Jag blir lite nyfiken. Är vägen över er tomt grannens normala tillfartsväg? Dvs kör hen alltid över er tomt? Eller finns egen väg men hen upplever att er är bättre för transporter?

D
Det är extremt svårt att vinna en sån här tvist, framförallt för att skadorna inte kommer motsvara värdet av att omasfaltera hela vägen om ni nu ens lyckas bevisa att det är grannen som är ansvarig. Sätt upp en vägbom med lås och kamera som filmar vägen.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Hej!

Jag kan inte förstå detta typiska svenska att man är konflikträdd och inte hävda sin rätt? Som flera andra skriver så bör det redas ut om vederbörande har något form av servitut/nyttjanderätt eller har en egen väg? Om han inte har det så är det att förklara oron att du är rädd att vägen går sönder. Upprätta ett avtal med vederbörande om att denne är ersättningsskyldig för eventuella skador. Gör en syn tillsammans med grannen så ni är överens om tagen, fota vägen och ev. skador på vägen idag. Gör sen en syn tillsammans efter alla transporter är klar.

Jag är själv med i en vägförening där jag har några fastigheter och den är 5 cm tjock asfalt. Vägar tål mer än vad man tror, under förutsättning att det inte är tjällossning eller 30 grader varmt. På denna väg tas det ner då och då transporter med grus, matjord m.m på lastbil. T.o.m bandgrävmaskiner har tagits ner på vägen och det har gått bra. Överenskommelsen har då varit att vederbörande har ersatt vägföreningen med 10 000 kr i ett engångsbelopp. Skadorna som har blivit har varit i vägkanten och det har varit OK för alla inblandade.

Hur mycket kostade ni på vägen för asfalteringen?

Det står i inlägg #1.

Ca 100 000 kr.

• Gilla
kvistberg
  • Laddar…
harry73
kvistberg skrev:
Överenskommelsen har då varit att vederbörande har ersatt vägföreningen med 10 000 kr i ett engångsbelopp. Skadorna som har blivit har varit i vägkanten och det har varit OK för alla inblandade.
10 tkr vid skada eller per transport oavsett skadorna?

Sir Duke skrev:
TS är bekymrad över om huruvida vägen ska hålla. Jag kan inte läsa nånstans att hen bestämt sig för att vara en som vill styra och ställa och ständigt sätter sig på tvären.

Snacket om utbölingar som kommer in i grannskapet lämnar jag utan vidare kommentarer annat än att det inte har någon som helst relevans och inte hjälper diskussionen framåt. Spelar ingen roll om man bott sedan 70-talet eller 2016 - ingen ska ha större rätt än någon annan att utveckla sina egna fastigheter.

Alla borde få bygga sina relationer förutsättningslöst, dvs det spelar ingen roll vilka dealar tidigare ägare har haft, den tiden är över.
Nu var ju inte detta något jag hittade på, det är inte heller så att jag anklagar Lovisa för att vilja styra och ställa. Lovisa själv uttryckte farhågor att de skulle uppfattas som nyinflyttade som vill styra och ställa, eller rättare sagt vara "omöjliga att ha att göra med".... Därav relevansen. Står i inlägg 9.

Redigerat:
Har skummat tidigare inlägg och kanske missat något men ska du släppa in någon så ta hjälp eller utför själv en syn av vägen.
Det behöver inte vara komplicerat utan promenera vägen med filmkamera, dokumentera i daterat protokoll eventuella skador och fota eventuella vägtrummor.
Blir vägen sönderkörd så kommer lagningarna se ut som ett lapptäcke, det blir ofrånkomligt.

Staffans2000
Den stora risken är att vägen skadas lite lagom mycket så att den vresige plattfoten skall kunna säga -det syns ju nästan inte alls! Menar du verkligen att jag skall asfaltera om hela vägen för det här lilla???
Det här scenariot måste du ta ställning till INNAN något avtal undertecknas! För vem skall avgöra den sublima frågan om vad som kan klassas som en skada eller inte? Vad du än gör lär det bli käbbel. Låter du grannen använda vägen och dem skadas kommer det garanterat bli bråk. Om du däremot inte tillåter grannen att använda din väg, ja då blir det också garanterat bråk, MEN du har iallafall en nyasfalterad hel väg!

Staffan

Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Behöver inte ens vara skador för att det ska kännas tråkigt, det räcker med fula märken. Lite som första stenskottet på en ny bil, första spillet i nya soffan osv. Ska ni själva ta emot transporter framöver så får den snabbt ett "bruksskick" som känns okej men om detta är den enda tunga trafiken inom överskådlig framtid känns det vanskligt.

Det hela slutade med att vi efter ett par diskussioner med grannen kom fram till att vi inte skulle köra materialet på vår väg, förutom några större delar som de körde in med släpvagn.

Han var inte jätteglad att behöva forsla resten av materialet via sin trädgård, men vi talar i varje fall fortfarande med varandra.

Tack snälla för alla råd!! Utan dem hade vi antagligen låtit dem köra och då hade kanske situationen varit en helt annan nu.

• Gilla
muan och 12 till
  • Laddar…
L Lovisa79 skrev:
Det hela slutade med att vi efter ett par diskussioner med grannen kom fram till att vi inte skulle köra materialet på vår väg, förutom några större delar som de körde in med släpvagn.

Han var inte jätteglad att behöva forsla resten av materialet via sin trädgård, men vi talar i varje fall fortfarande med varandra.

Tack snälla för alla råd!! Utan dem hade vi antagligen låtit dem köra och då hade kanske situationen varit en helt annan nu.
Skönt att det löste sig! Tack för återkopplingen!! Alltid uppskattat när mannfpr höra hur det gick till slut i en tråd man följt.

• Gilla
kristel och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.