12 205 läst ·
15 svar
12k läst
15 svar
Måste man följa husAMA?
Sida 1 av 2
Däremot vill jag påstå att du som privatperson till stor del kan förvänta dig att ett jobb utförs enligt ama om inget annat sägs.
En kontrollansvarig kontrollerar att projektet följer kraven i bygglagstiftningen, sålänge dessa uppfylls går det att göra avsteg från ama
En kontrollansvarig kontrollerar att projektet följer kraven i bygglagstiftningen, sålänge dessa uppfylls går det att göra avsteg från ama
Kan et vara så att den som är kontrollansvarig skrivit kontrakt där det ingår att han ska kontrollera enligt husAMA eller liknande och då måste även hantverkaren följa detta?
Som exempel kan vi ta fönsterbleck. Hantverkaren vill sätta vattbräda i trä då det är ett gammalt hus och även husägaren vill att det ska byggas så. Kontrollansvarig påpekar felaktig montering och anser att så får man inte bygga. Man SKA använda bleck av plåt som går upp bakom panelen. Stämmer detta eller tolkar kontrollansvarige så eftersom han alltid gjort så när han byggt.
Alltså är det verkligen lag på att man SKA göra så eller är det ett BÖR eller KAN som står i reglerna?
Vilken bygglagstiftning menar du Martin023?
Som exempel kan vi ta fönsterbleck. Hantverkaren vill sätta vattbräda i trä då det är ett gammalt hus och även husägaren vill att det ska byggas så. Kontrollansvarig påpekar felaktig montering och anser att så får man inte bygga. Man SKA använda bleck av plåt som går upp bakom panelen. Stämmer detta eller tolkar kontrollansvarige så eftersom han alltid gjort så när han byggt.
Alltså är det verkligen lag på att man SKA göra så eller är det ett BÖR eller KAN som står i reglerna?
Vilken bygglagstiftning menar du Martin023?
Vet inte hur tillförlitlig denna källa är men där står tydligt:
AMA är frivilliga bestämmelser kring utförandet av olika arbeten. Reglerna blir juridiskt gällande först om de åberopas i entreprenadavtalet.
http://byggipedia.se/byggprocessen/administration/vad-ar-ama/
AMA är frivilliga bestämmelser kring utförandet av olika arbeten. Reglerna blir juridiskt gällande först om de åberopas i entreprenadavtalet.
http://byggipedia.se/byggprocessen/administration/vad-ar-ama/
ja. t.ex k-ritning kan beskriva något tvärs mot vad som står i hus-ama.jac skrev:
hus-ama(egentligen alla ama böcker) är referensverk. inga regelböcker.
AMA= Allmän material- och arbetsbeskrivning
sen finns ju även RA= Råd och Anvisningar
Klart det kan ha råkat bli så men i så fall är det riktigt klantigt gjort av kunden/husägaren. Skriver du kontrakt med två parter avseende utförande av en entreprenad respektive kontroll av entreprenaden är det ju lämpligt att dessa kontrakt hänvisar till samma regelverk.Sophie skrev:
Hantverkaren följer rimligtvis det kontrakt som är skrivet och han kan inte förväntas ta hänsyn till de kontrakt som kunden skrivit med andra parter.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
men det behöver väl inte vara ett problem att det skrivs en anmärkning om att en viss byggmetod inte är i enlighet med AMA. Om beställare och utförare är överens om utförandet. Bes, mannen vill skydda sig själv genom att påpeka avvikelserna.
Men så länge det inte gäller "lagkrav" och sådant som är villkorat i bygglovet, så bör dte ju bara bli just en notering.
Men så länge det inte gäller "lagkrav" och sådant som är villkorat i bygglovet, så bör dte ju bara bli just en notering.
men om det är enligt tillverkaren eller konstruktörs uppgift gjort då?hempularen skrev:men det behöver väl inte vara ett problem att det skrivs en anmärkning om att en viss byggmetod inte är i enlighet med AMA. Om beställare och utförare är överens om utförandet. Bes, mannen vill skydda sig själv genom att påpeka avvikelserna.
Men så länge det inte gäller "lagkrav" och sådant som är villkorat i bygglovet, så bör dte ju bara bli just en notering.
Diskussionen om man behöver följa hus AMA även om det inte har avtalat specifikt har varit uppe tidigare och nedan är en sammanfattning av mina tidigare inlägg i ämnet
I ett utbildningsmaterial från byggutbildarna som jag fick av vår konsumentvägledare diskuteras vad uttrycket fackmässigt egentligen innebär. Som jag tolkar utbildningsmaterialet så är AMA ofta ett bra riktmärke för vad god fackmässighet är. Ett urklipp från materialet med rubriken "Fackmässigt enligt regeringen" är
"Vad fackmässighet innebär är inte så lätt att specifiera. Prop 1984/85:110 beskrev fackmässighet som "något som kan krävas av en normalt skicklig och kunnig samt seriöst arbetande fackman inom det området som den ifrågavarande tjänsten gäller". Vägledning för detta kan enligt samma proposition hämtas i "allmänna eller särskilda beskrivningar eller anvisningar avseende material och metoder mm, samt god yrkes- eller branschpraxis". Hit ska också enligt 1989/90:77 räknas fabrikanternas materialanvisningar. AMA, allmänna material och arbetsbeskrivning brukar ofta anses lägga en ribba för vad god fackmässighet är."
En kosument kan förutsätta att ett beställt arbete utförs fackmässigt med stöd av konsumenttjänstlagen, det är inget som man behöver avtala om. Entreprenadjuristerna på Entreprenadföretagen skriver följande till sina medlemsföretag
"Vi har att följa de branschregler och normer som finns för att uppnå ett fackmässigt resultat på de arbeten vi utför. Dessa regler och normer utgörs av bland annat Hus AMA och Boverkets Byggregler. Vi är skyldiga att informera om detta regelverk och vilka krav det ställer på utförande i just Ditt fall."
I besiktningsmannaboken som bland annat är framtagen av Svenska Byggingenjörers Riksförbund (SBR), Konsumentverket, Villaägarnas Riksförbund och Trä-och Möbelföretagen (TMF) kan man läsa följande.
"Vid slutbesiktningen ska besiktningsmannen undersöka och bedöma om entreprenaden utförts enligt det som står i entreprenadhandlingarna. Besiktningsmannen ska också avgöra fackmässigheten i det utförda arbetet. Utgångspunkten är i första hand parternas kontrakt, ritningar och andra underlag. Om det inte finns några detaljerade krav i handlingarna utgår man ifrån fackmässigheten enligt AMA."
I ett utbildningsmaterial från byggutbildarna som jag fick av vår konsumentvägledare diskuteras vad uttrycket fackmässigt egentligen innebär. Som jag tolkar utbildningsmaterialet så är AMA ofta ett bra riktmärke för vad god fackmässighet är. Ett urklipp från materialet med rubriken "Fackmässigt enligt regeringen" är
"Vad fackmässighet innebär är inte så lätt att specifiera. Prop 1984/85:110 beskrev fackmässighet som "något som kan krävas av en normalt skicklig och kunnig samt seriöst arbetande fackman inom det området som den ifrågavarande tjänsten gäller". Vägledning för detta kan enligt samma proposition hämtas i "allmänna eller särskilda beskrivningar eller anvisningar avseende material och metoder mm, samt god yrkes- eller branschpraxis". Hit ska också enligt 1989/90:77 räknas fabrikanternas materialanvisningar. AMA, allmänna material och arbetsbeskrivning brukar ofta anses lägga en ribba för vad god fackmässighet är."
En kosument kan förutsätta att ett beställt arbete utförs fackmässigt med stöd av konsumenttjänstlagen, det är inget som man behöver avtala om. Entreprenadjuristerna på Entreprenadföretagen skriver följande till sina medlemsföretag
"Vi har att följa de branschregler och normer som finns för att uppnå ett fackmässigt resultat på de arbeten vi utför. Dessa regler och normer utgörs av bland annat Hus AMA och Boverkets Byggregler. Vi är skyldiga att informera om detta regelverk och vilka krav det ställer på utförande i just Ditt fall."
I besiktningsmannaboken som bland annat är framtagen av Svenska Byggingenjörers Riksförbund (SBR), Konsumentverket, Villaägarnas Riksförbund och Trä-och Möbelföretagen (TMF) kan man läsa följande.
"Vid slutbesiktningen ska besiktningsmannen undersöka och bedöma om entreprenaden utförts enligt det som står i entreprenadhandlingarna. Besiktningsmannen ska också avgöra fackmässigheten i det utförda arbetet. Utgångspunkten är i första hand parternas kontrakt, ritningar och andra underlag. Om det inte finns några detaljerade krav i handlingarna utgår man ifrån fackmässigheten enligt AMA."
Med bygglagstiftning tänker jag mig krav på tillgänglighet, radonsäkerhet, etc..
Att välja vattbräda har jag väldigt svårt att tro en kontrollansvarig kan tycka något om. Den kontrollansvariga kollar alltså inte vad du och byggaren har för avtal, utan att byggnaden uppfyller lagkrav/de krav som ställs från byggnadsnämnden.
Däremot kan det vara värt att kontrollera med försäkringsbolag att inte försäkring uteblir om det skulle uppstå läckage pga denna lösning.
Att välja vattbräda har jag väldigt svårt att tro en kontrollansvarig kan tycka något om. Den kontrollansvariga kollar alltså inte vad du och byggaren har för avtal, utan att byggnaden uppfyller lagkrav/de krav som ställs från byggnadsnämnden.
Däremot kan det vara värt att kontrollera med försäkringsbolag att inte försäkring uteblir om det skulle uppstå läckage pga denna lösning.
Men om husägaren/kunden accepterar avsteg från AMA så är det väl inget problem.Sophie skrev:Som exempel kan vi ta fönsterbleck. Hantverkaren vill sätta vattbräda i trä då det är ett gammalt hus och även husägaren vill att det ska byggas så. Kontrollansvarig påpekar felaktig montering och anser att så får man inte bygga. Man SKA använda bleck av plåt som går upp bakom panelen. Stämmer detta eller tolkar kontrollansvarige så eftersom han alltid gjort så när han byggt.
Problemet ligger i att den kontrollansvarige påstår att det är ett felaktigt utförande med exempelvis vattbräda i trä och vill inte godkänna det. Han påstår att man inte får göra så utan måste följa hus-AMA. Det är det som är intressant att få veta om han verkligen kan uttrycka sig så?mr_bygg skrev:
Han menar att han inte godkänner bygget om detta inte utförs korrekt. Det är inte ett arbete som är dåligt utfört fackmannamässigt utan han menar att metoden är felaktig.
