25 290 läst ·
79 svar
25k läst
79 svar
BRF - avbruten nyckel, vem står för kostnaden?
Sida 1 av 6
En medlem i brf:en jag själv är med i styrelsen för har brutit av en nyckel i entrédörren. Han fixade låssmed och saken är så långt ur världen. Nu har han dock bett om att få möta upp med någon från styrelsen för att diskutera vem som skall betala.
Min spontana reaktion är att det är han och eventuellt hans hemförsäkring men jag kanske har fel? Är det någon som vet hur det ligger till, kan brf:en ha någon del i kostnaden för det här?
Kan tillägga att inga klagomål på själva låset finns sen tidigare, det går alltså inte att hävda att dålig underhållet lås är orsaken.
Min spontana reaktion är att det är han och eventuellt hans hemförsäkring men jag kanske har fel? Är det någon som vet hur det ligger till, kan brf:en ha någon del i kostnaden för det här?
Kan tillägga att inga klagomål på själva låset finns sen tidigare, det går alltså inte att hävda att dålig underhållet lås är orsaken.
Ja det var min initiala reaktion, jag förstod faktiskt inte varför han ens frågade. Men sen när han, efter att ha fått beskedet att han skulle få stå för det själv, åndå insisterade på att träffa någon från styrelsen och diskutera så tänkte jag det var bäst checka...Odjuret skrev:
Ta en mail-runda med styrelsen och kolla vad alla tycker, möt honom inte ensam utan ni bör alltid vara 2st.Lini skrev:
Det låter extremt märkligt, klart han får stå för den utryckningen plus ny nyckel. Jag kan inte minnas att vi hade specat just det men att man själv ansvarar för nycklar brukar väl stå i stadgar? Exempel finns här.
https://www.hsb.se/stockholm/stranden/medlemsinformation/lagenheten?select=1.132139
http://www.vastergarden.nu/aOuml_lista/
https://www.hsb.se/stockholm/stranden/medlemsinformation/lagenheten?select=1.132139
http://www.vastergarden.nu/aOuml_lista/
Men nu är det ju entredörren det handlar om och inte en enskild lägenhet, rätt mig om jag har fel man ansvarar för låset i sin lägenhet men inte entredörren.
Som sagt vi vet inte varför den gick av, kanske hade låset frusit?
Som sagt vi vet inte varför den gick av, kanske hade låset frusit?
Redigerat:
En nyckel går ju inte sönder vid normal användning. Hur gammal är nyckeln? Och varifrån har lägenhetsinnehavaren fått nyckeln? Har han fått den av styrelsen/förvaltaren vid köpet? Eller är det en (billig) kopia han själv låtit göra? Eller var ytterdörrlåset fruset eller hade några ungar "busat" och stoppat i något i låset?
Jag tycker inte att det är helt självklart att lägenhetsinnrhavaren ska betala. Dels för att ytterdörren hör till det som föreningen förvaltar. Dessutom blir jag lite förskräckt över de förslag här som menar att styrelsen lite godtyckligt och subjektivt ska "tycka till". Är man (styrelsen) osäker bör man betala. Eller så tar man hjälp av folk som kan och vet hur man tolkar stadgarna (t.ex. HSB centralt om man är en HSB-förening).
Jag tycker inte att det är helt självklart att lägenhetsinnrhavaren ska betala. Dels för att ytterdörren hör till det som föreningen förvaltar. Dessutom blir jag lite förskräckt över de förslag här som menar att styrelsen lite godtyckligt och subjektivt ska "tycka till". Är man (styrelsen) osäker bör man betala. Eller så tar man hjälp av folk som kan och vet hur man tolkar stadgarna (t.ex. HSB centralt om man är en HSB-förening).
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vrid om nyckeln, dra i nyckeln för att öppna dörren för andra handen är upptagen, nej jag har inte brutit av någon men varför inte.
Protte
Protte
Lås kan kärva pga dåligt smörjd cylinder, låskista m.m.
Och det är föreningens ansvar att hålla dessa lås i skick, den som råkade vara siste man och sätta nyckeln i låset ska inte belastas för detta då porten är föreningens ansvar.
Gick den av pga dålig nyckel ja då är det Lägenhetsinnehavarens ansvar.
Och det är föreningens ansvar att hålla dessa lås i skick, den som råkade vara siste man och sätta nyckeln i låset ska inte belastas för detta då porten är föreningens ansvar.
Gick den av pga dålig nyckel ja då är det Lägenhetsinnehavarens ansvar.