4 600 läst ·
31 svar
5k läst
31 svar
Ska jag bestrida fakturan?
Sida 1 av 3
Hej,
Jag har anlitat elektriker för ett arbete på fast pris enligt offert. Nu landar snart ytterligare en faktura i min brevlåda, för kostnader relaterade till att elektrikern borrat av en matarkabel.
Jag funderar nu på om jag bör bestrida denna, eller om det är praxis att jag står för misstaget?
Offerten nämner bland annat följande:
"4b Extra arbeten.
Vid extra arbeten som ej ingår i denna offert. Arbeten som ej finns under
punkt 2a. Material som ej finns med under punkt 3a ingår ej i offert. Ifall
arbete eller material behövs utöver det som anges i offert skall en extra
beställning göras (ÄTA lapp) Där ska det framgå arbetsmoment och material.
Därefter så skall detta dokument skrivas under innan extra arbete påbörjas.
Muntliga överenskommelser kommer ej att godkännas."
Jag har anlitat elektriker för ett arbete på fast pris enligt offert. Nu landar snart ytterligare en faktura i min brevlåda, för kostnader relaterade till att elektrikern borrat av en matarkabel.
Jag funderar nu på om jag bör bestrida denna, eller om det är praxis att jag står för misstaget?
Offerten nämner bland annat följande:
"4b Extra arbeten.
Vid extra arbeten som ej ingår i denna offert. Arbeten som ej finns under
punkt 2a. Material som ej finns med under punkt 3a ingår ej i offert. Ifall
arbete eller material behövs utöver det som anges i offert skall en extra
beställning göras (ÄTA lapp) Där ska det framgå arbetsmoment och material.
Därefter så skall detta dokument skrivas under innan extra arbete påbörjas.
Muntliga överenskommelser kommer ej att godkännas."
Bra fråga!
Borde elektrikern veta att det fanns en matarkabel, fick elektrikern borra där han själv önskade eller styrde du var han skulle borra, var elektrikern på något annat sätt oaktsamt när han borrade? T ex brukar elektriker kolla med en mackapär om det finns ledningar i vägen innan de borrar, och visade den att det fanns en ledning?
Borde elektrikern veta att det fanns en matarkabel, fick elektrikern borra där han själv önskade eller styrde du var han skulle borra, var elektrikern på något annat sätt oaktsamt när han borrade? T ex brukar elektriker kolla med en mackapär om det finns ledningar i vägen innan de borrar, och visade den att det fanns en ledning?
Spontant låter det som ett självklart fall där du naturligtvis inte skall behöva betala extra för att elektrikern gjort ett misstag.
Eftersom du skriver "landar snart" antar jag att du haft en dialog med elektrikern om detta? Hur resonerar han kring att du skall stå för detta?
Eftersom du skriver "landar snart" antar jag att du haft en dialog med elektrikern om detta? Hur resonerar han kring att du skall stå för detta?
Såklart, men frågan är finns det situationer där elektrikern borrar sönder en kabel och där han inte gjorde fel?Immobil skrev:
T ex ska jag gräva ett hål med en grävmaskin och gräver jag sönder en vattenledning som inte borde finnas där, är det rimligt att jag får betald för extra kostnader.
Beroende på omständigheterna är det inte självklart att entreprenören är ersättningsskyldig om något går snett.harry73 skrev:
Men om entreprenören självmant tar på sig att åtgärda en skada som uppstått är det inte rimligt att fakturera kunden för detta om man inte kommit överrens om det innan. I synnerhet inte om man avtalat om ett fast pris.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Elektrikern förväntas ha röntgensyn och se vart alla kablar går menar du? Aningen naivt enligt mig. Även världens absolut bästa elektriker kan borra av kablar när man igenom en vägg.Odjuret skrev: