3 291 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Strunta i tvist med jurister inblandade och gå till ARN?
Sida 1 av 2
Vi börjar bli riktigt trötta på den tvist vi liggeri och bar från början säkra på att vi hade rätt och är egentligen det fortfarande.
Vi reklamerade en rad saker som vi ej fått fixat, bl.a. Stödmur som han helt plötsligt drog av summan för matrial. Dränering som ej gjorts riktig och en hel del andra saker.
Den här entreprenören ljuger så otroligt myclet om allt. Han påstår att vi skulle ha förfalskat det entrepenörskontrakt ABS09 som jag använde som mall och printat ut från Villaägarna i December 2015. Han hävdar att det är han som alltid brukar komma med ett handskrivet kontrakt och han ej har något ex för att jag skulle tydligen kopiera det och skicka till honom.
Redan här förstår ni säkert hur dumt det låter.
Jag har låtit utföra en särskild besiktning och det var en hel del saker som besiktningsmannen tog upp.
Innan jag kallade in jurist och besiktningsman så försökte jag få honom att utföra de saker jag reklamerat och då jag hotade med ARN så fick jag en faktura på tilläggsarbeten på 230.000:-
Ifall jag kunde tänka mig att vara nöjd så kunde han tänka sig att dra tillbaka den.
Dessa tilläggsarbeten är saker jag ej beställt, ex så skall han ha betalt för vindskivor och tegel för takkupa som funnit här hela tiden.
Jobbet var att lägga om taket.
Finns så mycket bullshit från honom och jag har så myclet bevis i mail och sms konversation.
Ändå så har det inte blivit några framsteg med juristen vi anlitat. Utan han är ganska Vek och har dålig koll på detta område känns det som.
Förlikningsförhandlingarna har inte givit något.
Vi står nu i tankar att antingen byta jurist och gå till domstol eller säga tack och hej till juristen och skicka in en anmälan till ARN vilket vi borde gjort först.
Några förslag?
Vi reklamerade en rad saker som vi ej fått fixat, bl.a. Stödmur som han helt plötsligt drog av summan för matrial. Dränering som ej gjorts riktig och en hel del andra saker.
Den här entreprenören ljuger så otroligt myclet om allt. Han påstår att vi skulle ha förfalskat det entrepenörskontrakt ABS09 som jag använde som mall och printat ut från Villaägarna i December 2015. Han hävdar att det är han som alltid brukar komma med ett handskrivet kontrakt och han ej har något ex för att jag skulle tydligen kopiera det och skicka till honom.
Redan här förstår ni säkert hur dumt det låter.
Jag har låtit utföra en särskild besiktning och det var en hel del saker som besiktningsmannen tog upp.
Innan jag kallade in jurist och besiktningsman så försökte jag få honom att utföra de saker jag reklamerat och då jag hotade med ARN så fick jag en faktura på tilläggsarbeten på 230.000:-
Ifall jag kunde tänka mig att vara nöjd så kunde han tänka sig att dra tillbaka den.
Dessa tilläggsarbeten är saker jag ej beställt, ex så skall han ha betalt för vindskivor och tegel för takkupa som funnit här hela tiden.
Jobbet var att lägga om taket.
Finns så mycket bullshit från honom och jag har så myclet bevis i mail och sms konversation.
Ändå så har det inte blivit några framsteg med juristen vi anlitat. Utan han är ganska Vek och har dålig koll på detta område känns det som.
Förlikningsförhandlingarna har inte givit något.
Vi står nu i tankar att antingen byta jurist och gå till domstol eller säga tack och hej till juristen och skicka in en anmälan till ARN vilket vi borde gjort först.
Några förslag?
Entreprenadjurudik är inte lätt och pappaersmässigt krångligt , och en del jurister tar på sig arbete som dom inte riktigt klarar , tar lång tid och en massa pengar , dyrt som tusan ,
lite speciellt med bygg och vad som är vad , ord mot ord , ordningsföljd på jobb
Förfrågan - underlag för anbud muntligt eller skriftligt - vad ingår
( ex allt enligt offertunderlag ) - vad ingår inte ska framgå - debitering extraarbeten ska framgå pris för - extra ska omtalas till beställaren och skriftligt avtalas , ev fel och brister
efter färdigt arbete , åtgärdas . Sedan kommer problemen när oenighet om avtalets innebörd
lusläses , tolkningsfråga , om ni ska gå till rätten med så måste ni ha mycket att komma med i
form av skriftliga dokument , som bekräftar er trovärdighet .
PS en jurist kan komma att kosta 50 - 60 Kkr
lite speciellt med bygg och vad som är vad , ord mot ord , ordningsföljd på jobb
Förfrågan - underlag för anbud muntligt eller skriftligt - vad ingår
( ex allt enligt offertunderlag ) - vad ingår inte ska framgå - debitering extraarbeten ska framgå pris för - extra ska omtalas till beställaren och skriftligt avtalas , ev fel och brister
efter färdigt arbete , åtgärdas . Sedan kommer problemen när oenighet om avtalets innebörd
lusläses , tolkningsfråga , om ni ska gå till rätten med så måste ni ha mycket att komma med i
form av skriftliga dokument , som bekräftar er trovärdighet .
PS en jurist kan komma att kosta 50 - 60 Kkr
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Den där fakturan på 230 tkr låter ju närmast som utpressning. Bestrid den och fortsätt hävda din rätt.
ARN ger som sagts ingenting i det här läget.
ARN ger som sagts ingenting i det här läget.
Det är rätt ARN kan inget göra i det här lägetNötegårdsgubben skrev:
Hur mycket av beloppet är enligt anbud och vad är tillkommande , vet vi inte , är det ett totalt belopp för allt inkl extra s.k. klumpsumma eller finns det mer för dom att fakturera
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Som sagt, att blanda in ARN nu går inte. Dels så rar de inte i ett ärende rätten är inblandad. Dels bryr sig den här typen av firmor inte om vad ARN säger.
Det låter som du skulle överväga att byta advokat. Är det förresten en advokat? Inte bara ngn "juristfirma", det finns skapliga sådana, och katastrofala.
Det låter som du skulle överväga att byta advokat. Är det förresten en advokat? Inte bara ngn "juristfirma", det finns skapliga sådana, och katastrofala.
Rätten är ej inkopplad ännu utan tvisten består av totalt meningslösa brev fram och tillbaka.
Han ljuger så förbannat mycket om allt och vill inte göra rätt för sig.
Jag skall ta och utnyttja min 1timmas telefonkontakt med en av Villaägarnas samarbetspartners och se vad de säger.
Går jag till ARN så kan jag ta skicka dem de brev samt vilka bevis vi har.
Jag skall ta och utnyttja min 1timmas telefonkontakt med en av Villaägarnas samarbetspartners och se vad de säger.
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Absolut.
Istället för som det är nu, försöka att förlikas och som i vårt fall ha ALLT rättighet.
Han jiddrar bara om kontraktet som han anser vara falskt pga att det är 7 sidor, är inte helt säker på om det var Villaägarnas sida eller liknande då jag laddade hem ABS09 mallen, dessutom skrev han ju på sidan 7, då borde han ju reagerat.
Skulle gärna vilja skicka kontraktet på
analys, och att han skall stå för den kostnaden, men då lär han nog tveka.
Istället för att gå till rätten nu och förbereda sig på 1.5års tid, så tänkte vi anmäla till ARN och då kunna använda oss av de brev som skickats mellan juristerna.
Istället för som det är nu, försöka att förlikas och som i vårt fall ha ALLT rättighet.
Han jiddrar bara om kontraktet som han anser vara falskt pga att det är 7 sidor, är inte helt säker på om det var Villaägarnas sida eller liknande då jag laddade hem ABS09 mallen, dessutom skrev han ju på sidan 7, då borde han ju reagerat.
Istället för att gå till rätten nu och förbereda sig på 1.5års tid, så tänkte vi anmäla till ARN och då kunna använda oss av de brev som skickats mellan juristerna.
Jag hade gått till ARN. Som BirgitS skriver, mycket bra att ha en positiv rekommendation från ARN med sig. Sen är ARN en statlig myndighet om jag inte minns fel och för en syniker som mig så inbillar jag mig att det kan vara psykologiskt väldigt skönt för en tingsrätt att ha deras beslut i "rätt" vågskål.
Men det är svåra beslut att ta, står själv i valet och kvalet om jag skall gå med ett ärende på ca 50-70000kr till ARN eller om jag skall gå direkt till tinget och om jag då skall riskminimera och banta ner det till 22399kr för förenklat förfarande och minimal ekonomisk risk för mig. Just nu lutar det åt en ordentlig reklamation och förhoppningsvis en förhandling med entreprenören och om/när dom inte är kompromissvilliga gå till ARN.
Men det är svåra beslut att ta, står själv i valet och kvalet om jag skall gå med ett ärende på ca 50-70000kr till ARN eller om jag skall gå direkt till tinget och om jag då skall riskminimera och banta ner det till 22399kr för förenklat förfarande och minimal ekonomisk risk för mig. Just nu lutar det åt en ordentlig reklamation och förhoppningsvis en förhandling med entreprenören och om/när dom inte är kompromissvilliga gå till ARN.
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Fördelen med ARN är att det är gratis, och ett positivt utslag i ARN kan ge en mod att gå till tingsrätten om hantverkaren inte rättar sig efter AMNs rekommendation. Däremot tror jag inte att AMNs utslag i sig spelar någon direkt roll för tingsrätten, utan de kommer oftast fram till samma sak för att rättsläget faktiskt är så.
Du bör vara observant på vad de säger hos Villaägarna och med det menar jag att de inte alltid har konsumenten i intresse. Brabyggare och Villaägarna är samma skrot och korn, vilket jag fick erfara i en tvist med en entreprenör som använde sig av Brabyggare för att utöva påtryckning varpå juristerna på Villaägarna (säkert samma som brabyggare) kontaktade mig för att framföra synpunkter baserade på näringsidkarens ljug. Även deras samarbetsparter har varit inkompetenta jurister...Music Man skrev:
Rätten är ej inkopplad ännu utan tvisten består av totalt meningslösa brev fram och tillbaka.
Undvik ping pong, bara juristen och motparten tjänar på tjafs fram och tillbaka. Har du använt standardkontrakt gäller det. Avvikelser från standardkontraktet måste den som hävdar det bevisa. Säg vad du hävdar en gång och låt bli att svara på påståenden som framförs från motparten, om påståendena strider mot standardkontraktet eller vad du redan sagt. Domstolen väntar med sitt avgörande tills eran ping pong-match är över.
Fast jag förstår om det är svårt att följa detta i praktiken, när det rör sig om en massa pengar.
Fast jag förstår om det är svårt att följa detta i praktiken, när det rör sig om en massa pengar.
Även om du hade ändrat i en malls text så är det hans skyldighet att läsa avtalet innan han skriver under det, man kan inte bara anta att de andra parten inte har gjort några ändringar. Så länge han inte hävdar att du har förfalskat hans namnteckning så borde vad han skrivit under vara bindande, det vore även bra om ni har signerat varje sida i avtalet, och inte bara skrivit under på sida 7, för då kan han eventuellt hävda att du har bytt ut sida 1-6.Music Man skrev:
Absolut.
En rysk bank lärde sig en dyr läxa när en av deras kunder ändrade i den finstilta texten i bankens kreditkortsavtal, banken skrev bara under och antog att avtalet var samma som de gett till honom, (källa).