyva av värd mera än de 25% jag äger anlitar Lantmäteriet en värderare som reglerar mellanskillnaden. Låter ju enklare i mina öron.
Ser att klyvning oftast förekommer när det är tvister och man inte kommer överens.
Vi är inte alls osams men undrar om klyvning kanske är ett bättre alternativ än avstyckning i vårat fall?
Tack för er input, den är mycket viktig för mig.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det låter ju som klyvning ger färre "affärer" och därmed mindre lagfartsavgifter.
Men den stora frågan är väl hur det ser ut med strandskyddet. Kommer det att gå att få bygga något på den obebyggda delen av fastigheten.
Om det inte går att få dispens för bygge där så är ju den marken i princip värdelös, och då kommer troligen inte lantmäteriet att godkänna varken avstyckning eller klyvning, såvida den inte är så stor att det går att stycka av som jordbruksmark. Man kan inte dela upp en fastighet så att det uppstår "onödiga" fastigheter".
Men den stora frågan är väl hur det ser ut med strandskyddet. Kommer det att gå att få bygga något på den obebyggda delen av fastigheten.
Om det inte går att få dispens för bygge där så är ju den marken i princip värdelös, och då kommer troligen inte lantmäteriet att godkänna varken avstyckning eller klyvning, såvida den inte är så stor att det går att stycka av som jordbruksmark. Man kan inte dela upp en fastighet så att det uppstår "onödiga" fastigheter".
Om jag förstår TS rätt skulle båda fastigheterna vara bebyggda efter klyvning/styckning.
Oavsett vad, se till att alla är tillfreds med att värderingarna har gjorts på riktigt vis. Jag har sett vad sånt kan göra med en släkt.
Oavsett vad, se till att alla är tillfreds med att värderingarna har gjorts på riktigt vis. Jag har sett vad sånt kan göra med en släkt.
Avstyckning går till så att ni ritar ut en bit mark på kartan som ni tycker fungerar, och så köper du den för överenskommet pris av dig själv och dina kusiner. Det kan vara större eller mindre än 25%. Därefer ansöker man om avstyckning av den biten du köpt.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Som MH säger är det vanliga. Man lägger in ett villkor att om styckningen inte godkänns så går hela köpet tillbaka.
Att köpa åt båda hållen efter avstyckningen ger onödiga lagfartskostnader, speciellt om priset är högt.
Läs prisexempel 1 här, verkar väl likna din situation. http://www.lantmateriet.se/sv/Fasti...#faq:vad-kostar-det-har-hittar-du-prisexempel
Är problemet att du inte kan ligga ute med pengar att betala den del som ska styckas innan resten blivit sålt så kanske det är en bra lösning.
Måste nog inte vara Lantmäteriets värderare, om ni själva enas om vilka värden som ska kompenseras för delarna.
Att köpa åt båda hållen efter avstyckningen ger onödiga lagfartskostnader, speciellt om priset är högt.
Läs prisexempel 1 här, verkar väl likna din situation. http://www.lantmateriet.se/sv/Fasti...#faq:vad-kostar-det-har-hittar-du-prisexempel
Är problemet att du inte kan ligga ute med pengar att betala den del som ska styckas innan resten blivit sålt så kanske det är en bra lösning.
Måste nog inte vara Lantmäteriets värderare, om ni själva enas om vilka värden som ska kompenseras för delarna.
Redigerat:
Vi är överens om vad som ska styckas av, men förstås inte om priset, Det känner vi ju inte till. Mäklare har sagt att det måste vara avstyckat till två fastigheter innan de kan värdera. Det är därför som vi tänkt att vi först måste avstycka/klyva, sedan värdera och köpa ut varandra.-MH- skrev:
Ja, alternativet är förstås att ni styckar av en andra fastighet med samma ägarföhållande som ni har på den stora fastigheten. Då har ni genast två samägda fastigheter, vad kan gå fel. 
Men nog måste ni kunna komma överens om priset först? Det är ju så man gör i normala fall.
Men nog måste ni kunna komma överens om priset först? Det är ju så man gör i normala fall.
-MH- skrev:Ja, alternativet är förstås att ni styckar av en andra fastighet med samma ägarföhållande som ni har på den stora fastigheten. Då har ni genast två samägda fastigheter, vad kan gå fel.
Jo precis, om vi avstyckar äger ju alla tillsammans två fastigheter. Och det är ju därför jag undrar om klyvningen kanske är bättre. Målet är ju att jag ska bli ensam ägare till den lilla delen och övriga delägare ska samäga den stora.
Ok, jag har ingen erfarenhet av detta. Mäklare har sagt att de inte kan spekulera i värden förrän avstyckning/klyvning är gjord. Blir det kanske lättare att få igenom en avstyckning/klyvning också, om man "redan har köpt" så att säga? Men jag tänker att lantmätaren väl måste beakta lagstiftning och praxis och inte låta sig påverkas av att samägarna redan har gjort upp om priset?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Är den stora delen av tomten bebyggd i nuläget?
Jag kan tänka mig att värderingsmannen vill se om det går att få stycka överhuvudtaget. Och om det vid styckningen blir något positivt förhandsbesked om byggrätt. Det ger ju en dramatisk skillnad i värdering om den stora tomten får bebyggas eller inte.
Jag kan tänka mig att värderingsmannen vill se om det går att få stycka överhuvudtaget. Och om det vid styckningen blir något positivt förhandsbesked om byggrätt. Det ger ju en dramatisk skillnad i värdering om den stora tomten får bebyggas eller inte.
Ja den stora delen av egendomen är bebyggd. Där finns egendomens stamfastighet ("huvudbyggnaden") på tomten.hempularen skrev:Är den stora delen av tomten bebyggd i nuläget?
Apropå värdering - om man gör en klyvning och min del - den mindre delen - är värd mer än de 25% jag äger i helheten, så beräknas en mellanskillnad har jag hört. Men vem gör denna värdering? Något företag som lantmäteriet anlitar?
Men ni måste väl kunna få en värdering på hela den nuvarande fastigheten? Det ger ju en viss idé om ett kommande värde för avstyckningarna. Sen kan det ju bero på hur styckningen utformas. Styckar du av så din del tar hela strandläget ligger kanske största delen av värdet där.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Då förstår jag inte varför en mäklare inte skulle kunna värdera utifrån en föreslagen avstyckning. En ev. osäkerhet, som ni kanske borde undersöka själva innan, är om den stora delen av fastigheten kan styckas ytterligare.
Om man tänker sig att den säljs och köparen bara får ha den byggnad som redan finns, eller bygga ersättning till den, så blir det ju ett värde.
I ett annat scenario så kanske den delen kan styckas i 5 - 10 nya tomter och exploateras, det ger ju ett värde som blir uppemot 10 ggr högre. Nu har det inte framgått i tråden hur stor den fastigheten är, men jag får för mig att den är stor.
Om man tänker sig att den säljs och köparen bara får ha den byggnad som redan finns, eller bygga ersättning till den, så blir det ju ett värde.
I ett annat scenario så kanske den delen kan styckas i 5 - 10 nya tomter och exploateras, det ger ju ett värde som blir uppemot 10 ggr högre. Nu har det inte framgått i tråden hur stor den fastigheten är, men jag får för mig att den är stor.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Jag tänkte på att du gör EN affär då.Tomas Fernman skrev:
Om du styckar först så gör då TVÅ affärer.(säljer både stycklott och restfastighet)
= mer kostnad för två lagfarter än för en.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
LantmätarenTomas Fernman skrev:
I de fall det görs värderingar som ett inslag i själva förrättningen.