6 062 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Kvitto på betalning för takbyte
Ett icke-problem.Stefan1972 skrev:
Ett företag är skyldig att bokföra en fakturabetalning, och oftast bokför de även när den skickas/tas emot. Alltså finns oftast två verifikationer - en när fakturan skapades/togs emot och en där den betalades. Däremellan ligger den som kundfordran eller leverantörsskuld. Och som referens och grund för betalningsbokföringen gäller även i företagssammanhang betalningstransaktionen.
Men om man som företag i ett mycket sällsynt fall betalar den kontant så skall den givetvis attesteras/kvitteras av den som tar emot kontanterna.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Jag har företag själv så jag behöver ingen lektion i hur fakturor hanteras. Självklart kan betalningsmottagaren hävda att garantin inte gäller om du inte betalar, det säger ju sig självt men en faktura innehåller alla uppgifter för att garantin ska kunna fungera. Köper jag en reservdel från min leverantör så gäller garantin från fakturadatum, inte mitt betaldatum.
Annars skulle ju detta kunna drivas till vansinne, en faktura skrivs ut, reservdelen monteras och havererar två dagar senare och ska då företaget kunna säga att nä tyvärr du har inte betalat än så garantin gäller inte? Det har då jag aldrig varit med om någonsin.
Annars skulle ju detta kunna drivas till vansinne, en faktura skrivs ut, reservdelen monteras och havererar två dagar senare och ska då företaget kunna säga att nä tyvärr du har inte betalat än så garantin gäller inte? Det har då jag aldrig varit med om någonsin.
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Jag har inte ställt nån fråga om det. Jag hävdar bara att fakturan är ett lika bra underlag som ett kvitto.
Jaså ? Läs #14 och #16. Sedan hoppas jag att du - i synnerhet då du är företagare - inser skillnaden mellan en faktura och kvitto samt fakturans eventuella beroende av kvittot för att köpet skall anses komplettStefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Ja fast det är du som blandar in när betalningen sker. Utgår man ifrån att fakturan betalas för jag tror ingen skulle åberopa en garanti om inte fakturan är betald så är det vad jag vet fakturadatum som gäller när en garanti kan anses börja gälla. Följer man ditt resonemang så är man alltså garantilös om företaget har 200 dagar som betalningsvillkor och man betalar den 199e dagen? Jag anser nog fortfarande att det är fakturadatum som gäller, sen att företaget väljer att fakturera och ha 10-30dagar betalningsvillkor är ju upp till dem.
Stefan,Stefan1972 skrev:Fakturan ÄR ett kvitto. Vad räknar du annars som kvitto? Den lilla remsan du får i handen på ICA? Det är såklart också ett kvitto men alla former av dokument där det framgår vad du betalat och till vem är kvitton så länge alla uppgifter finns där.
Om du sen inte betalar fakturan så är det klart att giltigheten blir påverkad.
----------------------
Ja fast det är du som blandar in när betalningen sker. Utgår man ifrån att fakturan betalas för jag tror ingen skulle åberopa en garanti om inte fakturan är betald så är det vad jag vet fakturadatum som gäller när en garanti kan anses börja gälla. Följer man ditt resonemang så är man alltså garantilös om företaget har 200 dagar som betalningsvillkor och man betalar den 199e dagen? Jag anser nog fortfarande att det är fakturadatum som gäller, sen att företaget väljer att fakturera och ha 10-30dagar betalningsvillkor är ju upp till dem.
Ingen i tråden har ifrågasatt fakturadatumet - inte ens jag. Jag har heller aldrig påstått att man är garantilös innan fakturan är betald.
Det jag invände mot var att du påstår att fakturan är ett kvitto, vilket det inte riktigt är. Har man en faktura skall man med kvitto på betalningen kunna styrka att man betalt fakturan. Och båda dessa är var för sig viktiga för köparen/säljaren (och bokföringen).
Läs själv ditt inlägg jag citerar först, det är en stor motsägelse i det:
1. "Fakturan ÄR ett kvitto"
2. "....alla former av dokument där det framgår vad du betalat och till vem är kvitton så länge alla uppgifter finns där."
3. "Om du sen inte betalar fakturan så är det klart att giltigheten blir påverkad"
Vi är helt överens om "2", bra ! Men eftersom fakturan inte är ett dokument där det framgår vad du betalat utan snarare vad du skall betala så är den ju enligt vad vi (och även t ex Skatteverket) är överens om inte ett kvitto.
Ja, ja. Vi skall inte tjafsa om det. TS har fått sitt svar och de flesta är överens om betydelsen av kombinationen faktura och kvitto. Däremot gör det mig fundersam att du som företagare skriver som du gör. Om du anser faktura och kvitto är samma sak - bokför du alltså bara fakturan !?
Redigerat:
Får man en faktura bokför man den, Får man ett kvitto på ett köp bokför man det. Men kvitto på att en faktura blivit betald? Det är det är bara något man tar fram om det blir något problem. När en leverantör bråkar om betalningen t.ex... Det är ingenting som behöver bokföras. (eftersom bokföringen bygger på att fakturor som bokförs även har betalats.)Ingper skrev:Stefan,
Ingen i tråden har ifrågasatt fakturadatumet - inte ens jag. Jag har heller aldrig påstått att man är garantilös innan fakturan är betald.
Det jag invände mot var att du påstår att fakturan är ett kvitto, vilket det inte riktigt är. Har man en faktura skall man med kvitto på betalningen kunna styrka att man betalt fakturan. Och båda dessa är var för sig viktiga för köparen/säljaren (och bokföringen).
Läs själv ditt inlägg jag citerar först, det är en stor motsägelse i det:
1. "Fakturan ÄR ett kvitto"
2. "....alla former av dokument där det framgår vad du betalat och till vem är kvitton så länge alla uppgifter finns där."
3. "Om du sen inte betalar fakturan så är det klart att giltigheten blir påverkad"
Vi är helt överens om "2", bra ! Men eftersom fakturan inte är ett dokument där det framgår vad du betalat utan snarare vad du skall betala så är den ju enligt vad vi (och även t ex Skatteverket) är överens om inte ett kvitto.
Ja, ja. Vi skall inte tjafsa om det. TS har fått sitt svar och de flesta är överens om betydelsen av kombinationen faktura och kvitto. Däremot gör det mig fundersam att du som företagare skriver som du gör. Om du anser faktura och kvitto är samma sak - bokför du alltså bara fakturan !?
Förresten på vilket sätt godkänner inte Skatteverket en faktura? Hur ska man då bokföra ett köp? Ska jag skriva ut ett underlag från banken för samtliga fakturor? Jag har inte ens vetat att skatteverket inte godkänner en faktura...
Redigerat:
Njae.Odjuret skrev:Får man en faktura bokför man den, Får man ett kvitto på ett köp bokför man det. Men kvitto på att en faktura blivit betald? Det är det är bara något man tar fram om det blir något problem. När en leverantör bråkar om betalningen t.ex... Det är ingenting som behöver bokföras. (eftersom bokföringen bygger på att fakturor som bokförs även har betalats.)
Kontantmetoden, dvs att man bokför fakturan som betald direkt, kan vara ok om företaget inte har så stor omsättning. Annars gäller mig veterligen krav på fakturametoden, som just innebär att faktura och betalning bokförs var för sig.
Fakturamnetoden är dessutom att föredra vid små företag även om det inte där är ett krav (tycker jag) då det är lättare att direkt se obetalda fordringar och skulder.
http://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/faktureringsmetoden-eller-kontantmetoden-sa-valjer-du-ratt
Jo, det gör man faktiskt - om man använder (eller är tvungen att använda) fakturametoden. Och i och med att man man bokför betalningen måste det finnas en verifikation till händelsen. Som kan vara kvittot i pappersform eller betalningskvittensen på bankgirot o.s.v. Och som sedan skall sparas i x antal år i händelse av revision....Odjuret skrev:
Men som sagt - nu är vi rätt OT
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Okej, det jag skrev kan ju brytas ner till beståndsdelar och självklart menade jag inte att fakturan ÄR ett kvitto/kvittens fast jag skrev som jag gjorde.
Det jag menade är att fakturan är ett lika fullgott dokument som ett kvitto i affären om man ska åberopa nån form av garanti. Man behöver ingen kvittens för att visa att fakturan är betald för att utnyttja garantin så att säga.
Tar vi mig som exempel, jag säljer bildelar och köper från grossister i sverige. Köper kunden nåt som havererar dag ett så kan jag utan problem öppna ett garantiärende på produkten utan att jag för den saken har betalt fakturan. Det är fortfarande två helt olika saker,
Jag förstår ju poängen med att som privatperson spara kvittenser på att man har betalt men som sagt, jag tror inte man öppnar ett garantiärende hos en leverantör man inte betalt.............
Det jag menade är att fakturan är ett lika fullgott dokument som ett kvitto i affären om man ska åberopa nån form av garanti. Man behöver ingen kvittens för att visa att fakturan är betald för att utnyttja garantin så att säga.
Tar vi mig som exempel, jag säljer bildelar och köper från grossister i sverige. Köper kunden nåt som havererar dag ett så kan jag utan problem öppna ett garantiärende på produkten utan att jag för den saken har betalt fakturan. Det är fortfarande två helt olika saker,
Jag förstår ju poängen med att som privatperson spara kvittenser på att man har betalt men som sagt, jag tror inte man öppnar ett garantiärende hos en leverantör man inte betalt.............
Klicka här för att svara