25 290 läst ·
79 svar
25k läst
79 svar
BRF - avbruten nyckel, vem står för kostnaden?
Vi har problem i min BRF att folk direkt ringer journummer vid minsta problem med portar och dörrar. Dörrarna är ej OK (garantiärende) men det är ju bra att kolla med någon först om man är helt oteknisk. Onödigt att betala 1500 kr för att någon ska åka ut och dra igen den lilla dörren ordentligt i vikporten till exempel. Många nya ovana BR-ägare märktes på stämman. Någon klagade på dåligt fall i badrummet ett år efter inflytt i en ny Skanska-lgh och undrade vad styrelsen ska göra åt det
Hyresrätt-tänk i många frågor.
Känns skönt att inte bo i DEN föreningen.Enk Projektet skrev:
Till TS:
Att detta ens är ett problem, betala och lär er lägga en riktig budget istället. Pinsamt att läsa om ert sätt att hantera detta. Lär ha kostat betydligt mer än 1500kr i mötesersättning, frustration och dålig grannsämja.
Menar du verkligen att er förening vet exakt vilka utgifter som kommer under ett år och att ni endast budgeterar för dom och inget annat?
Är det likaså i din privatekonomi? Vet du exakt vad din bil eller ICA-handling kostar per år?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Fast dåligt fall i en nyproducerad lägenhet är faktiskt föreningens problem. Föreningen har anlitat ett byggföretag för att bygga huset. Om det finns fel i bygget så är det föreningens ansvar att driva det gentemot byggaren. Medlemmen har inget avtal med Skanska, kan inte driva frågan. Medlemmen har däremot ett avtal med föreningen, och har rätt att kräva att föreningen levererar en korrekt byggd lägenhet att bo i.nikasp skrev:Vi har problem i min BRF att folk direkt ringer journummer vid minsta problem med portar och dörrar. Dörrarna är ej OK (garantiärende) men det är ju bra att kolla med någon först om man är helt oteknisk. Onödigt att betala 1500 kr för att någon ska åka ut och dra igen den lilla dörren ordentligt i vikporten till exempel. Många nya ovana BR-ägare märktes på stämman. Någon klagade på dåligt fall i badrummet ett år efter inflytt i en ny Skanska-lgh och undrade vad styrelsen ska göra åt detHyresrätt-tänk i många frågor.
Vi har egen inloggning hos Skanska och kan felanmäla. Jag har skött samtliga fel själv med Skanska vad gäller byte av diskbänk, buktiga golv och felaktig inredning i bdarum m.m. Oavsett så tycker jag att varför vänta ett år? I bopärmen står att man har sex månader på sig att anmäla funktionsfel till föreningen så undrar om han är körd då?
hempularen skrev:Fast dåligt fall i en nyproducerad lägenhet är faktiskt föreningens problem. Föreningen har anlitat ett byggföretag för att bygga huset. Om det finns fel i bygget så är det föreningens ansvar att driva det gentemot byggaren. Medlemmen har inget avtal med Skanska, kan inte driva frågan. Medlemmen har däremot ett avtal med föreningen, och har rätt att kräva att föreningen levererar en korrekt byggd lägenhet att bo i.
Självklart att någon annan skall betala det jag förstört.
Klicka här för att svara