3 857 läst ·
37 svar
4k läst
37 svar
Dolda fel, hur funkar det?
Moderator
· Stockholm
· 57 824 inlägg
Det är iofs en intressant och relevant fråga.
Min personliga amatörmässiga uppfattning, är att om ett hus ligger i "prime" klass. Alltså dels mycket attraktivt läge, och dels i helt perfekt skick. Då kan ett litet fel sänka priset med mycket mer än det kostar att åtgärda.
Min personliga amatörmässiga uppfattning, är att om ett hus ligger i "prime" klass. Alltså dels mycket attraktivt läge, och dels i helt perfekt skick. Då kan ett litet fel sänka priset med mycket mer än det kostar att åtgärda.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Nyckeln är ju dock om vattnet varit inkopplat eller om ni kopplade in vattnet ?Muschla skrev:
Ja, precis! De har sågat av ett vattenrör som fortfarande varit kopplat vattenslang på utifrån. Det är inte någon form av pluggning gjort på röret utan det har varit helt öppet. Detta röret är ingenting vi vetat om alls då det inte synts överhuvudtaget på insidan i huset eftersom det bara lagt puts över och målat det samtidigt som resten av källarväggen så har det inte funnits något som helst spår av de. På utsidan är det nedgrävt så där har inte heller funnits något spår av kopplingen. "stumpen" som stack upp ur marken är inte på något sätt urgammal, snarare 1-2 år gammal så det är inte någon jättegammal dragning. Det är en PEM slang så den är helt klart använd och nedgrävd med syftet att få vatten ifrån huset till andra delar av tomten.
I det du skriver så verkar det ju dessutom som att säljaren var osäker på hur det var kopplat och upplyste er om det, och då är det nog svårt att få detta till ett dolt fel, även om det inte heller låter omöjligt. Sen låter det också som att det var ett utlopp som stack upp ur gräsmattan snarare än ett inlopp, och ni vände på inkopplingen ?
Prova ett varv mot säljaren (Säljaren behöver troligen ju i sin tur också få gå på deras säljare...), men tänk till många ggr innan ni drar detta så långt som till en tvist, för jag tror inte det på ngt sätt är självklart att ni skulle vinna då...
/K
Stämmer detta? Problemet i sig har inte så stor påverkan på priset, men nu blev det följdskador och de faller också under det dolda felet.useless skrev:
Jag har för mig att rättspraxis är att man utgår från kostnader för avhjälpandet och intre en teoretisk värdeminskning
Vilka följdskador? Vad jag förstod uppstod inga skador som är kända. TS får alltså gräva 50 cm matjord, bocka röret. Det låter som oerhört drygt arbete att jaga säljaren som sedan ska jaga säljaren i sin tur. Tror arbetet tom gått fortare att göra än tiden det tagit att skriva inläggen här, även om det så klart är roligt att diskutera och höra andras åsikter. Rent generellt håller jag dock med om att det dömts åt båda håll.harry73 skrev:
Redigerat:
Fuktskadan och hålet i putsen på insidan är ju en följd skada. De skadorna fanns inte från början.
Ok, hålet i putsen hade jag missat. Det stod inte med i inlägget vad de ville ha ersättning för så ok, lite husfix mao. Fuktskada vet jag inte om det är konstaterat? Man fick ut vattnet och torkade upp. En eventuell skada alltså?
Varför är det så poppis att alltid rekommendera att hoppa på säljaren? Trots att det många gånger inte känns som dolt fel? Det är inte konstigt att vi då får läsa en del trådar ur säljarens perspektiv....klaskarlsson skrev:
Nyckeln är ju dock om vattnet varit inkopplat eller om ni kopplade in vattnet ?
I det du skriver så verkar det ju dessutom som att säljaren var osäker på hur det var kopplat och upplyste er om det, och då är det nog svårt att få detta till ett dolt fel, även om det inte heller låter omöjligt. Sen låter det också som att det var ett utlopp som stack upp ur gräsmattan snarare än ett inlopp, och ni vände på inkopplingen ?
Prova ett varv mot säljaren (Säljaren behöver troligen ju i sin tur också få gå på deras säljare...), men tänk till många ggr innan ni drar detta så långt som till en tvist, för jag tror inte det på ngt sätt är självklart att ni skulle vinna då...
/K
Jag hoppas att folk slutar att alltid rekommendera att kontakta säljaren....
Klicka här för att svara
