E
Hej,

Jag håller på att planera för en rockad i lägenheten där ett kök byter plats med ett sovrum se https://www.byggahus.se/forum/threa...-stambyte-second-opinion.308667/#post-2876289 för bakgrund. Jag har gjort en bygganmälan och kommunens Byggnadsinspektör har gjort ett hembesök och haft ett tekniskt samråd. Vi har utsett en erfaren Kontrollansvarig. Byggnadsinspektörens största oro med projektet är att det som blir mitt nya sovrum kommer att störas av buller från hissen som har schaktet på andra sidan väggen. Kontrollansvarige tycker att byggnadsinspektören ställer orimliga krav och att han inte vet vad han pratar om.

Jag har därför ett par frågor jag behöver hjälp att svara på, en del mjuka och en del rent juridiska.

1. Är det inte min ensak att avgöra om jag blir störd av hissljudet i mitt nya sovrum? Byggnadsinspektören hävdar att jag inte får försämra för nästa ägare.

2. Då undrar jag om inte nästa ägare köper i befintligt skick med sedvanlig undersökningsplikt? Om hen inte är nöjd behöver hen inte köpa?

3. Byggnadsinspektören hänvisar till kraven i BBR Kap 7 och särskilt 7.41. När jag läser kapitlet får jag känslan av att det är ett regelverk för när man uppför och renoverar hela fastigheter. Är det verkligen tillämpligt i det här fallet när vi endast bygger om i lägenheten?

Vi störs verkligen inte av hissen i dagsläget, vi har bott här ett halvår och hör den inte längre. Det är endast ett lätt surrande bakgrundsljud och lite högre när någon går av på vår våning. Där sovrummet ligger idag så vetter det mot en parkering och gatan, jag upplever att ljuden därifrån stör mig mer än vad hissen skulle göra. Alltså tycker jag att flytten av sovrummet snarast utgör en förbättring.

Tacksam för råd från någon som vet vad som gäller och hur vi ska argumentera.

/E

Enkla svaren är:
1. Nej
2. Nej
3. Ja det är tillämpligt

Tyvärr.

Kan ju säga att jag personligen skulle besväras mer av det intermittenta ljudet av en hiss, där motorns av- och påslag brukar höras rätt bra när huset är tyst i övrigt, än av ljud utifrån. När vi bodde på 8:e våningen en gång i tiden sov vi med öppet fönster och stängd dörr till sovrummet för att jag inte skulle vakna av hissen när tidningsbudet kom på morgonen.

Föreningen kan nog kräva att din ombyggnad inte innebär en försämring av störnivåerna. I princip kan en framtida medlem kräva att föreningen minskar bullret från hissen.

Man behöver inse att i en bostadsrätt så äger du inte en lägenhet. Du äger rätten att bo i lägenheten.

E
Tack för era svar, jag är helt med på att jag endast äger rätten att bo i lägenheten. Men att jag med den också har ganska så långtgående möjligheter att anpassa den efter hur jag vill ha det. Föreningen har gett sitt tillstånd till förändringen, nu vill jag utföra den enligt kommunens krav. Dock kan inte byggnadsinspektören tala klarspråk kring vilka värden jag måste uppfylla.

Kan någon därför hjälpa mig att tolka vilken del av BBR kap 7 som går att applicera i mitt fall?

När jag mäter bakgrundsljudnivån så är den ca 31-32 dB(A) och när hissen åker ca 35dB(A) ekvivalent. Maxljud uppstår när någon går av på min våning och toppar då ca 37dB(A).

Det är alltså i mina ögon inga stora ljudnivåer. Jag tycker verkligen inte att det utgör ett störande ljud. I dagsläget störs vi mer av ljud från nuvarande köket in till sovrummet, därimellan är det en papperstunn vägg så det är aldrig någon i familjen kan ta sovmorgon. Om vi lägger sovrummen intill varandra kommer det att ge en behagligare ljudnivå i lägenheten, de kommer då alla att ligga mot innergården. På andra sidan mot gatan (där det ensamma sovrummet ligger idag) är det mycket trafik och parkeringar längs med hela huset så störningar i princip dygnet runt. Att jämföra med hissen som i princip ingen använder på natten.

Tack för ert engagemant!

Det är riktvärdena enligt 7:2 som eftersträvas. Problemet kan bli att kraven inte uppfylls som det ser ut idag, och att man då hamnar lite i ett dödläge om man flyttar ett rum som är mer störningskänsligt, ex sovrum, än rummet som var där tidigare eftersom man då försämrar ljudmiljön i den rumsfunktionen och det är inte ok. Även om man inte når kraven som det ser ut idag heller...

Ljud är väldigt komplicerat, det kan tyckas att 1-2 dB inte spelar någon roll, men det är stor skillnad i ljudnivå och exempelvis stegljudsnivåer är svårt att fixa i befintliga konstruktioner.

Fastighetsägaren är tvungen att utreda eventuella ljudproblem om en boende klagar, det kan kosta en massa pengar och tar även en massa tid, det kan även ta tid för den boende som den påstådda störningen kommer ifrån.

Följande hände för ca 20 år sedan:
Min bror och två kompisar bor gemensamt i en fyrrummare, hela fastigheten var ganska nyrenoverad. Ett/två år senare byter lägenheten under dom innehavare, den nya innehavaren börjar ganska snart klaga på att det låter för mycket när brorsan & co går i sin lägenhet. Fastighetsägaren gör långtidsljudmätningar i bägge lägenheterna, alla värden ligger under gränsvärdena. Innehavaren fortsätter att klaga, det sätts in en "stegmaskin" (simulerar steg) i brorsans lägenhet, fortfarande godkända värden, fortsatta klagomål. Det läggs in stegdämpande golvmattor i hela brorsans lägenhet, innehavaren under fortsätter klaga. Brorsan & co börjar bli trötta på allt och börjar fundera på att flytta, men som tur var behövde dom inte göra det eftersom innehavaren under gör det istället. Ett tag efter att den personen flyttat så får brorsan reda på att den personen klagar även på det nya stället samt att den även klagat tidigare.
Med andra ord så var det en person som bara skulle klaga för klagandets skull.
Slutsats: det kostade fastighetsägaren en massa pengar i onödan.

Här är det dock viktigt att skilja på samhällets krav enligt BBR och eventuella önskemål/klagomål från bostadsrättshavare.

Prova att hänga upp tungt tyg mot den väggen mot hissen och mät igen, kanske räcker att regla upp och isolera den väggen?

Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Tyg funkar tyvärr inte alls. Mest troligt är det lågfrekvent buller som smiter genom både golv, vägg och tak. För att erhålla en mätbar förbättring av ljudisoltionen i ett sådant fall krävs tunga konstruktioner som oftast är frikopplade från stommen.

E
A Alias_Olle skrev:
Det är riktvärdena enligt 7:2 som eftersträvas. Problemet kan bli att kraven inte uppfylls som det ser ut idag, och att man då hamnar lite i ett dödläge om man flyttar ett rum som är mer störningskänsligt, ex sovrum, än rummet som var där tidigare eftersom man då försämrar ljudmiljön i den rumsfunktionen och det är inte ok. Även om man inte når kraven som det ser ut idag heller...

Ljud är väldigt komplicerat, det kan tyckas att 1-2 dB inte spelar någon roll, men det är stor skillnad i ljudnivå och exempelvis stegljudsnivåer är svårt att fixa i befintliga konstruktioner.

Tack för ett mycket givande svar. Det vore tråkigt om allting faller på det här då vi skulle uppleva det som en jätteförbättring för oss. Vi köpte lägenheten med förbehållet att kunna göra såhär, annars tror jag inte att vi kommer att kunna bo kvar i längden. Mycket på grund av att köket är för litet och opraktiskt.

Har du också kunskap i hur man mäter upp stegljudsnivå och ljudnivåskillnad? De andra mätningarna av ekvivalent ljudnivå och maximal ljudnivå har jag lyckats mäta utan alltför mycket bekymmer. Det handlar alltså om en egen grov uppskattning för att se hur läget är.

Tack!

E
A Alias_Olle skrev:
Här är det dock viktigt att skilja på samhällets krav enligt BBR och eventuella önskemål/klagomål från bostadsrättshavare.
Absolut, för jag har svårt att tro att någon faktiskt skulle klaga. Men vi kan inte göra renoveringen om vi inte uppfyller kraven. Kan ytan i framtiden definieras som ett kontor istället för ett sovrum?

För att kunna använda mätningen behöver den vars gjort enligt standard och med kalibrerade instrument. Det går alltså inte att mäta med en app eller liknande. För att mäta stegljud används en hammarapparat.

E emni0032 skrev:
Absolut, för jag har svårt att tro att någon faktiskt skulle klaga. Men vi kan inte göra renoveringen om vi inte uppfyller kraven. Kan ytan i framtiden definieras som ett kontor istället för ett sovrum?
Kan ni göra så att rummet klassas som kontor eller något liknande så tror jag att det kan gå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.