7 341 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
Tid att döda pantbrev?
Tydligen har säljare inte lämnat in rätt papper till min bankman (pantbrevet) så min bank man vill ej genomföra lånet utan tycker vi ska hyra huset i ett år (tiden det tar att döda pantbrevet)
Är inte det bizzart lång tid det tar att döda ett pantbrev? Jag tycker det är konstigt att en så liten summa kan ställa till det så mkt?
Hoppas verkligen att säljaren hittar rätt papper...
Är inte det bizzart lång tid det tar att döda ett pantbrev? Jag tycker det är konstigt att en så liten summa kan ställa till det så mkt?
Hoppas verkligen att säljaren hittar rätt papper...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Var med om något liknande när vi sålde vårt första hus, 1998 tror jag det var.
Det var på den tiden pantbreven var fysiska papper, och ett pantbrev på några tusen hade kommit bort.
Så vid försäljningen hos banken och vi skulle få betalt, så fattades ett pantbrev, och banken skulle hålla inne motsvarande belopp ett år, tills pantbrevet var dödat.
Men det glömde de bort, så vi fick ut våra pengar ändå
Men det var småpengar, och på den gamla goda tiden.
Det var på den tiden pantbreven var fysiska papper, och ett pantbrev på några tusen hade kommit bort.
Så vid försäljningen hos banken och vi skulle få betalt, så fattades ett pantbrev, och banken skulle hålla inne motsvarande belopp ett år, tills pantbrevet var dödat.
Men det glömde de bort, så vi fick ut våra pengar ändå
Men det var småpengar, och på den gamla goda tiden.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Förresten, rör det sig om mycket pengar, så det kanske stjälper omkull er ekonomi?
Det är ett fysiskt pantbrev sen 70-talet ungefär på 22000 och huset har vi köpt för 2,8 miljon så det känns som löjligt lite pengar i sammanhanget. Förhoppningsvis så har de bara tagit fel papper för säljarna är väldigt ordningsam dock över 80 år gamla.
Jag undrar om det kan va så lätt med tanke på att min bankman hade pratat med kontorets jurist och tyckt det varit helt kört?!? Blir en spännade vecka med andra ord.L Liteavvarje skrev:
Det borde som sagt räcka med att banken reserverar summan, alternativt att ni garanterar att hosta upp summan om det skulle viss sig att pantbrevet är belånat. Det bör de kunna lösa om de vill.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag vet att i liknande situationer har säljaren fått ligga kvar med motsvarande belopp som säkerhet, tills pantbrevet blivit dödat.
Det är säljarens ansvar att lämna in rätt pantbrev. Säljaren begår avtalsbrott om ett pantbrev saknas.
Det är säljarens ansvar att lämna in rätt pantbrev. Säljaren begår avtalsbrott om ett pantbrev saknas.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Det löser sig säkert som andra sagt.
Men nej, det är inte konstigt att det är svårt och tar tid att döda pantbrev. Pantbrevet är en värdehandling som ger den som har det en inteckning i viss egendom för sin fordran. Att säkra att inte någon som sitter på denna rätt blir av med den tar sin tid. Det är inte som att slarva bort sitt körkort där det inte gör så mycket om det finns två för samma person – skulle en inteckning dubbleras halveras värdet av den. Att tryggt kunna låna och låna ut mot pant är en stor styrka med tydliga äganderätter.
Däremot borde staten och bankerna göra mer för att digitalisera pantbreven – exempelvis borde kanske bankerna kräva att gamla pantbrev digitaliseras för att låna ut mot dem (om de inte redan gör det).
Vi lever i ett samhälle där vi vant oss vid att det finns ett register bakom allt och tappar man bort en värdehandling kan man få en ny, eller en kopia på den. Så är det inte här, men man kan ju alltid trösta sig med att inflationen gör att problemen det kan leda till är hanterbara.
Men nej, det är inte konstigt att det är svårt och tar tid att döda pantbrev. Pantbrevet är en värdehandling som ger den som har det en inteckning i viss egendom för sin fordran. Att säkra att inte någon som sitter på denna rätt blir av med den tar sin tid. Det är inte som att slarva bort sitt körkort där det inte gör så mycket om det finns två för samma person – skulle en inteckning dubbleras halveras värdet av den. Att tryggt kunna låna och låna ut mot pant är en stor styrka med tydliga äganderätter.
Däremot borde staten och bankerna göra mer för att digitalisera pantbreven – exempelvis borde kanske bankerna kräva att gamla pantbrev digitaliseras för att låna ut mot dem (om de inte redan gör det).
Vi lever i ett samhälle där vi vant oss vid att det finns ett register bakom allt och tappar man bort en värdehandling kan man få en ny, eller en kopia på den. Så är det inte här, men man kan ju alltid trösta sig med att inflationen gör att problemen det kan leda till är hanterbara.
Klicka här för att svara