3 331 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Hur gör man för att hävda dolda fel?
Sida 1 av 2
Jag köpte i augusti ett gammalt hus, byggår sent 1800-tal, och huset beskrevs då som renoverat och isolerat på nedervåningen. Och det är det. Men när kylan kom så frös vattenledningen i köket och vid efterforskning visar det sig att vattenledningen är lagd i yttervägg, i isoleringen, vilket inte är tillåtet enligt branschreglerna "Säker vatteninstallation". Tidigare husägaren har gjort allt arbete själv och hävdade glatt vid försäljningen att han hade full koll på dessa regler.
Är detta något som kan räknas som dolda fel? Hur gör man för att hävda dolda fel? Behöver man ta juridisk hjälp redan från början?
/Annette
Är detta något som kan räknas som dolda fel? Hur gör man för att hävda dolda fel? Behöver man ta juridisk hjälp redan från början?
/Annette
Jag förutsätter att det går att se att ledningarna är dragna i väggen. Så sannolikt skulle du inte kunna få det som dolt fel i en juridisk prövning.
Men nu är det ju uppenbart att lösningen inte är bra, då är det fullt möjligt att säljaren går med på att kompensera dig för en åtgärd. Du kan ju alltid fråga. Men ett dolt fel i juridisk mening är det sannolikt inte.
Men nu är det ju uppenbart att lösningen inte är bra, då är det fullt möjligt att säljaren går med på att kompensera dig för en åtgärd. Du kan ju alltid fråga. Men ett dolt fel i juridisk mening är det sannolikt inte.
Redigerat:
Tror det är utsiktslöst att hävda dolt fel för en fryst vattenledning i en 1800-talskåk. Att det är renoverat är ett vitt begrepp som kan innebära att man har bytt allt från tapeter till syllar. Att den ligger i isoleringen låter väl inte så fel, men är det mot reglerna så kanske, men vad säger reglerna? Vad hade varit värre? Utanför isoleringen?
Jag hade nog kollat med säljaren för ett bidrag som Daniel skriver, men samtidigt, det går väl hyfsat enkelt att förbättra isoleringen när det ändå är uppbrutet för lagning.
Jag hade nog kollat med säljaren för ett bidrag som Daniel skriver, men samtidigt, det går väl hyfsat enkelt att förbättra isoleringen när det ändå är uppbrutet för lagning.
Har ägaren isolerat nedervåningen och säger han att han har full koll på säkert vatten, då är det rimligt att förutsätta att det finns inga vattenledningen på fel sida isoleringen. Du har inga möjligheter att kontrollera detta utan att förstöra väggen, så jag skulle i alla fall hävda dolt fel.
Sedan får du själv bedöma hur långt du tar det. Blir det domstolsförhandlingar, kan kostnader skena och har man otur vinner man målet men förlorar man ekonomiskt på det
Sedan får du själv bedöma hur långt du tar det. Blir det domstolsförhandlingar, kan kostnader skena och har man otur vinner man målet men förlorar man ekonomiskt på det
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
När gjordes denna renovering?
Hur länge har det varit "krav" enligt säkert vatten att man man måste placera vattenledningar på den varma delen?
Hur länge har det varit "krav" enligt säkert vatten att man man måste placera vattenledningar på den varma delen?
Oavset krav och årtal är det uppenbart inte rätt gjort när det fryser.
Tack för svaren hittills.
Huset isolerades av tidigare ägare 2014. På timmerväggarna har han reglat upp och satt isolering Rockwool/plyfa/gips. Vid överlåtelsen fick jag tillsammans med nyckeln en USB-sticka med lite bilder från husets renoveringar och där syns tydligt hur har satt rören i isoleringen i ytterväggen. Branschreglerna från Säker vatteninstallation skriver i sin paragraf 3.2.5 "Ledningar får inte heller monteras i byggnadens isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag."
Huset isolerades av tidigare ägare 2014. På timmerväggarna har han reglat upp och satt isolering Rockwool/plyfa/gips. Vid överlåtelsen fick jag tillsammans med nyckeln en USB-sticka med lite bilder från husets renoveringar och där syns tydligt hur har satt rören i isoleringen i ytterväggen. Branschreglerna från Säker vatteninstallation skriver i sin paragraf 3.2.5 "Ledningar får inte heller monteras i byggnadens isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag."
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Att inte följa branschregler innebär ju inte per automatik att det är ett "fel". Man kan ju tex renovera ett badrum själv utan att följa reglerna, och så länge det syns/sägs så är det inte ett dolt fel... Däremot har ju säljaren då gjort en felaktig utfästelse om hen har hävdat att branschreglerna följts (och dom inte har det).A Annette2014 skrev:
Dolt fel är ju ett fel som man inte kunnat förutsätta, misstänka eller utan förstörande åtgärder upptäcka, så det kanske kan vara ett dolt fel i detta fall. Du kan som sagt alltid anmäla det tillsäljaren med rimligt krav på kompensation. Men skulle han vilja dra det vidare till domstol så småningom så får du kanske ta en funderare till ,där är det aldrig säkert man vinner, iaf inte ekonomiskt, även om man tycker att man har ett vattentätt case... :/
/K