Hej! Jag och sambon har länge kollat på en tomt som ägs av en privatperson. Vi har fått ett kontrakt med "förhandsbokning av tomt", men då vi är ganska unga och har väldigt lite erfarenhet av alla dessa juridiska regler osv vad nu gäller kontrakt m.m. så blir vi väldigt osäkra över att skriva på kontraktet då vi inte vill bli ersättningsskyldiga på något sätt. Skulle det t.ex. va så att vi inte får ta lån eller att byggnadslovet inte går igenom eller att det skulle hända något privat som gör att vi helt enkelt inte kan/vill köpa tomten längre så vill vi inte att det ska leda till att vi skulle bli ersättningsskyldiga om vi skriver på detta kontakt. Så nu hoppas vi att någon/några där ute vet om detta kontrakt på något sätt gör att vi skulle bli ersättningsskyldiga om vi skriver på det? Hur skulle det annars kunna stå i kontraktet för att det ska se bättre ut? :)

Bild av ett kontraktsdokument för förhandsbokning av tomt med överstrukna personuppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

harry73
Ni har kommit överens om att ni ska köpa tomten. Och till vilket pris, men inte alla kontraktsvillkor. Så jag ser inte hur säljaren kan kräva er på skadestånd eller hur ni kan kräva honom på skadestånd om ni inte kommer överens vid kontraktskrivning och det inte blir något köp.
Men någon annan har kanske bättre koll

• Gilla
Johanna Svenberg
  • Laddar…
BirgitS
Det borde ju finnas något villkor om hur man kan frånträda det som står i det där avtalet typ uppsägningstid, om inte annat kan det ju ta ett par år innan en detaljplan är helt spikad och under den tiden kan det ju hända saker både för er och säljaren så att det inte längre är intressant. Man behöver ju även tänka på vad som ska hända om detaljplanen tas efter en ändring som påverkar den aktuella tomten på ett negativt sätt.

Jag föreslår att ni kontaktar en jurist, eller kanske en mäklare, för att få hjälp med att sätta upp ett vettigt avtal.

Det uppfyller egentligen inte formkraven till 100%, det saknas en egentlig överlåtelseförklaring ("framtida köp" är troligen inte nog för att uppfylla formkravet). I så fall är avtalet inte giltigt/tvingande för någon part eftersom det vid fastighetsköp måste uppfylla formkraven som är:

Upprättande av köpehandling som skrivs under av både säljare och köpare
Köpehandlingen ska innehålla uppgift om köpeskillingen och den fastighet köpet avser
En överlåtelseförklaring

• Gilla
Johanna Svenberg
  • Laddar…
Som flera har varit inne på så är detta troligen inte ett bindande köpeavtal. Fast formuleringen i det ger ett intryck av att ett köp måste ske när detaljplnanen blivit klar. På så sätt tycker jag att den är vilseledande, alternativt, OM den faktikskt är bindande, så saknas en hel del i avtalaet.

Om vi ponerar att den är bindande.

Då betyder det att ni kan bli tvingade att genomföra köpet, när den försenade detaljplanen blir klar om 30 år. Här saknas alla formuleringar om undersökningsplikt,

Vad händer om detaljplanen iofs. blir klar, men med formuleringar som omöjliggör denna tomt, ex. krav på tomtstorlek som inte fungerar med den här tomten, eller att just den här tomten blir lekplats i planen. I ett extremt "worst worst case" så blir du ägare till kvarterets lekplats, för 900 000.

hempularen skrev:
Som flera har varit inne på så är detta troligen inte ett bindande köpeavtal. Fast formuleringen i det ger ett intryck av att ett köp måste ske när detaljplnanen blivit klar. På så sätt tycker jag att den är vilseledande, alternativt, OM den faktikskt är bindande, så saknas en hel del i avtalaet.

Om vi ponerar att den är bindande.

Då betyder det att ni kan bli tvingade att genomföra köpet, när den försenade detaljplanen blir klar om 30 år. Här saknas alla formuleringar om undersökningsplikt,

Vad händer om detaljplanen iofs. blir klar, men med formuleringar som omöjliggör denna tomt, ex. krav på tomtstorlek som inte fungerar med den här tomten, eller att just den här tomten blir lekplats i planen. I ett extremt "worst worst case" så blir du ägare till kvarterets lekplats, för 900 000.
Men det som är det speciella med fastighetsköp är just det att antingen så är det ett giltigt köpekontrakt eller inte. Så formuleringen om köp spelar ingen roll, detta ska nog snarare ses som en avsiktsförklaring.

Det är möjligt att skriva giltiga köpekontrakt på mark med villkor om detaljplan mm. Och då bör man specificera allt precis som du påpekar.

Det där känns lite väl luddigt. Å ena sidan står det att ni förbinder er att köpa en tomt så snart detaljplanen är klar, å andra sidan kanske som någon påpekat inte alla formkrav är uppfyllda för att avtalet ska vara giltigt. Sedan finns inga uppgifter om hur stor den tilltänkta tomten ska vara, det vet vi inte förrän den är avstyckad och styckningen sker inte förrän detaljplanen är klar? 600 kvadratmeter eller ett hektar?
Kommuner och lantmäteri har spelat folk en del spratt förr...
Det står heller inte när affären ska göras upp, "när detaljplanen är klar"? När är den det, denna månad, i år eller år 2025?
Kommuner har, som sagt, spelat folk spratt förr.
Jag skulle inte skriva på det där.
Köp en tomt som finns.

Jag skulle se till att det åtminstone stod positivt förhandsbesked för villa på ....... m2 anpassa avtalet så att det detaljplaneras så att det inte stämmer överens med era planer så kan bi backa ut. Det bör kanske även vara en tidsgräns på avtalet, som NI och inte säljaren kan förlänga. Om detaljplaneringen tar 5-10 år så kanske ni vill kunna bryta avtalet och köpa en annan tomt istället.

harry73
Jag tolkar texten i avtalet så att detaljplanen bifogas i en bilaga och att med detaljplanen godkänns menas detaljplanen som den finns i bilagan. Alla ändringar i detaljplanen som kan ske kommer att göra avtalet bruten/ogiltigt.
Men sedan är avtalet öht verkningslös, och ska som någon skrev snarare ses som avsiktsförklaring.
Tolkar jag TS rätt är det precis så som TS vill ha det.

TS vill kunna frångå köpet om det skulle behövas och det kan han med avtalet, men det betyder såklart också att säljaren kan göra det. Vill TS ha mer säkerhet ska han köpa tomten nu och villkora köpet med att han får bygglov eller kan få bygglov enligt detaljplanen för en viss hus ( t ex 1,5 plans takvinkel 45% 8m till nock, byggnadsyta 150kvm)
Men då kan inte heller TS frångå köpet skulle han vilja ändra sig i framtiden.

Pappret ifråga är troligen bara en avsiktsförklaring, inte ett bindande avtal. Men det är då olämpligt att det är formulerat på ett sätt som kan missförstås.

Eftersom det troligen inte har någon giltighet, så kan troligen även säljaren välja att sälja till någon annan som erbjuder 905 000.

Få även med ifall det blir något knas med detaljplanen etc. att er deposition på 10% betalas tillbaka till er.

Handpenningen på 10% tolkar jag är kopplad till köpekontraktet som skall skrivas senare.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
hempularen skrev:
Handpenningen på 10% tolkar jag är kopplad till köpekontraktet som skall skrivas senare.
Iofs sant så länge de inte menar detta förhandsbesked.

Ser väldigt amatörmässigt ut som avtal på en fastighet betraktat.

Tveksamt om det är giltigt med tanke på att det inte är tillåtet att avtala om framtida köp.

Och knepigt med villkoret om färdig detaljplan, då det finns en gräns för hur långt in i framtiden villkor får sträcka sig (ens i riktiga köpeavtal), de den lätt kan passeras om planen blir försenad eller överklagas.
Och dum formulering med "godkänd" detaljplan - betyder det lagakraftvunnen eller bara antagen i första instans?
Så även om ni skriver om det som ett riktigt köpeavtal så bör ni kosta på er hjälpen från någon som kan kolla så det blir riktigt.

Men är din egentliga önskan att ni ska skriva ett avtal som är bindande för säljaren, men inte för er som köpare? Skulle säga att det är önsketänkande att någon ska vilja sälja till er på sådana villkor?

Jag har varit i en liknande situation för ca 10 år sedan.
Vi köpte en, eller rättare sagt två, tomter, där detaljplanen var klar, med lantmäteriets fastighets-skapande förrättning inte ens var påbörjad.

Då skrev vi i alla fall ett köpekontrakt, med förbehåll om att fastighetsbildningen inte skulle ske osv.

Men det var med hjälp av säljarens ombud, Swedbanks Fastighetsbyrån.
Och det kändes tryggt eftersom jag uppfattar dem som seriösa och kunniga.

När sedan LMV förrättning var klar var det en hel del ändringar, men inget som var negativt för oss.

Jag skulle, som andra här redan har gjort, rekommendera att TS tar hjälp av en jurist som kan sådant här.
Det är ju väldigt snårigt och ingenting som en vanlig lekman kan hantera på egen hand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.