27 222 läst ·
41 svar
27k läst
41 svar
Huset skakar sönder pga grävningar i gatan. Vart vänder jag mig?
Det man gjort på gatan utanför dig är en övergrävning av väg och på en 30-sträcka, som sedan har lagats tillfälligt med kallasfalt vilket kan ge en liten bula. För att göra en jämförelse så förekommer det ganska ofta att 30-sträckor har farthinder med vägbulor.
Vill du gå vidare med ditt problem utan att själv åtgärda och ta kostnaden så får du på nytt ta kontakta kommunen. Alternativt ta in egen besiktningsman och utifrån den bedömning ev. driva ärendet rättsligt beroende av vad besiktningsmannen kommer fram till, men då på din egen bekostnad.
Däremot utifrån din beskrivning så kan man bli misstänksam på problem som är mark eller byggnadsrelaterade vilka inte skulle uppträda under normala förhållanden vid liknande arbete. Även så långsökta saker som förra årets sänkningar av grundvattennivåer kan påverka marken under vissa förutsättningar.
Vill du gå vidare med ditt problem utan att själv åtgärda och ta kostnaden så får du på nytt ta kontakta kommunen. Alternativt ta in egen besiktningsman och utifrån den bedömning ev. driva ärendet rättsligt beroende av vad besiktningsmannen kommer fram till, men då på din egen bekostnad.
Däremot utifrån din beskrivning så kan man bli misstänksam på problem som är mark eller byggnadsrelaterade vilka inte skulle uppträda under normala förhållanden vid liknande arbete. Även så långsökta saker som förra årets sänkningar av grundvattennivåer kan påverka marken under vissa förutsättningar.
Hej,
Några tips:
* Dokumentera med foton (inkl datum), även foton där eventuell utvidgning av sprickor kan påvisas.
* Begär vibrationsmätning (och oberoende besiktning) av ansvarig väghållare, kommunen i ditt fall. Eventuellt får du bekosta det själv, men de kan ta kostnad om vibrationsnivåerna överstiger gränsvärdet. Om vibrationsnivåerna överstigs, är nog bevisläget fördelaktigt för dig vid en rättslig process alt. förlikning. Gör detta innan vägen är fixad så du får maxad nivå...
* Om allt går trögt, ta in en entreprenör som lagar vägen professionellt...
Några tips:
* Dokumentera med foton (inkl datum), även foton där eventuell utvidgning av sprickor kan påvisas.
* Begär vibrationsmätning (och oberoende besiktning) av ansvarig väghållare, kommunen i ditt fall. Eventuellt får du bekosta det själv, men de kan ta kostnad om vibrationsnivåerna överstiger gränsvärdet. Om vibrationsnivåerna överstigs, är nog bevisläget fördelaktigt för dig vid en rättslig process alt. förlikning. Gör detta innan vägen är fixad så du får maxad nivå...
* Om allt går trögt, ta in en entreprenör som lagar vägen professionellt...
Anser inte att samtliga hus i Sverige är byggda för att tåla dagens trafikmängd, fordonsbredd och fordonsvikt och hastigheter, som inte är lika som i början av exv. seklet.
Med andra ord när är ert hus byggt, och hur var byggnormerna då mot er egen byggherre?
Kommunen bör veta svaren, eller husförsäljaren.
Mitt hus byggdes när få och inga bilar trafikerade väg. Kanske någon buss några gånger per dag.
Men häst och vagn var mer vanligt tidigare, och ett vanligt och lätt ekipage, som inte störde omgivningen någonting med vibrationer mot husgrund, fönster osv.
Dessutom var inte alla vägar asfalterade tidigare, utan endast grusvägar, och inget för dagens höghastighetsfordon.
Många olika förhållanden påverkar det negativa som ert hus drabbats av, som talar emot de påståenden som finns att läsa här på sidan.
Tror inte att vår polis gör någonting till er hjälp, då polisen är kommunanställd, och styrs med andra ord direkt av er kommun, och de lägger bara er anmälan slutligen till arkivet.
Kommunens miljöinspektör är till för sådana enskilda problem, som gäller er boendemiljö, som olika utomstående verksamhetsägare orsakat er.
Varje verksamhet är ansvarig för sin sak och ska ha försäkringar när de orsakat en skada för andra.
Eller kontakta kommunens kommunalråd till att börja med och berätta beskriv problemet.
Lantmäteriet och Trafikverket är även några som ni kan få hjälp av, som statens myndigheter.
Kämpa på och kom ihåg tiden, som en viktig parameter!
Eller kolla av med den som byggt ert hus med grund, och Boverket.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Med andra ord när är ert hus byggt, och hur var byggnormerna då mot er egen byggherre?
Kommunen bör veta svaren, eller husförsäljaren.
Mitt hus byggdes när få och inga bilar trafikerade väg. Kanske någon buss några gånger per dag.
Men häst och vagn var mer vanligt tidigare, och ett vanligt och lätt ekipage, som inte störde omgivningen någonting med vibrationer mot husgrund, fönster osv.
Dessutom var inte alla vägar asfalterade tidigare, utan endast grusvägar, och inget för dagens höghastighetsfordon.
Många olika förhållanden påverkar det negativa som ert hus drabbats av, som talar emot de påståenden som finns att läsa här på sidan.
Tror inte att vår polis gör någonting till er hjälp, då polisen är kommunanställd, och styrs med andra ord direkt av er kommun, och de lägger bara er anmälan slutligen till arkivet.
Kommunens miljöinspektör är till för sådana enskilda problem, som gäller er boendemiljö, som olika utomstående verksamhetsägare orsakat er.
Varje verksamhet är ansvarig för sin sak och ska ha försäkringar när de orsakat en skada för andra.
Eller kontakta kommunens kommunalråd till att börja med och berätta beskriv problemet.
Lantmäteriet och Trafikverket är även några som ni kan få hjälp av, som statens myndigheter.
Kämpa på och kom ihåg tiden, som en viktig parameter!
Eller kolla av med den som byggt ert hus med grund, och Boverket.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
hempularen skrev:Det finns gott om områden här i Stockholm där man sänkt hastigheten till 30 på gatan, med en tilläggsskylt om vibrationer i fastigheterna.
På ett sådant ställe observerade jag att någon "lånat" tilläggsskylten samma dag som det var visning på ett hus vid gatan...
Så det är inte långsökt att en bula i gatan kan ge skadliga vibrationer i marken, men jag tror (kan ha fel) att ansvar för skador då ligger på fastighetsägaren, huset skall tåla normal trafik på gatan.
Visserligen ett sidospår, men uppgiften att det skulle finnas kommunsställda poliser är ändå så pass intressant att jag verkligen skulle vilja veta mer!BOLIBOMPA skrev:
"Alla" poliser var kommunalt anställda fram till 1931, fram till Ådalen, då vissa städer fick statliga poliser. Från 1965 är samtliga poliser statligt anställda. Så det är ju knappast att betrakta ens som lite inaktuell information, snarare stengammal och ingen bör ha trott nått annat de senaste 40 åren i alla fall...
Jag blir förvånad att någon kan komma med en så uppenbart felaktigt information och förvänta sig att bli tagen på allvar. Tror vederbörande på det själv och är upprörd på felaktig grund, eller vad handlar det om?
TS, jag tror inte att huset står på sand. Gå in på SGU:s webbsida och kolla i deras kartvisare vilken jordart ni har.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-jordarter-25-100.html
Eller skicka PM med din adress så hjälper jag dig.
Att du ser en spricka nu på vintern och inte på sommaren kan också bero på temperaturen. Är det en krympspricka (temperaturkrymp) är den bredare när det är kallt. Även vattenhalten i marken kan orsaka sprickor (pga sättningar) Och sen kan det vara att dina fogar börjar bli gamla och att de därför går sönder. Vibrationer kan ha förvärrad processen. Sprickorna är inte stora och går bara i fogen och inte i tegelsten. Egentligen behöver man inte åtgärda det, men vill man, är det bara att skrapa ut fogen och foga om. I putsen vid källarväggen är sprickan väldig rak, så där finns antagligen även en skarv under putsen. Har ni dränerad källarväggen, då är det ingen risk för fuktinträngning. Har ni inte dränerad, finns den risken oavsett sprickan och då rekommenderar jag dränering oavsett om sprickan finns eller ej.
Grävningen och den tillfälliga lagningen är kortvarig och blir skadan under den tiden inte större än så, har du ingen konstruktiv skada. Blir skadan större än så, nu grävningen är avslutad och lagningen förbättrad, är det troligtvis något annat som orsakar skadan, och då går skadan inte att länka till grävningen.
Så mitt råd är att inte lägga tid och pengar på processen att få skadestånd. Lägg tid och pengar på dränering och eventuellt lagning/ommålning.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-jordarter-25-100.html
Eller skicka PM med din adress så hjälper jag dig.
Att du ser en spricka nu på vintern och inte på sommaren kan också bero på temperaturen. Är det en krympspricka (temperaturkrymp) är den bredare när det är kallt. Även vattenhalten i marken kan orsaka sprickor (pga sättningar) Och sen kan det vara att dina fogar börjar bli gamla och att de därför går sönder. Vibrationer kan ha förvärrad processen. Sprickorna är inte stora och går bara i fogen och inte i tegelsten. Egentligen behöver man inte åtgärda det, men vill man, är det bara att skrapa ut fogen och foga om. I putsen vid källarväggen är sprickan väldig rak, så där finns antagligen även en skarv under putsen. Har ni dränerad källarväggen, då är det ingen risk för fuktinträngning. Har ni inte dränerad, finns den risken oavsett sprickan och då rekommenderar jag dränering oavsett om sprickan finns eller ej.
Grävningen och den tillfälliga lagningen är kortvarig och blir skadan under den tiden inte större än så, har du ingen konstruktiv skada. Blir skadan större än så, nu grävningen är avslutad och lagningen förbättrad, är det troligtvis något annat som orsakar skadan, och då går skadan inte att länka till grävningen.
Så mitt råd är att inte lägga tid och pengar på processen att få skadestånd. Lägg tid och pengar på dränering och eventuellt lagning/ommålning.
Bara för att flika in en sista passning ang. polisen... Oavsett om dessa skulle vara kommunala eller inte vilket de inte har varit sedan 60-talet som framgick tidigare. Så är detta ärende något för polisen. Dessa sysslar med brotssbalksbrott. Och detta är inget sådant brott...
Var i en liknade situation som TS, där Trafikverket kategoriskt undvek att laga vägen eller mäta vibrationer. Slutade med att jag kontaktade en asfaltsfirma som fixade hålen... inte hört nåt ännu, men vem vet, de kanske är noggrannare med tillstånd än underhållAndersS skrev:
Problemet uppstår om det händer något under asfaltsarbetet för då kan det bli riktigt jobbigt, men troligtvis är det den utförande firman som får problem. En seriös firma gör inget utan tillstånd. Sedan kan den som utförde arbetet åt dig vara den som gör jobb löpande åt Trafikverket och har då "tillstånd" att utföra arbete på deras områden.daoo skrev:
Klicka här för att svara