hempularen skrev:
Det var en nyhet för mig. Jag har hört talas om fall där en arvinge helt avstått.

Det fall jag tänker på är ett "särkullsbarn" från den tiden när den biologiska fadern ofta höll sig/hölls helt utan kontakt med sitt barn. Barnet ifråga levde sedan hela sin uppväxt i moderns nya familj, och uppfattade sig inte som son till den biologiska fadern. Och såg sig inte som arvinge den dag det blev aktuellt.
Det är precis så som är fallet här. Vi är 4 barn varav 3 med gemensam mor. Den fjärde har hela sitt liv levt med sin mamma på annat håll och vill inte ha del av arvet.

Den personen kan som sagt avstå eller avsäga sig, men OM hen har barn kan det uppstå klurigheter, särskilt om de är minderåriga. Om det inte finns några barn är det inget problem, då är det ju ni syskon som är hens arvingar.

Anna_H skrev:
Den personen kan som sagt avstå eller avsäga sig, men OM hen har barn kan det uppstå klurigheter, särskilt om de är minderåriga. Om det inte finns några barn är det inget problem, då är det ju ni syskon som är hens arvingar.
Hen har barn men de är vuxna.

BiFuel skrev:
Kan en hen verkligen få barn :o

KnockOnWood skrev:
Kan en hen verkligen få barn :o
Om he(rr)n har svårt för nya ord kan jag ändra till han/hon eftersom jag inte vill vara mer specifik. I sådana sammanhang tycker jag hen är alldeles utmärkt :)

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BiFuel skrev:
Hur gamla barnen är spelar ingen roll i det sammanhanget. Ska dock påpeka att jag inte vet om det går att avstå så att inte hens barn ärver, elelr om det blir så att arvet automatiskt bara hoppar över en generation, så att de också måste göra ett avstående/avsägande.

Detta är det vettigaste jag hittar, men där framgår inte riktigt så krångliga detaljer.

https://www.bouppteckning.se/vad-innebar-avstaende-overlatelse-och-avsagelse-av-arv/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.