27 290 läst ·
74 svar
27k läst
74 svar
Barnsäkerhet i nybyggt hus
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Just rengöringsvätskor i diskbänkskåp är ju faktiskt förrädiska.
Ofta i en tilltalande färg, ser ut som fanta eller grappo.
Och tillsatta parfymer för att lukta gott. Samt bild på en glad anka på utsidan
Så barn kan tro att det faktiskt är saft eller läsk, fast det kan ge allvarliga frätskador i mun och matstrupe.
Hade tillverkarna ålagts att göra förpackning och innehåll så frånstötande som det borde vara, kanske inte problemet hade uppstått.
Men jag tror att de flesta förstår att hålla sina mediciner utom räckhåll för barnen.
Och de förpackningarna brukar vara väldigt svåröppnade (får ofta hjälpa min fru
)
Ofta i en tilltalande färg, ser ut som fanta eller grappo.
Och tillsatta parfymer för att lukta gott. Samt bild på en glad anka på utsidan
Så barn kan tro att det faktiskt är saft eller läsk, fast det kan ge allvarliga frätskador i mun och matstrupe.
Hade tillverkarna ålagts att göra förpackning och innehåll så frånstötande som det borde vara, kanske inte problemet hade uppstått.
Men jag tror att de flesta förstår att hålla sina mediciner utom räckhåll för barnen.
Och de förpackningarna brukar vara väldigt svåröppnade (får ofta hjälpa min fru
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har ett städskåp från Ikea. Köpte ett låsbart medicinskåp och monterade i befintliga hål i skåpet, alltså ingen åverkan. Kan skruva bort det direkt efter om så vore fallet.
Angående knivlådan räckte det med att visa att jag hade en barnspärr liggandes på bänken som jag naturligtvis skulle montera när de gick...
Angående knivlådan räckte det med att visa att jag hade en barnspärr liggandes på bänken som jag naturligtvis skulle montera när de gick...
Visst är det lite löjligtS snowballtwo skrev:Jag har ett städskåp från Ikea. Köpte ett låsbart medicinskåp och monterade i befintliga hål i skåpet, alltså ingen åverkan. Kan skruva bort det direkt efter om så vore fallet.
Vi hade liknande funderingar kring barnsäkerhet när vi byggde och monterade ett barnskydd på knivlådan, men det visade sig senare att dottern på drygt 4 år bara behövde 2 -3 dagar för att förstå hur barnskyddet fungerade och kunde öppna den 'barnsäkrade knivlådan' själv.
Vidare så satte vi in ett låsbart skåp i städskåpet, men de 'farliga' förpackningarna fick inte plats där.
Så det enda som gäller är: Håll koll på vad ungarna gör.
Vidare så satte vi in ett låsbart skåp i städskåpet, men de 'farliga' förpackningarna fick inte plats där.
Så det enda som gäller är: Håll koll på vad ungarna gör.
Nä självklart inte, de faller ju på sin egen orimlighet.A Adam F skrev:
Ska du inte följa brandregler så grannens hus riskerar börja brinna bara för du inte vill skydda ditt hus
Ska handikappade inte kunna använda din toalett för du inte vill de.
Ska du möjligen sälja ditt hus någongång? Nästa familj som flyttar in kanske har barn som vill ha dessa skydd.
Ni kanske tycker att era barn är tilltäckligt gamla för att förstå att de inte ska äta diskmedel.
Men ni kanske har hemma bekanta med småbarn som inte vet detta.
Folk hade inte använt konstruktörer till att beräkna laster för de är ju Ditt hus du väljer väl om de ska stå 5 månader eller 50 år.
Vem bryr sig om snölaster de snöar ju knappt längre?
Osv.osv.
Självklart behövs de en rimlig lägsta nivå som bör regleras av staten annars hade ju marknaden sett ut som jag vet inte vad och varit rent ut sagt farlig.
Men håller absolut med dig att reglerna måste ändras och tycker att människor borde kunna styra mer över sig själv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Problemet är väl att det är vi alla som får betala handikappanpassningen om det händer dig eller någon annan i familjen något så att en rullstol behövs.A Adam F skrev:
Klicka här för att svara