Hej!

Tänkt situation:

Person X avlider och efterlämnar barnen A, B, C samt barn D från ett tidigare äktenskap.
Arvslotten borde väl då vara 1/4 av arvet till var och en.

Om D säger att den inte vill ha något som helst arv (mer än en liten personlig sak utan ekonomiskt värde), kan man lösa det? Det finns ju något som heter laglott som man inte kan avtala bort om jag tolkar det rätt. Person D säger sig villig att skriva på fullmakter eller annat om det behövs och anser att A, B och C ska ha hela arvet (som inte direkt är någon förmögenhet).

Vad säger de kloka på Byggahus?

I väntan på svar från någon med mer koll tror jag att du kan hitta en del om du googlar på "arvsavstående".
Jag gissar att man bör ta in jurist så att allt blir rätt formulerat.

... förresten kanske det finns färdiga blanketter att köpa online, det kan ju bli billigare än att anlita jurist – fast kanske kan juristen titta på ett egenformulerat dokument som man har med sig och hinna göra det på den gratiskvart som alla jurister ska bjuda på i ett ärende. (typ)

Inga problem att tacka nej till ett arv. Om boupteckning och arvskifteshandlingar redan upprättats, så kan det vara enklare att ta emot arvet och sedan ge det som gåva till de övriga arvingarna. Iom att vi inte har varken arvsskatt eller gåvoskatt så spelar det ingen roll hur man överför pengarna.

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
http://www.lawline.se/answers/kan-man-avsaga-sig-arvsratten

PS
hempularen skrev:
...Iom att vi inte har varken arvsskatt eller gåvoskatt så spelar det ingen roll hur man överför pengarna.
Hempularen, det kan ju tänkas att det finns vissa förpliktelser förknippade med ett arv,
som gör att det kan vara bättre att inte alls bli ägare.
En fastighet medför fastighetsskatt, en bil trafikförsäkring osv.

Redigerat:
Ingen behöver ta emot ett arv.
Däremot kan man inte göra sina barn arvlösa. Minst hälften av sin lott måste testamenteras.
Jag är däremot inte säker på om man kan tacka nej till ett arv, innan personen är avliden, så testamente kan anpassas därefter.

Men när jag googlat verkar det som att man kan avtala bort arvslott men inte laglott utan att få ersättning som motsvarar laglotten.

Bouppteckning ska just göras. Handlar egentligen bara om en lägenhet och en bil. Bägge ska säljas. Inga dyrgripar :)

Testamente finns inte och personen är redan avliden.

BiFuel skrev:
Men när jag googlat verkar det som att man kan avtala bort arvslott men inte laglott utan att få ersättning som motsvarar laglotten.

Bouppteckning ska just göras. Handlar egentligen bara om en lägenhet och en bil. Bägge ska säljas. Inga dyrgripar :)
Det är nog riktigt att man inte kan säga nej till en laglott. Den måste du sannolikt bli utköpt ifrån. Men så vitt jag vet, är det enbart en formalitet. Man kan därmed sälja sin arvslott för 1 kr. Alternativt köper man ut personen ifråga för rätt summa pengar, som sedan skänker dem tillbaka

BirgitS
Här har praxis uppställt vissa krav. Om arvsskiftet inte ännu verkställts krävs att dödsboet underrättats som avståendet. Detta skall ske genom underrättelse till boutredningsman eller testamentsexekutor eller, om ingen av dessa finns, till övriga dödsbodelägarna eller åtminstone till den som sitter i boet. Det kan emellertid, av praktiska skäl, vara tillräckligt att arvingen anmäler sitt arvsavstående vid bouppteckningsförrättningen, även om samtliga dödsbodelägare inte är närvarande, under förutsättning att avståendet också anmärks i bouppteckningen. Jfr till det sagda NJA 1993 s 34.
http://lawline.se/answers/9898

När du läser på olika webbsidor tänk på att det är skillnad mellan att avsäga sig ett arv och att avstå från ett arv: http://lawline.se/answers/9898
En bröstarvinge kan avstå från ett arv och detta fall verkar likt din situation: http://lawline.se/answers/formkrav-vid-arvsavstaendearvsavsagelse

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
BiFuel skrev:

Jo men då handlar det om att ingen annan kan bestämma att du som bröstarvinge inte skall få laglotten av ditt arv. Men om du själv inte vill ha något arv så avsäger du dig arvet.

Som framgår av länke i Birgits inlägg så skall det ske skriftligen.

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Ok, tack för svar! Ska be begravningsbyrån fixa med bouppteckning.

tänk på att en bouppteckning är ganska enkel om det inte finns särskilt mycket tillgångar. Inte särskilt svår att göra själv alltså istället för att betala en massa till nån annan för att inte göra nånting.

Det går utmärkt att göra ett arvsavstående, och det gäller även laglotten.

Farmor hade testamenterat 1/3 vardera till mig, min bror och min far, för att minska arvsskatten som fanns då. Det innebar att pappa för att uppfylla testamentet, fick skriva under ett formulär om arvsavstående, där han avstår 1/3 av sin laglott att fördelas lika på hans båda barn. Blanketten hade han och farmor redan gjort i ordning, men den kan inte skrivas under förrän vid bouppteckningen, då det inte kan vara ett villkor i testamentet, utan är helt upp till den arvsberättigade.

Detta var sommaren 2000 men reglerna har inte ändrats.

Stefan1972 skrev:
tänk på att en bouppteckning är ganska enkel om det inte finns särskilt mycket tillgångar. Inte särskilt svår att göra själv alltså istället för att betala en massa till nån annan för att inte göra nånting.
Jo, det sägs så men tiden är knapp och det skulle ju ändå utses nån slags förrättningsmän etc. Känns som att det är lika bra att det sköts av nån med koll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.