Fastpris och extraarbete samt avbrutet annat kontrakt

9k läst  20 svar

  1. mniku
    Medlem Nivå 3
    tråkig erfarenhet av fastpris projekt, eller egentligen två.
    Vi behövde reparera och renovera en mindre altan i vår 30-tals villa i Stockholm. Ett mindre byggfirma hade precis lagom deras kontor brevid mitt kontor, så frågade om de kunde ta en titt på detta och ge ett pris vad det skulle kosta att reparera/renovera altanen.
    Han som är VD i bolaget åkte hem till oss för att titta på arbetet och konstaterade att oj, det kändes mjukt under takpapper, räcket var inte alls stabil och det växte 'björkris' på kanten av altanen. Han skulle räkna och fundera. Några dagar senare fick jag anbud på 29000,- fastpris. Jag grorde accept på anbudet och deras projektledare kontaktade mig några dagar senare. det stod så här i anbudet som vi accepterade:
    "
    Renovering av balkong.
    Byte av de träslagen som är ruttna.
    Slipning resten av träslagen.
    Slipning och reparation av skador där behov finns.
    Målning av balkongen.
    Byte av trägolvet på balkongerna inkl. ny isolering.
    Korrigera isolering och dränering
    Beräknad arbetstid för renoveringen: 2 resurser i runt 1 vecka = 40 timmar à 500 SEK inkl. moms.
    Estimerat Materialkostnad: 8000:- SEK inkl. moms
    Återvinning
    Bortforsling och återvinning av gammalt material för kostnad av 1000 SEK exkl. moms. Detta sker genom samarbete med Big Bag.
    Tidsplan
    Projektstart Enligt ÖK
    Projekttid runt 5 arbetsdagar
    Fast Pris
    Arbetskostnad för hela arbetet: 20 000 SEK inkl. moms
    Materialkostnad samt återvinning: 9 000 SEK inkl. moms
    Preliminärt ROT avdrag 6 000 SEK inkl. moms
    Att betala (efter ROT avdrag) 23 000 inkl. moms
    Detta är exklusive tillval."

    Arbetet hade viss tröghet i att komma igång. Efter några veckor, och några påpekanden om rinnande tid, fick vi höra att det behövdes byggställning. Jag tyckte att det var ok ( och egentligen berörde inte mig ).
    För en vecka sedan fick vi ett mindre shock när det dimpade ner i mailboxen faktura på "extra arbete" + material + ställningshyra, 45938,-. Detta i frågasatte jag litet milt eftersom samma bolag höll på att renovera/reparera i vår källare, fastprisarbete på 177000 efter ROT. Man vill inte ha konflikt med någon som håller på med större projekt i huset.
    Jag har betalat av extrafakturan för ställningshyra och tilläggsmaterial 13967,50 . Nu har vi betalat totalt
    34 537,50av jobbet som skulle kosta oss 23000. Bolaget har pga av detta dragit ut sig från den andra arbetet och lämnat det oavslutat. Bra råd emottages gärna! Har ingen större lust attt betala 75000,- för 29000,- fastprisarbete (brutto innan ROT)
     
  2. B
    Medlem · Nivå 16
    Det är bra att prata med kommunens konsumentvägledare eftersom de ska vara specialister på juridiken som gäller konsumenters köp av tjänster. Många konflikter löser sig när de ringer företaget och berättar vad det står i lagen.
     
    • Laddar…
  3. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Det är många kommuner som inte har någon konsumentvägledare.

    Låter som en komplicerad situation för TS. Hoppas ni inte betalat för källarprojektet. Bestrida skriftligt resterande altanfaktura. Värdera hur mycket det kostar att färdigställa källaren med annat företag och dra av det beloppet från fakturan/fastpriset och betala resten.
     
  4. Bart
    Medlem · Nivå 8
    Hej mniku,

    Först och främst, har du fått någon specifikation på vad de extra arbetena och materialet är för något? Att hyra för ställning kan tillkomma är normalt, men det ska avtalas innan. Det kan vara så att entreprenören tycker att det avtalats i och med att de påtalat för dig att de behöver hyra in en ställning och att du då inte hade någon invändning mot det. Det räcker dock inte som avtal. Speciellt inte när de lämnat ett fast pris för hela entreprenaden.

    Mitt förslag är att du sätter dig ned och har en diskussion med dem vad de extra kostnaderna är och varför du ska betala dessa när ni hade ett överenskommet fast pris på hela arbetet?

    För övrigt har de ingen rätt att avbryta ett annat arbete på grund av en betalningstvist för ett helt annat arbete. Har ni avtalat om vite med försening av färdigställande?

    Jag tror att detta går att lösa med lite kompromisser om ni tar upp en diskussion så att eventuella missförstånd och frågetecken rätas ut.
     
  5. K
    Medlem · Nivå 8
    Men varför skriva:
    Beräknad arbetstid...
    Estimerat Materialkostnad...
    och sedan skriva att det är Fast Pris???

    Låter som gjort för att det skall bli förvirrat. Fast pris skall ju vara Fast pris oavsett om det går åt 30 eller 80 mantimmar, och vad materialet går på så länge specifikationen på arbetet är samma. Osäkerhetsfaktorn får ju entreprenören kalkylera in i sitt fasta pris genom ett påslag.
     
  6. mniku
    Medlem Nivå 3
    Det var naturligtvis det som man frågade när fakturan kom: "
    Tidigare har vi betalat på balkongprojekt 8000,- i material och 18 000,- i arbete.
    Nu finns tilläggsfakturan på 45 938,- varav tilläggsarbete 30 200,- .
    Vilka moment utöver den ursprungliga anbudet finns i den nya fakturan? När utfördes dessa? "
    som svar fick vi (goddag yxskaft):
    "Tyvärr var hela taket så skadat/förstört att 2 gubbar jobbade i minst 4 dagar (64 timmar) eller egentligen mer (men jag stannade där) med att fixa till det innan man kunde bygga tillbaka terrassen som nu är iprincip klart.
    Nu har detta rum fått ett helt nytt tak som ska hålla i många årtionden. "
    Jag svarade honm följande ( allting är email diskussioner )
    " Visst var den skadad, det visste vi båda två från början. Det var ursprunget till jobbet.
    Ursprungsbeställningen skulle egentligen omfatta allt detta redan, enligt beskrivningen, och
    du hade baserad era beräkningar på 40 mantimmar.
    Priset var avsedd att vara fastpris, så som det stod i anbudet och som vi beställde. Då är det inte
    rimligt att det har fakturerats 74 938,- för ett fastprisarbete på 29 000,- . (258% av ursprunget)."

    Vi erbjöd att betala extramaterial och ställning samt en mindre del av den 'extraarbeten'. Dock accepterades det inte av bolaget. svaret var: "
    Tack för ditt mail.
    Visst var den skadad och den skulle repareras. Vi hade dock ingen aning att hela taket var så pass skadat att allt behövdes göras om. Annars hade vi inte behövt byggställningen. Nu har du fått ett helt nytt och ordentligt isolerat tak som står emot väta och kyla. På det nya taket har vi sedan byggt upp terrassen som var överenskommet.
    Hade det bara varit lite gammalt och småskadat så hade vi inte behövt ta till extratiden tyvärr. "
    Mitt svar till dettta blev: "Vi bestrider er faktura 1369 gällande "extraarbete" då inga avtalade arbetsmoment utöver det avtalade
    fastprisåtagandet har tillkommit.

    Vi kommer att betala för byggställningen samt materialet, 11 150,- +moms 2787,50.
    Summa 13937,50"
    Detta gjorde jag naturligtvis för att undvika konflikt under pågående arbete. Så jag betalade detta.
    Sedan finns det några varv till försök att prata vackert och t.o.m försök att få oss att anmäla detta som försäkringsskada. Vi avstod detta. Vi fick också löften att detta skulle inte påverka det andra projektet och att det fanns inga överraskningar att vänta där.
    Tills igår:
    "
    Vi var otroligt nära ett projektavslut men styrelsen har haft möte (jag har bara en tredjedels rösträtt) och det beslutades att vi packar ihop och lämnar tills detta är löst.
    Det är ett beslut som vi inte behövt ta tidigare, för även när man varit oense med kund har det alltid kunnats lösa.
    Vi kan tyvärr inte jobba gratis för det har vi inte råd med. "
    Förstår inte hans resonemang, "jobba gratis". Vi har, tyvärr, betalat mer än vad dessa två fastprisåtaganden skulle ha kostat totalt från början. Väntar svar/hjälp från kommunens konsumentvägledning och försöker fundera hur man skulle få avslut på byggandet. Var/hur kan man hitta någon som avslutar åtminståne elarbeten. ...
     
    Redigerat 3 aug 2017 13:12
  7. mniku
    Medlem Nivå 3
    Jag tolkade dessa som deras egna parametrar för att beräkna deras fastprisåtagande. Visst, det låter förvirrande och det fanns andra punkter i anbuden som man borde ha reagerat på. tex betalning:
    "Betalning sker i delar.
    Innan arbetet påbörjas så betalas en fast summa för material på 58 000 SEK inkl. moms
    Efter 5 dagar betalas 25 % av arbetskostnaden. Detta enligt överenskommelse
    Efter 10 dagar betalas ytterligare 25 % av arbetskostnaden. Detta enligt överenskommelse.
    Efter 15 dagar betalas ytterligare 25 % av arbetskostnaden. Detta enligt överenskommelse.
    Efter 20 dagar betalas ytterligare 20 % av arbetskostnaden. Detta enligt överenskommelse.
    Resterande 5 % betalas i efterskott mot faktura senast 10 dagar från fakturadatum där slutfaktura skickas efter godkännande av arbetet."
    ( Obs, ovan är klippt från 'källarprojektet" )
    Tyvärr vill man tro på att folk är ärliga och vettiga, och då går man med på dessa. Tyvärr.
     
  8. Bart
    Medlem · Nivå 8
    Det framgår med all tydlighet att du gjort det du kan för att driva en konstruktiv diskussion. Tyvärr verkar inte entreprenören lika villig. Även om priset är en uppskattning får det inte bli mer än 15% mer än uppskattat. Att de gjort en dålig förstudie är egentligen inte ditt problem. Sen kan man kanske se det ur deras synvinkel också att de hade svårt att göra en helt korrekt bedömning innan de startade arbetena. Men ...
    Det går inte att påbörja och slutföra moment som inte är avtalade och sedan begära betalt för dem.

    Mailet du fick med raden om gratis arbete är direkt löjligt. Du kan inte heller betala för arbeten du inte beställt eller fått prissatt innan de utförs. Källarprojektet har inget med det andra projektet att göra.

    Lyftplanen verkar skum också. En betalningsplan ska vara knuten till vissa genomförda moment, inte ett visst antal arbetsdagar. Att begära in förskottsbetalning för material är inget seriösa företag sysslar med. Jag hoppas att allt material finns på plats hos dig eftersom du betalat för det redan? Samt att du har hållit inne så mycket pengar att du kan låta någon annan slutföra projektet?
     
  9. D
    Medlem · Nivå 17
    Med en sådan betalningsplan verkar det som att firman har likviditetsproblem. Att betala veckovis verkar något udda.
     
    • Laddar…
  10. mniku
    Medlem Nivå 3
    Jag gjorde kredit och anmärkningskontroll innan jag anlitade dem. Det som var mindre bra var att de var rätt nya, registrerade 2015. Ensak som jag trodde var bara slarv men stack i ögonen på mig, nämligen att alla deras dateringar var ett par dagar innan själva fakturan. Brukar vara ett bra varningstecken med andra typer av skojare.
     
    Redigerat 3 aug 2017 13:34
  11. mniku
    Medlem Nivå 3
    Tack för alla svar och kommentarer hittils. Har pratat och gått genom saker och händelser med kommunens konsumentrådgivare. Så skönt att prata med mycket klarsynt person som kan bekräfta att man inte själv är ute och cyklar. Nu kan man nog sova lugnare, trots upprörd mail från byggbolaget. Återkommer senare när sakerna och ting börjar få sin upplösnng.
     
  12. H
    Moderator · Nivå 25
    Om man tittar på anbudet, så är det ganska otydligt. Renovering av balkong...

    Det tak de hävdar att de nu åtgärdat, är det tydligt skilt från balkongen, eller kan man se det som att taket är golv till balkongen?

    OM taket och balkongen är någorlunda skilda saker, så kan firman ha rätt i att åtgärdande av taket inte täcks av anbudet. Men de har varit väldigt otydliga, och vid otydlighet gäller konsumentens tolkning.

    Det som firman i så fall solklart gjort fel, är att de inte påpekat att de behöver göra extrajobb, och få dem godkända i förväg. De har alltså i så fall gjort extrajobb utan beställning. Men huvudtolkningen måste ändå vara att allt de gjort som har med balkongen att göra ingår i deras första anbud.

    Som en lärdom frammåt. Acceptera ALDRIG förskottsbetalning, varken för arbete eller material.
     
  13. schnyggve
    Medlem Nivå 2
    Skulle chansa på att firman har knackig ekonomi / är nära konkurs. De har nog hoppat på nåt annat jobb som ger " snabbare pengar". Tar du in någon annan så behöver du behöva pröjsa för det jobbet de har utfört hittills..
     
  14. JapeFox
    Husägare Nivå 1
    Jag håller med, en sådan offert hade jag aldrig godkänt. Fast pris är fast pris. Vilket som inte ingår i arbete/offerten skall klart framgå.
     
  15. H
    Moderator · Nivå 25
    Firman har gjort sig skyldig till kontraktsbrott. Tar TS in ngn annan (på formellt korrekt sätt), så får TS betala den nya firman för att färdigställa, om det sedan blir något kvar av fastprisberloppet, så har den första firman rätt till betalning från den resten. Oftast blir det tvärtom, totalkostnaden blir högre än fastprisbeloppet. firman blir skyldig att ersätta TS för den extra kostnaden.
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: