22 236 läst ·
52 svar
22k läst
52 svar
Kommunalt bolag ljuger och vägrar svara på frågor, vad kan jag göra? (soptömning)
Det brukar generellt inte skrivas avtal för hushållsavfallshämtning. Hämtningen regleras i Miljöbalken och kommunens renhållningsordning och det ska alla kommuninvånare rätta sig efter. Och precis som med andra kommunala regler och förordningar så kan de ändra sig och det får kommuninvånarna acceptera eller rösta på andra partier som vill ändra på detta.T Troberg skrev:
Men om ni nu skrivit avtal i din kommun så kan du väl dela med dig av avtalet där det framgår att kommunen för all framtid ska sköta tömningen som det gjorts tidigare. Undrar hur det blir i bostadsområden som är flera hundra år gamla, kanske hämtar de fortfarande trätunnor med avfall med häst och vagn där?
Du får gärna göra dig rolig men problemet kvarstår att folk med relativt nya hus nu har problemet att deras tillfartsväg inte längre duger. Och nu blir vi ålagt att placera våra tunnor på ett ställe där vi inte har rätt att ställa tunnan. Desutom ska vi ha hårdgjort underlag där.
men det ingår inte i ett vanligt vägservitut att göra så.
Kommunen är den part med bäst koll på (framtida) krav på tillgänglighet för deras bilar. Och det är orimligt att de lät oss bygga som vi gjorde för att nu plötsligt ändra reglerna.
Lite mer hjälp av kommunen där man tillsammans hittar en lösning hade varit bättre.
men det ingår inte i ett vanligt vägservitut att göra så.
Kommunen är den part med bäst koll på (framtida) krav på tillgänglighet för deras bilar. Och det är orimligt att de lät oss bygga som vi gjorde för att nu plötsligt ändra reglerna.
Lite mer hjälp av kommunen där man tillsammans hittar en lösning hade varit bättre.
Absolut, jag blev mest trött i "Trobergs" kommentarer om avtal hit och dit. Tyvärr är det kommuninvånaren som är ansvarig att följa reglerna även om de ändras. MEN, i alla fall i min kommun så är det kommunala bolaget oftast ganska hjälpsam och diskuterar gärna olika lösningar med kunderna. När det dock blir en förändring av de nationella lagarna och förordningarna (som det kan vara i backningssituationer) så är ju kommunen ett lika stort "offer" som kunden. I vissa fall tycker ju både chaufförer och tjänstemän på kommunen att backning kanske egentligen är det bästa sättet för alla att lösa det på men de tillåts inte fatta det beslutet när det väl blivit en anmälan på hämtstället. I värsta fall kan skyddsombudet beordra hämtstopp tills Arbetsmiljöverket varit på plats och besiktat och i det fallet ser de endast till arbetsmiljö och inget annat, framförallt inte till kundens önskemål.
Och jag håller helt klart med om att man byggt alldeles för trångt i många områden. Allting går ju mot större fordon för att få billigare tjänster och bättre miljö. När dessutom många kommuner inför flerfacksbilar som oftast är större en traditionella en- eller tvåfacksbilar så ökar det också kraven på vägar och hämtställen.
Redigerat:
Jag kan absolut minnas fel, ska kolla så snart jag hittar böckerna.R RetepG skrev:Den läraren känns som att han inte har någon riktig koll. YKB behövs då man kör lastbil i yrkesmässig trafik. En sopbil kör i yrkesmässig trafik. De är inte undantagna från YKB.
De är däremot undantagna från kravet att ha färdskrivarkort. Men då ska den enbart köra hushållsopor, köra på en bestämd rutt och inte avvika från den alls. Om man ska följa regelverket. Dessutom så krävs det färdskrivare om man kör till och från verkstad, beroende på hur man tolkar reglerna. Men där lär det krävas ett prejudicerande fall innan man vet säkert.
//Peter
I vår kommun använde vi tidigare majsbaserade "plastpåsar" (ja, det är alltså inte plast, utan de är helt nedbrytbara och komposterbara av majs) för matavfall. Ypperligt bra, täta, starka och billiga.
Renhållningsbolaget fick för sig att dessa inte skulle användas, eftersom de ställde till det i en ny maskin för att mala matavfallet, och tydliga direktiv gick ut till alla som använde dessa, bland annat vår Brf.
Problemet var bara att kommunens regelverk godkände dessa majspåsar, och efter en formell protest drogs förbudet tillbaks. 6 månader senare var det nya regelverket på plats och vi fick gå över till papperspåsar.
Renhållningsbolaget fick för sig att dessa inte skulle användas, eftersom de ställde till det i en ny maskin för att mala matavfallet, och tydliga direktiv gick ut till alla som använde dessa, bland annat vår Brf.
Problemet var bara att kommunens regelverk godkände dessa majspåsar, och efter en formell protest drogs förbudet tillbaks. 6 månader senare var det nya regelverket på plats och vi fick gå över till papperspåsar.
Mycket bra åsikter och information. Tack för det!
Uppdateringen är enligt följande att jag har vägrat betala fakturan och det kommunala bolaget sa lite fint i ett mail "skit ner dig och hör inte av dig igen"
Så tar det med Miljökontoret istället men har inte fått svar från dem på grund av semestertider troligen.
Hon bad om ursäkt, men hon vägrade svara på vad det var mer exakt hon bad om ursäkt för.
För då hade hon ju medgett att de faktiskt hade gjort något fel....
Förstår att man inte kan backa enligt lagar och regler, det är inte det som jag irriterar mig på.
Det som stör mig är att de väljer vilka regler som ska följas, och de väljer de reglerna som stöttar det som de vill få igenom.
De hänvisar till vissa regler och när man påpekar att de inte gäller här på grund av en annan regel så verkar de bli förvånade...
Well well, återstår att se vad som händer framåt. Fakturan ska betalas den sista denna månaden. Men har jag inte fått svar så får de ju skjuta på det.
Jag tänker inte maila och påminna, det har jag redan gjort två gånger.
Uppdateringen är enligt följande att jag har vägrat betala fakturan och det kommunala bolaget sa lite fint i ett mail "skit ner dig och hör inte av dig igen"
Så tar det med Miljökontoret istället men har inte fått svar från dem på grund av semestertider troligen.
Hon bad om ursäkt, men hon vägrade svara på vad det var mer exakt hon bad om ursäkt för.
Förstår att man inte kan backa enligt lagar och regler, det är inte det som jag irriterar mig på.
Det som stör mig är att de väljer vilka regler som ska följas, och de väljer de reglerna som stöttar det som de vill få igenom.
De hänvisar till vissa regler och när man påpekar att de inte gäller här på grund av en annan regel så verkar de bli förvånade...
Well well, återstår att se vad som händer framåt. Fakturan ska betalas den sista denna månaden. Men har jag inte fått svar så får de ju skjuta på det.
Hej,Joens skrev:
Mycket bra åsikter och information. Tack för det!
Jag driver ett företag som sköter insamlingen av hushållsavfallet i fyra kommuner i mellansverige. Jag arbetar hela tiden med ärenden som liknar ert, anledningen till att man gör det är absolut inte för att tjäna tid eller pengar utan det handlar bara om arbetsmiljö och trafiksäkerhet. Arbetsmiljöverket ställer tuffa krav på oss att förbättra arbetsmiljön för våra anställda. Det är alltid 100% fastighetsägarens ansvar att se till att hämtplatsen uppfyller kraven som ställs, det är inte ovanligt att man tvingas bygga vändplatser på 18m eller liknande om man inte kan hitta annan godtagbar lösning, det är inte kommunens ansvar att lösa detta åt dig utan de kan bara föreslå olika lösningar.
Anledningen till att man inte tvingar alla att bygga om sina hämtplatser som inte uppfyller kraven är att det blir en alldeles för stor arbetsinsats att göra på samma gång, men alla kommer få dessa krav allt eftersom.
Personalen som utför arbetet tömmer ca. 300-500 kärl/arbetsdag och det är därför viktigt att förhållandena är så bra som möjligt för att undvika arbetsskador och olyckor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden