krillek
krillek: Ja, det är klart. beloppsgränsen var ju uppnådd när dom hade ett krav som jag bestred, men nu är det ju noll. Får väl ta en kontakt med konsumentverket och se om dom är intresserade.
3 svar · 2,0k läst
M
Mountain Man: Det är väl med det som med skulder. Staten tar alltid sitt först. Ok. Nu börjar visningssäsomgen på allvar så det är bara att ge sig ut där. Tack för alla tips.
19 svar · 3,6k läst
pegee
pegee: Det här var intressant. "useless" inlägg fick mig att titta på vad Eniro har för uppfattning i samma fråga: [bild] Det visar sig att de har markerat det område som jag frågade om i mitt ursprungliga inlägg, men vägen är i stället omarkerad. Så uppenbarligen är det inte bara fråga om datakvalitet. Utan snarare hur man väljer att använda och redovisa indata.
17 svar · 15,4k läst
·
S
Sir Duke: Precis, det blir ett pokerspel. Antingen kör man tufft och säger "vad kul, sälj till den för 3 950 då". Så kanske mäklaren ringer igen efter nån timme och svettas och hittar på nån ursäkt om att den andre har svårt att köpa just nu/är i utlandet/väntar på besked/drabbats av sjukdom etc etc "men du kan få köpa för 3 900 om du slår till nu"... Eller så fokuserar man på om/hur
90 svar · 23,4k läst
Z
Zynvinkeln: Vi har gjort en riktig överlåtelsebesiktning men mycket kan hända under de två första åren på ett nybyggt hus. Känns som omständligt att gå till den förra ägaren om det uppstår sprickor, problem med dörrar eller golv etc efter två år när man istället kan få Smålandsvillan att fixa detta. Är detta ens att räkna som dolt fel eftersom man kan förutsätta att dessa problem kan
2 svar · 2,0k läst
T
tobbbias: Det är vid arvskiftet som det slutliga värdet sätts så det är inte fel att ta taxeringsvärdet vid bouppteckningen. Men vid skiftet ska ett aktuellt värde sättas (ni ska komma överens om ett värde, vilket kanske enklast görs m.h.a. av en mäklare). Så då kommer ändå en värdering av fastigheten göras. Så beroende på om skiftet ska göras längre fram och ni tror att värdet ska
16 svar · 7,0k läst
stefancrs
stefancrs: [citat] Så är det givetvis. Oerhört otillfredställande.
38 svar · 24,3k läst
Fotografen
Fotografen: Jag är tämligen säker på att man inte kan slå ihop vägföreningen med byföreningen, pga juridiken runt vägföreningar/gemansamhetsanläggningar. Formellt två föreningar med två styrelser, men det finns ju inget som hindrar att det är samma personer.
12 svar · 3,2k läst
D
DMOL: Ja, det är därför man bör utnyttja rätten till särskilda skäl alltid om man inte har förtroende för hantverkaren. Rekommenderar i övrigt läsning i förarbetena där det framgår bra information om hur 20 § bör tolkas. prop. 1984/85:110 s. 227 ff. https://data.riksdagen.se/fil/DDF4C835-56DC-479E-917C-49FC10DF6155 se även prop. 1989/90:89 s. 120 ff.
20 svar · 8,3k läst
kikarhus
kikarhus: Tack för svar!
4 svar · 1,1k läst
K
kindvall: Givetvis skall TS inte fabricera ett brott. Men det finns kanske alltid något som kan anmälas. Och poliserna utreder givetvis inte servitutsfrågor, men hindras de tar de kanske ett samtal med vederbörande om olämpligheten att spärra en väg där blåljusfordon kan behöva komma åt. Nästa gång är det kanske ambulansen eller brandkåren.
20 svar · 2,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Detta är lite komplicerat. Detta är ju egentligen ett nytt avtal, en ny överenskommelse. Så det är inget som ni (eller företaget) har någon juridisk rätt till (kan kräva). Men det är fritt att träffa nya eller kompletterande avtal/överenskommelser. Ett tips är att få alla nya överenskommelser dokumenterade på något vis. Åtminstone lite sparad e-mail-korrespondens t.ex.
6 svar · 5,9k läst
Robert63
Robert63: [citat] En framsynt firma förhandlar fram rabatter även för sina anställda, dvs ungefär som medlemsrabatter så det slipper bokföras via firman. Sedan har jag märkt att butiker som bara säljer mot företag sällan nekar dig som privatperson, de vill sälja helt enkelt. Senast var jag nere i en proffsbutik och köpte brandskyddsfärg, fick t.o.m 30% rabatt utan att fråga. Arbetskläder
11 svar · 10,5k läst
O
Odjuret: [citat] Du har rätt det är synd att man inte får avliva folk som är dumma i huvudet .. Men tack vare det så lever jag gott här högst uppe i mitt elfenbenstorn:)
63 svar · 15,7k läst
F
fsn: [citat] Jordabalken var ju gammal redan när Jesus tog av stödhjulen på cykeln. När den skrevs var det var nog ingen som tänkte på att en IT-konsultchef med ett radhus och 160 kvadratmeter tomt för 8,5 miljoner skulle bli kränkt och få en stroke av att två rododendrongrenar hänger in 10 cm på "godsets" mark.
54 svar · 9,3k läst
D
DMOL: Köparen kan inte åberopa fel på varan i detta läge eftersom denne inte gjort någon ansträngning att fullfölja avtalet. Är pellejönsen svensk medborgare med tanke på svar på engelska?
11 svar · 4,9k läst
NetNut
NetNut: Då ni har avtal med bredbandsbolaget gällande installation av fiber och om det står i avtalet att bredbandsbolaget ansvarar för nedgrävningen så är bredbandsbolaget ansvarigt för att åtgärda felet. Finns det dokument från besiktningsmannen som beskriver hur han besiktigat grävjobbet ? Är det kilometer med rör så måste det ju finnas rätt mycket dokumentation från besiktningen.
1 svar · 1,1k läst
H
hul: Professionellt alltså företag mot företag så upplever iaf jag att de används väldigt sällan.
6 svar · 3,3k läst
O
Odjuret: [citat] Tja.... Visserligen väldigt sant... Men när det gäller fastighetsförsäljning så ska säljaren städa upp och ta med både sina dyrgripar och sitt skräp vid avflyttning. Om de rostiga cykelhjulen är dyrgripar eller skräp är ointressant. Frågan är om det räcker med att ge säljaren en vecka på sig för att man därefter har rätt slänga allting? Både skräp och dyrgripar?
22 svar · 4,0k läst
·
nikasp
nikasp: Jag blev påbackad av en övningskörerska. Satt en lapp från Polisen som sett incidenten och hon som backat. Mamman tyckte att det var onödigt att dra in förstärkningsbolag då det bara var regskylten som blivit bucklad. De hade tryckt in kofångaren rejält visade det sig, syntes när jag fick bilen ren från snö. Gick på 12000 kr hos BMW för en ny. Hade redan åkt på två dörruppslag
27 svar · 5,9k läst
Hemmans ägaren
Hemmans ägaren: Tack för bra kommentarer. Poäng till heimlaga, med tidigare skilsmässa så inser man vikten av att prata men bla ekonomi kan vara känsligt beroende på ens egna erfarenheter mm. Lägenheten där betalar jag bla halva månads avgiften (hyran) så jag bor inte gratis. När det gäller huset så har hon inte möjlighet idag att backa upp ekonomiskt. Sedan blev nog stugan lite dyrare än vad vi
5 svar · 1,2k läst
B
billy_baver: Lagstiftningen är sådan att ni inte betalar högre anslutning och drift än någon annan konsumentt. Projektets höga kostnader blir utsmetade över hela kollektivet abonnenter.
31 svar · 7,5k läst
T
thomazgustafsson: Som redan skrivits - hemfridszon går ej att åberopa, dvs allemansrätten gäller. MEN - när du och din familj befinner er på ER brygga osv, så bör allmänheten avlägsna sig eftersom det stör er. Framförallt om det är en liten brygga. Värt att notera. När det gäller renovering, så är min erfarenhet att det bästa är att helt enkelt renovera. Rätt av. Sök inga dispenser. Om en
27 svar · 7,2k läst
R
Robert Helsing: [citat] Precis så har jag och min sambo med våra 2 gemensamma barn. Usch för att hålla på och hålla koll hit och dit vems pengar som är vems. Vi har väldigt sällan diskussioner om ekonomin och vart pengarna ska. Man kanske har haft tur? Jag tjänar ca 5000 netto mer än henne i månaden och jag har inga problem att låta henne shoppa dom dagarna hon känner för det. Vi ror ju trots allt
94 svar · 39,0k läst
Anna_H
Anna_H: Alltså, vad GÖR detta bolag egentligen? Företaget jag jobbar på ger några futtiga tusenlappar som symbolisk summa till aktieägarna, styrelsemedlemmarna får knappt något de heller, VD tar ut lägre lön än jag och jag har inte heller någon fantasilön. VD äger en egen post på 35%, hon och hennes sambo äger tillsammans en post på 40%, sedan är det 5 "gubbar", grundarna, som äger 5%
34 svar · 8,2k läst
O
Odjuret: Jag har varit med om budgivningar på hus som trots att besiktningen sa att det fanns massa fel som gör att man borde göra om badrummet direkt så går priset iväg brutalt....
38 svar · 12,6k läst
·
S
Squall Leonhart: Missförstå mig rätt nu. Jag menade inte att lokala stjärnor är dåliga eller att det inte finns några mått alls på en bra besiktningsman. Vad jag menar är att det är mycket lättare för gemene man att ta reda på om en skruvdragare är värt pengarna eller om det är bättre att välja isodrän istället för platonmatta. Informationen finns överallt, det finns människor överallt
8 svar · 5,3k läst
H
hempularen: Jag förutsätter att ägarlägenheter är kopplade till en samfällighet som hanterar sådant som är gemensamt för byggnaden. Då får du en liknande gränsdragning för ansvar som i en brf. Jag tror att det ansvarsmässigt blir väldigt lika. Båda ägarformerna har samma praktiska problem som måste ha en lösning.
29 svar · 3,1k läst
R
Räknenisse: Vid förrättning utförd av LM gäller det som är beslutat i förrättningen, man måste läsa i akten för att veta vad som gäller i det enskilda fallet. Sen kanske detta är den praxis man tillämpar när man gör nya förrättningar idag. Men i en gammal kan det vara beslutat helt andra saker. (speciellt om den är mycket gammal :)) Bara så ingen tror att dessa mått kan tillämpas rakt
16 svar · 18,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.