Hyresgästen tyckte det var fel på portnumren, och ändrade dem. Dessutom ändrade han även vägskyltar och grannarnas lägenhetsnummer.
Nu har värden tröttnat och säger upp mannens hyreskontrakt.
Förvirringen tycks ha varit total på Strålgatan på Lilla Essingen i Stockholm. Enligt en ansökan om uppsägning till hyresnämnden har just ingenting stämt vad gäller gatuadresser, lägenhetsnummer, portnummer och andra siffror som hör de allmänna ordningssystemen till.

Orsaken: en hyresgäst anser att gatan inte bör börja på siffran tre utan istället ett. Men när han inte fått gehör för den uppfattningen hos hyresvärden har han tagit saken i egna händer.

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresgast-andrade-siffror-pa-hus-sags-upp/

En av mina närmaste bekanta bor på den gatan, skickade iväg länken till honom. Han har varken hört om det eller märkt något.

Jag tycker det är helt rätt, när en hyresgäst saboterar tvättstuga, nummerskyltar m.m. och vägrar att sluta upp med dumheterna som ställer till problem för andra boende i området så skall han slängas ut.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag misstänker att det handlar om en psykisk diagnos.
Det är tragiskt för alla parter när sådant händer.
Hyresvärden har mycket svårt att hantera en sådan sak.
Normalt så är ju en hyresvärd varken utbildad psykolog eller läkare och stöd från det allmänna är svårt att få.
En hyresvärd ska ju se till att alla boende har en dräglig boendemiljö och det är svårt att vara domare och som lekman säga till en av sina hyresgäster att du är psykiskt sjuk och måste söka vård.
Speciellt om personen i fråga inte har sjukdomsinsikt.

Har själv råkat ut för liknande i ett hyreshus, dock handlade det om inbillade störningar som ingen annan i huset upplevde.

Tips från professionella hur sådant ska hanteras? :x

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.