Byggahus.se

bestridan av faktura

1. M
    Medlem · 7 inlägg

Millavilla

Medlem
    Jag undrar om någon har samma erfarenhet som jag råkat ut för och nu inte vet vad jag ska göra...?
    En lång historia kort:
    Har beställt en säkerhetsdörr till min bostadsrätt (beställt och betalar själv) där entreprenören varit och åtgärdat den 3 ggr pga att folien på dörren varit bubblig. Har varit mycket krångel att få tag på dem från första början. jag ringde dem direkt efter att teknikerna varit där (de talade ej svenska/engelska) och anmärkte. Det tog 2 månader innan de ens svarade. Jag bestred fakturan också redan från första gången de varit där. De skulle "kolla upp" vilken ersättning de skulle kunna erbjuda mig så jag fick ingen faktura. De återkom inte heller. Men så vips damp det ned en faktura med fullpris =( jag hörde av mig och bestred den både per telefon och mail. Har allt skriftligt på mail.
    De kom efter mycket om och men och gjorde ett lika dåligt jobb-igen! Tydligen sätter de på folien på plats och inte i fabrik ?! Denna gång blev jobbet OK och jag kan godkänna det. Jag har hela tiden bestridit fakturan och begärt avdrag på några 1000-lappar för att jag fått vara hemma från jobbet och väntat på dem, jagat dem, lagt ner mycket tid på detta, dåligt jobb som utförts och det har tagit tid, de hör inte av sig osv. Har mailat dem för några m¨ånader sen igen och sagt att jag inte betalar den summa de begärt utan erbjudut dem en summa med avdrag pga ovanstående skäl. Sen dess har jag inte hört ett knyst från dem! . Vad kan hända? Vad har jag för skyldighet? Ska jag betala in den summan jag erbjudit eller ska jag vänta på att de hör av sig? De har inte skickat nåt till inkasso/KRF eller liknande. jag har aldrig haft en enda skuld i hela mitt liv och inte heller hamnat i liknande situation, vad är jag skyldig till? Hur lång tid har de på sig att skicka en ny faktura/lösa tvisten gentemot mig? "förfaller" deras faktura efter en viss tid? Ska jag höra av mig igen eller är det nu av deras intresse?

Behöver lite råd då jag inte vill vara skyldig någon pengar men ändå ihnte betala fullpris för detta fiasko!

2. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Börja med att betala det du anser vara rätt. Sedan får ni ta tag i resten, du skall inte hålla inne hela fakturan.

3. M
    Medlem · 7 inlägg

Millavilla

Medlem
    [
    Jag får inget svar från dem så jag vet inte vad jag ska göra riktigt. Nu har det gått flera månader sen jag hörde något från företaget. De har inte svarat på mitt sista mail heller så jag har inte betalat...

4. L
    Medlem · Halland · 169 inlägg

LäsLus

Medlem
    Hur ser dina faktiska kostnader ut som du vill ha ersättnings för och kan du styrka dessa? Man kan inte få ersättnings för "sveda & värk" om inte företaget vill göra en goodwill.

Exempelvis, du skriver hemma från jobbet var detta obetalt eller tog du komp/semester. Var du tvungen att vara hemma osv. Vill minnas att man även som konsument har en skyldighet till att hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt men detta får gärna någon rätta mig på.

5. M
    Medlem · 7 inlägg

Millavilla

Medlem
    De som skulle byta ut folien kom för sent samtliga gånger så jag var borta från jobbet utan vare sig semester eller komp. Skulle bara vara borta en kort stund ca 30 min men det blev flera timmar plus väntan. Jag vill att de drar av på kostnaden pga att det hela tagit så lång tid och att det varit så svårt att få det här överstökat. De har inte heller återkopplat utan jag har hela tiden fått jaga dem.

6. L
    Medlem · Halland · 169 inlägg

LäsLus

Medlem
    Att det tagit lång tid samt att de inte har återkopplat är dålig kundservice men dessvärre inget som du kan kräva ersättning för om inte företaget vill göra en goodwill nu när allt är klart. Möjligen kunde du tidigare ha hävt tjänsten och varan men om den är åtgärdad nu så går ju inte detta heller längre.

Men en jurist eller någon som har bättre juridisk kunskap än mig får gärna svara på hur det ligger till om man måste vara hemma obetalt men tror även att detta är svårt att få till.

7. H
    Moderator · Stockholm · 44 286 inlägg

hempularen

Moderator
    Instämmer med RoBo. Börja betala det du tycker är skäligt.

Om jag förstår rätt, så är dörren nu OK? Det du vill ha avdrag för är dels missad inkomst när du väntat på dem, dels lite allmänt för strulet?

I princip så har du inte rätt (eller väldigt litet rätt) att få ersättning för strulet. Du har rätt till ersättning för dokumenterade extrakostnader, men jag är lite osäker på om du rakt av har rätt till ersättning för inkomstbortfall. Möjligen borde du gett firman en chans att åtgärda när du inte är hemma, så hade inte den kostnaden behövt uppstå.

Så kontentan är jag tror inte att du strikt formell har rätt till nedsättning av priset, om dörren nu är OK.

Det hindrar inte att du kan försöka få ersättning för dina kostnader och strulet. Om det är ett mindre avdrag, så kan firman ge dig rätt som goodwill, eller för att det inte är lönt för dem att försöka driva in beloppet.

Det du riskerar är att firman begär dröjsmålsränta, för det belopp ni tvistar om.

• Laddar…
  8. M
    Medlem · 7 inlägg

Millavilla

Medlem
    Tack för svar. De erbjöd ett avdrag på några 100-lappar men jag kom med ett motbud. Sen dess har jag inte hört något.... De kommenterade inte heller mitt svar när jag hela tiden yrkade på ett större avdrag. Jag menar, hur många chanser får ett företag på sig att åtgärda ett bristfälligt jobb? Det har gått snart 1 år sen de var hos mig första gången.... nu hör de inte ens av sig mer. Jag kunde inte häva detta då de bytt ut min gamla dörr till en säkerhetsdörr, det blir lite svårt att be dem montera ned och hämta dörren =) Men jag kontaktade dem samma dag som jag såg jobbarnas dåliga jobb så jag har inte dragit ut på något, bara betalningen av fakturan.

9. M
    Medlem · 7 inlägg

Millavilla

Medlem
    Tack Hempularen för kommentar. Jag vill att de drar av det jag begärt som goodwill pga allt strul. Hade jag vetat detta hade jag anlitat en annan firma! Det är ett mindre avdrag jag begär. De har varit en gång när jag inte var hemma men då hann jag komma hem pga att de var 2 timmar försenade (!). Även den gången blev jobbet dåligt!
    Jag kommer naturligtvis hålla fast vid mitt bud, men är det jag som ska jaga dem för att lösa det här eller kna det vara så att de rent av struntar i detta nu?? Vill de inte ha in pengarna? De tycker nog att jag är jobbig men jag är så trött på detta företag som bemött mig så otrevligt och oproffsigt! I det här fallet har jag som konsument rätt att klaga.Jag gnäller sällan men betalar man 15.000 kr för en dörr så vill man att det ska bli bra, annars får de dra av för att få en nöjd kund som inte sprider sitt missnöje över detta företag som säkert kommer fortsätta att göra såna här urusla jobb =(

10. H

hempularen

Moderator
    Det finns många företag som släpper en sådan fordran, det kostar dem för mycket strul och risk för dåliga omdömen.

Men det kan man inte veta. De kan lika gärna driva in med all kraft. Rentr formellt är jag rädd att du kanske inte kan räkna med avdrag på fakturan. Men kolla det med en av kommunens konsumentvägledare. Har du formellt rätt ex. för avdrag för förlorad inkomst, (vilket jag är tveksam till). Då skall du givetvis driva din tes hårt.

Om du bestrider deras krav som kommer så kan du inte får en kredtianmärkning. Det är först om det till slut hamnar i tingsrätten, och du där förlorar, och sedan ändå inte betalar som det blir en kreditanmärkning. Och innan det går så långt så har du flera tidpunkter där du kan välja att betala "frivilligt". OM du betalar till slut, så kan det bli en del uppskrivningar av skulden, men det handlar inte om astronomiska belopp. Vid den här typen av smmål, så får vinnaren inte ersättning för sina ev. advokatkostnader (så anlita INTE själv ngn. advokat). Man får ersättning för en kort rådgivning om man vinner, typ 1 eller 2 advokat timmar.

11. M
    Medlem · 7 inlägg

Millavilla

Medlem
    Jag kommer absolut att betala en del, bara de hör av sig. Vi har ingen kommunikation alls numera. Jag väntar mig en ny faktura men har inte sett till någon.
    Menar du att de kan släppa hela ärendet? Händer det att företag gör så? Ska jag avvakta med att betala eller ska jag betala in det jag föreslagit? Å andra sidan om jag betalar en del så har jag väl någonstans accepterat deras faktura? Jag har bestridit fakturan varje gång jag har mailat dem så de kan onekligen skicka det vidare till inkasso. All mailväxling finns kvar så jag har bevis på att jag bestridit fakturan.
    Jag komme rinte driva detta så långt att jag tar hjälp av advokat. Jag är ju beredd att betala men inte fullpris..... jag vill bara att de ska höra av sig. vad händer om jag inget hör från dem?
    Bara avvakta?

12. H

hempularen

Moderator
    Nej, de har skickat en faktura, som du anser felaktig. Då har de rätt till betalning för den ostridiga delen. Du riskerar alltså att få betala dröjsmålsränta på fakturan om du inte betalar.

Sedan är det en annan sak att du har trumf på hand i förhandlingen så länge du inte betalar något alls. Och går det 3 år så preskriberas hela skulden. Tiden räknas då från senaste tiden de krävde betalning, men varje kommunikation ni har haft om betalning kan nollställa tidräkningen.

Och det räcker att firman stöter på om fakturan om typ 2 år, så gäller den i 3 år till.

13. M
    Medlem · 7 inlägg

Millavilla

Medlem
    Kan jag åka på dröjsmålsränta även om jag har bestridit fakturan?
    Om jag betalar in den summa som jag är villig att betala, och de fortfarande inte hör av sig, kan jag få följder ändå? Jag har ju all mailväxling sparad.
    Eller kan jag utgå från att de avskriver hela skulden/fakturan om de inte hör av sig? Har inte fått något från inkasso som sagt....

14. H

hempularen

Moderator
    Jo dröjsmåslränta kan debiteras från första dag man inte har betalt det begärda beloppet. Om man tänker sig ett exempel.

Hantverkare A gör ett arbete, skickar en faktura till mig. Fakturan (löpande räkning) är dels på för många timmar, dels inte specificerad, kanske bara "material 10 000 kr", arbete 150h à 600 kr.

Jag anser att vi haft en kostnadsuppskattning innan arbetet på ca 100h arbete. En kostnadsuppskattning för löpande arbete får inte överskridas mer än 15%. Enl konsumenttjänstlagen. Hantverkare är skyldig att specificera en faktura. I det här fallet vill jag veta vad som har kostat 10 000, och kunna se att priserna för materialet stämmer.

Då bestrider jag fakturan: dels begär jag en specificerad faktura, både material, och jag arbete, vilka dagar har man arbetat med vilka moment.

Efter ett par månaders tjafsande kommer specifikationen.

Den dagen finns det då en giltig faktura, men jag är inte nöjd med timmantalet, kostnaden överskrider uppskattningen med mer än 15%. Men det är nu min enda invändning.

I det läget så är materialomkostnaden och ca 115h arbete oomtvistat (15 % är på totalsumman, så det går att få in 15% mer arbetskostnad även ovanpå materialkostnaden). Om jag inte betalar detta oomtvistade belopp så kan jag riskera att hantverkaren begär dröjsmålsränta på detta. Dvs. hantverkaren kan begära ränta på hela fakturan, men den dag vi slutligen kommer överens, eller får en dom i tingsrätten, så faller räntan bort för den summa jag inte skall betala.

Antag vidare att hantverkaren hävdar att 20h tillkomm pga oförutsedda ändringar, eller en ändring jag "begärt" utan att inse att jag begärde en ändring.

Då kanske vi hamnar i ett läge där jag inser att jag kanske kommer att tvingas betala för ytterligare 20h, jag anser att jag har rätt, men inser att jag kanske inte kommer att få rätt i domstolen. Vi förlikas, jag betalar för ytterligare 10h (lika osäkert för båda parter). Men så kommer hantverkaren då "out of the blue" med krva på dröjsmålsränta på dessa 10h. Som jag då kanske måste betala.

Det finns en massa specialregler för när man får ta ränta, och hur det skall aviseras osv. Jag har inte full koll på det. Det är möjligt att räntan bara kan börja ticka efter att firman aviserar att de har för avsikt att debitera dröjsmålsränta, detta står dock i många fall redan på första fakturan.

men att man bestider en faktura innebär inte att man slipper dröjsmålsränta, eller inkassoavgifter. OM firman skickar kravet till inkasso, så uppstår en kostnad. Inkassofirman lägger på en inkassoavgift, typ 500 kr.

Den avgiften är en kostnad som de debiterar firman om inte du betalar till inkassoföretaget. Jag tror med betoning på "tror" att iom. att du bestridit fakturan till firman, så får inte firman egentligen inte skicka den till inkassoföretag, eller till kronofogde. De kostnader som uppstår om firman ändå blandar in fogde eller inkassoföretag, får firman då stå för själv.

15. Hemmakatten
    Medlem · 12 112 inlägg
    Lite omständligt inlägg av hempularen, även fast jag håller med. ;)

Du skall absolut snarast betala den del av fakturan som du anser rimlig. Samtidigt skickar du ett brev/mejl där du meddelar att det du betalat är det belopp du anser är rimligt och att du bestrider överstigande del.

Företaget kan då inte skicka det överstigande beloppet till inkasso, och om de gör det så skicka ett mejl om att du bestrider det. Inkassoföretaget kan då inte, enligt god redovisningssed, kräva något av dig och kommer meddela företaget detta.

Företaget kan sedan gå till tingsrätten och I ett civilrättsligt mål kräva dig på pengarna. Det tror jag inte de kommer göra.

Deras fordran kan inte vara mer än någon tusenlapp eller två (du skrev att det var ett mindre belopp du dragit av). Det kommer att ta många timmar för företaget att skriva ihop en stämningsansökan, ytterligare timmar för att besvara din inlaga till rätten. Och sedan en halv dag i muntliga förhandlingar och sedan en halv dag till i huvudförhandling som man inte vet hur det slutar.

Företaget hade istället kunna använda tiden till att jobba ute hos kunder och tjäna pengar. Vilket jag tror att de kommer att inse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.