Är det overkill att begära av en hantverkare att skriva ett kontrakt enligt "alla regler" för småjobb på ett par dagar och belopp på under 20.000 kr ? Det gäller relativt okvalificerade jobb som att bygga en mellanvägg med dörr. Känner mig lite dum att kräva kontrakt innan start på ett sådant jobb men det kanske bara är för att jag inte hamnat i konflikt med någon hantverkare än ? :-) Hur gör ni andra ?

Det enda jag fått är ett pris för material och arbetskostnad och sedan några rader om vilken typ av material.

Jag har alltid använt mig av hantverkare jag känner till. Tror att en del hantverkare hade exkluderat dig om du ska ha massa avtal eller så hade det blivit mycket dyrare för dig. Men vill du vara på den säkra sidan så går det nog att ordna men var beredd på att du får betala för det.

Skrev själv avtal för min takrenovering som skall göras i vår men då handlar det om 260000:- så då tycker jag man alltid skall göra det.

• Gilla
Saintus
  • Laddar…
BirgitS
Det tar ju inte många minuter att fylla i Hantverkarformuläret tillsammans så har man sitt kontrakt färdigt och klart. Även med jobb som bara tar någon vecka kan gå mycket fel eller det visar sig att man egentligen menar olika saker med vad som ska göras. Glöm inte att skriva in ett förseningsvite för du vill inte få alltför stora problem om hantverkaren blir sjuk eller får för sig att prioritera något annat jobb.

• Gilla
Pegasusus
  • Laddar…
Tyvärr är det rätt vanligt att även väldigt duktiga hantverkare inte vill "strula med avtal".

Jag skulle prioritera att få tag på en hantverkare med väldigt goda referenser, äkta sådana, inte något du läser på omdömessidor hos förmedlingstjänster som brabyggare o liknande.

S
Och hur jävla jobbigt är det att kråka på ett avtal som tydligt säger vad som ska göras?
Jag kommer iaf. ta fram ett avtal på alla entreprenader som det ligger lite pengar i för mitt utbygge. Typ allt över 10k tycker jag gott man ska ha avtal på. Hantverkarformuläret tar ju typ 5 min att fylla i, då får de väl lägga på 40 kr extra för tiden det tar att fylla i avtalet...

Beställaren har starkare ställning än hantverkaren i alla tvister som kan följa av en entrprenad. Hantverkaren måste bevisa att det finns en bestälning. Sådant som beställaren kan ha antagit att det ingår får entrprenören inte betalt för. Det är allmänna regler som gäller oavsett om ett avtal finns eller ej.

Beställare utan samvete, med nerver som klarar förtäckta hot om otäckheter samt öppna hot om kronofogdar, klarar sig utmärkt med att driva småentreprenader utan skrivna kontrakt. Hoten om indrivning är tomma. Bestrid och vinn i tingsrätten. Andra hot kan lämnas till polisen. Gör till en rutin att spela in alla samtal så finns det bevis.

Hantverksformuläret är viktigare för utföraren än för beställaren. Ett ännu viktigare dokument är en skriftlig beskrivning. I den är det skrivningarna om vad som inte ingår som är viktigast. Kan det utläsas tydliga gränser för jobbet så går det att avgöra när det är klart.

Direkt svar till TS är att det går utmärkt med muntligt avtal inför småentreprenader. Antingen så litar man på att de inblandade är språkgenier som verkligen förstår exakt vad alla menar. Eller så ser man fram mot gräl som kan komma av tvetydigheter.

Jag för min del skriver avtal om entreprenader på tusenlappar.

Mvh Findus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.