För 5 år sen gifte sig min kompis. De köpte en lägenhet för 800 000.
Var och en satte in 200 000.
Nu vill hon ska han köpa ut henne.
Plötligt hävdar han att han fått av mamman 300 000 som enkild och vill avräkna dessa pengar. Han säger att han och hans mor skrev papper på detta.
Tjejen har aldrigt sett eller hört något om det.

Enligt mig, kan han hävda att han fått 800000! Av mor!

Hur fungerar det?

Menar du att lägenheten köptes för 800.000 av makens mor? Och att i den transaktionen fick maken 300.000 i någon form av "rabatt" för att modern till maken ägde lägenheten innan?
Eller har maken fått 300.000 av sin mor och satt in dessa i lägenheten vid ett senare tillfälle? Det borde återspeglas i lånebilen på fastigheten?

Det rimliga i kråksången är att ta reda på låndebilden, hur mycket har lagts in av parterna samt värdet på fastigheten i dagens läge.

Känner att vi inte har nog med fakta för detta...

Om mamman i efterhand skriver ett antidaterat gåvobrev, med förbehåll att gåvan skall vara enskild egendom. Då kan det säkert vara besvärligt att motbevisa. Men modern och maken bör kanske göras medvetna om att det är kriminellt att antidatera en handling. Det räknas som urkundsförfalskning, och med det syfte som vi har här så är det även bedrägeri. Även om risken att det skall utredas och ge fällande dom är liten, så tror jag de flesta människor avstår från kriminellt agerande om de bara begriper hur allvarlig handlingen är.

Den andel som din kompis satte in borde ju gå att bevisa mha. kontoutdrag eller liknande, om de dessutom då lånade resten, så kan ju maken aldrig visa att han skulle ha satt in 300 000.

• Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Precis nu har jag fått veta lite mer. De blev par 2010. Hon flyttade in till honom i HANS ägandelägenhet och mantalskrevs där 2010. 2011 köpte tillsammans denna lägenhet som de bråkar om nu. Han lyckades övertyga henne om att det blir bäst att han själv står på kontraktet med tanke på att flytta vinsten från gamla lägenheten.Även alla lån stod på honom.
Gifte sig 2012. I sept lämnade hon in skilsmässa. Och vill han ska köpa ut henne. Hon satsade 200 000 (har bevis från bank) han 200 000 med.
Nu säger han att hans mor gett honom 300 000 som enskilt gåva till tidigare lägenhet. 200000 använde han till kontantinsatsen och resten med vinsten till renovering, möbler och två bilar de äger idag.

Om enskild egendom övergår till annan form typ t.ex att aktier säljes och man köper en bil istället, eller lägenhet.

Är det inte så att den enskilda egendomen då "försvunnit" och övergått till gemensam egendom??

Ska det inte i så fall skrivas ett äktenskapsförord om enskild egendom ska vara giltigt?

:confused:

Redigerat:
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Om vi antar att han faktiskt har fått 300 000, eller att det iallafall inte går att spräcka ev. förfalskat gåvobrev.

I så fall har han satt in 200 000 av detta i den gemensamma bostaden. Om han sedan använt 100 000 till diverse lösöre, så kan man möjligen mena att hans enskilda andel av värdet på bilen och möbler, idag är enskild egendom, men det värdet bör ju idag vara rätt lågt. han har konsumerat den enskilda egendomen.

Så då kan man koncentrera sig på de 200 000 som finns i bostaden.

Nu vet vi inget om dagens marknadsvärde på bostaden. men om vi antar 1milj. Sedan kommer ett problem som jag inte vet vad som gäller. Har maken rät att se 200 000 som sin enskilda egendom, eller skall det räknas upp med värdeökningen.

Alt 1. Det är idag 200 000 enskild egendom i bostaden. Då är alltså 800 000 av miljonen giftorättsgods som skall fördelas. Från det räknas skulden (antar 400 000, oamorterad), Eftersom detta då troligen görs som en bodelning (reavinsskatten skjuts på framtiden), så skall man även räkna ev en tänkt reavinsskatt från den ersättningen. Underlaget för reavins på giftorättsandelen är då 150 000. Vilket skulle ge 33 000 i skatt Så det återstår 367 000 att dela på, din kompis får ut 183 500.

Alt 2. Det är idag 250 000 enskild egendom (vinsten 25%) samma beräkningsmetod som här ovan.

Iom. att de gifte sig, och ena parten hade med sig enskild egendom in i boet, men inte den andra, så gav din kompis bort hälften av sina tillgångar vid giftemålet.

Det är tänkbart att det finns någon regel om att han borde deklarerat att han gick in med enskild egendom i köpet, vet ej. Men har aldrig hört talas om det.

roland53 skrev:
Om enskild egendom övergår till annan form typ t.ex att aktier säljes och man köper en bil istället, eller lägenhet.

Är det inte så att den enskilda egendomen då "försvunnit" och övergått till gemensam egendom??

Ska det inte i så fall skrivas ett äktenskapsförord om enskild egendom ska vara giltigt?

:confused:
Enskild egendom förblir enskild även om den "ändrar karaktär", men det kan uppstå bevisproblem om att det var just den enskilda egendomen som användes för ett köp. Såvitt jag förstår så är det den som hävdar enskilt ägande som har bevisbördan.

Men jag är osäker på om ägaren till den enskilda egendomen kan vara skyldig att deklarera att detta köper jag för min enskilda egendom, när man köper något tillsammans.

• Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Kanske skall påpekas att det räcker inte att han ev. har fått 300 000 av sin mamma för köp av den ursprungliga bostaden. Det måste finnas ett gåvobrev som tydligt stipulerar att gåvan skall vara hans enskilda egendom. Att han fått det i gåva räcker inte för att göra det till enskild egendom. Och gåvobrevet skall vara författat i samband med att gåvan gavs. Eller iallafall innan de gifte sig.

• Gilla
ValterP och 1 till
  • Laddar…
Vad finns avtalat om själva lägenheten? För mig låter det som om den är att betrakta som samboegendom.
läs t.ex på http://bodelning.nu/bodelning-sambo/
Ska inte spela någon roll vem som står på kontraktet. Lägenheten har köpts in för deras gemensamma bruk. Så långt allt klart. Om hans anspråk stämmer så är det blandad egendom, en del enskilt en del gemensamt.

Varifrån kom då pengarna. Hade han fått ett arv och haft dem på sitt konto, ja då ligger de utanför bodelningen.
Hade han satsat pengarna i lägenheten så är huvudregeln att han inte får tillbaka den insatsen. OM INTE den var enskild egendom. Där verkar vi vara nu.
Sedan finns det just skrivelser angående spårbarheten av den enskilda egendomen. Där har den som har förmånen bevisbördan på att så föreligger.

Har hon som en del par tydligen brukar göra köpt all mat och alla förbrukningartiklar, medan han har stått på bilarna(ligger utanför bodelningen normalt, står han på dem är det hans) osv så ser det inte månljust ut, som jag har förstått det, om han kan bevisa spårbarheten samt att dessa pengar var enskild egendom och har gått till lägenhet resp bilar.

1. Att ansöka om bodelningsförrättare i detta fall är nog ett måste.
2. Vad är avtalat gällande vem som fortsätter att bo i lägenheten och vilken ersättning skall utgå för detta?(om inget finns, ordna, så att det inte blir bråk om detta också senare)

Nu skrev jag detta under förutsättning att de var sambos, är de gifta så gäller ju lite annat.

Redigerat:
Halva lägenheten tillhör din väninna, därom är jag helt övertygad.

Att hans mor har gett honom 300 000 som enskild gåva till en lägenhet han har köpt tidigare i livet saknar betydelse i detta, är jag tämligen säker på. När han säljer den tidigare lägenheten och sedan tar "bara" 200' av de pengarna till den nya, finns inget som öronmärker den enskilda gåvan, och dessutom har han ju inte satt in 300' i lägenheten. Och även om de skulle utgöra enskild egendom, så skulle han ju i så fall ha behövt lägga till ytterliggare 200' för att balansera hennes insats. Han skulle alltså ha satt in minst 500' för att nu ens kunna försöka hävda att 300' skulle utgöra enskild egendom.

Det måste också finnas dokument som bevisar gåvan som utgör den enskilda egendomen, och man måste nog också kunna följa den fram till det som idag anses vara enskilt.

Paret har köpt lägenheten tillsammans och sedan dessutom gift sig, hälften är hennes oavsett vem som står som ägare i olika register, därom är jag övertygad.

Jag råder din väninna att kontakta banken där lånet på lägenheten finns och be att få tala med deras jurist om detta. Banken har ett intresse i att detta sköts korrekt, och det kan tänkas att de inte är helt nöjda med att han stått ensam på lånet om de är gifta, utan äktenskapsförord osv, eftersom hon då, ur bankens perspektiv, skall vara solidariskt betalningsansvarig för lånet. Be henne ringa banken genast, det är mitt råd. Då får hon bra hjälp.

Redigerat:
  • Gilla
HemmaDan och 4 till
  • Laddar…
Läge att kontakta en jurist tycker jag. Det här kan bli grisigt.

• Gilla
HemmaDan och 1 till
  • Laddar…
Sne4 skrev:
Nu skrev jag detta under förutsättning att de var sambos, är de gifta så gäller ju lite annat.
Det framgår ju klart och tydligt i första inlägget att paret gifte sig för 5 år sedan. :cool:

• Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
Däremot kanske det kan finnas något annat, eller totalt sett, i det gemensamma boet som kan anses utgöra den enskilda egendomen som han en gång fått av sin mor, men som sagt, han behöver ju kunna visa det då, att det finns en enskild gåva och att det är de pengarna som gått till den egendomen som består idag i sitt värde. Sedan hur en enskild gåva som getts innan de träffade varandra består när äktenskap ingås, helt utan att det tas upp på något sätt, vet jag inte, man jag är klart skeptisk.

Om han fick 300' som enskild gåva, investerade dem i ett föremål eller en egendom, som bestått igenom allt detta, då hade jag köpt det, givet att dokumentationen finns. Då hade jag tyckt att det var ok att han fått behålla just det objektet utanför bodelningen, men det hade jag ju i så fall sannolikt kännt till efter dessa år, tänker jag. Om jag varit i hennes kläder.

Men den enskilda gåvan gavs innan äktenskapet.
Om partnern då ville undanta detta från "dela-lika-principen" i äktenskapet, skulle inte det gjorts med ett äktenskapsförord?

Om man t.ex erhåller ett arv, när man redan är gift där det framgår att arvet ska vara enskild egendom, ja då är det, vad jag förstår glasklart och inte behov av äktenskapsförord.

Men vad gäller när man ingår ett äktenskap och den enskilda gåvan redan är gjord.?

Detta måste väl på något sätt markeras då och inte 5 år senare vid en skilsmässa??

• Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
roland53 skrev:

Enligt Äktenskapsbalken 7 kap 2 § punkt 6 gäller att det som har "trätt i stället" för enskild egendom fortsätter att vara enskild såvida man inte skrivit äktenskapsförord som säger att det görs till giftorättsgods. När det gäller kontanter vet jag faktiskt inte riktigt hur man måste göra för att hålla "kedjan" levande. Det är ju inte så lätt för utomstående att hålla koll om det är giftorättspengarna eller de enskilda medlen som gick till betalningen av den nya soffan...

Däremot är avkastning från enskild egendom giftorättsgods.

Det kan noteras det inte krävs att mottagaren är gift när egendomen erhålls. Små barn kan alltså erhålla egendom genom gåva med föreskrift om att egendomen ska vara deras enskilda i ett framtida äktenskap.

I TS fall hade jag börjat med att be att få se gåvohandlingen där det framgår att gåvan ska vara enskild så att man vet att man inte diskuterar "luft".

Om det finns en sådan handling är jag inte särskilt sugen på att råda TS väninna om hur hon ska göra för att "komma runt" det eftersom det då går ut över mannen som vi inte kan förutsätta har förtjänat det.

Edit. Tvåa på bollen i vissa avseenden. Fördjävligt när jobbet kommer emellan...

Redigerat:
  • Gilla
magda136 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.