1 322 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Bygglov för prkering
Har någon av er koll på vad som gäller för att anlägga en parkering utanför detaljplanerat område? Tidigare ägare har låtit en förening anlägga en allmän parkering på en bit av vår fastighets mark som en del av en vattenverksamhet, alltså inte bara för fastighetens eget behov.
Som jag förstår har inget bygglov sökts. Är det svartbygge då och kan vi råka illa ut nu? Anläggningen innebar grusning och en dräneringsslang i backen.
Som jag förstår har inget bygglov sökts. Är det svartbygge då och kan vi råka illa ut nu? Anläggningen innebar grusning och en dräneringsslang i backen.
Det krävs bygglov
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...t/bygglov-for-anlaggningar/parkeringsplatser/
Eftersom du skriver att det är för vattenverksamhet (båtklubb eller badplats?) kan det vara att parkeringen ligger inom strandskydd. Då blir det extra viktigt att kolla vad som gäller.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...t/bygglov-for-anlaggningar/parkeringsplatser/
Eftersom du skriver att det är för vattenverksamhet (båtklubb eller badplats?) kan det vara att parkeringen ligger inom strandskydd. Då blir det extra viktigt att kolla vad som gäller.
Kommunen kan ta ut en sanktionsavgift, men den ska inte tas ut av er. PBL 11 kapitel säger
57 § En byggsanktionsavgift ska tas ut av
1. den som när överträdelsen begicks var ägare till den fastighet eller det byggnadsverk som överträdelsen avser,
2. den som begick överträdelsen, eller
3. den som har fått en fördel av överträdel
57 § En byggsanktionsavgift ska tas ut av
1. den som när överträdelsen begicks var ägare till den fastighet eller det byggnadsverk som överträdelsen avser,
2. den som begick överträdelsen, eller
3. den som har fått en fördel av överträdel
Sedan ska kommunen ge den som får sanktionsavgift möjlighet att yttra sig inom 5 år från överträdelse
Så har kommunen inte hört av sig inom 5 år kan de inte längre besluta om sanktionsavgift.
Sedan står det att rättelseföreläggande kan dömas ut tillsamans med vite. Jag vet inte precis hur det fungerar
58 § Innan tillsynsmyndigheten beslutar att ta ut en byggsanktionsavgift ska den som anspråket riktas mot ges tillfälle att yttra sig.
En byggsanktionsavgift får inte beslutas, om den som anspråket riktas mot inte har getts tillfälle att yttra sig inom fem år efter överträdelsen.
Så har kommunen inte hört av sig inom 5 år kan de inte längre besluta om sanktionsavgift.
Sedan står det att rättelseföreläggande kan dömas ut tillsamans med vite. Jag vet inte precis hur det fungerar
58 § Innan tillsynsmyndigheten beslutar att ta ut en byggsanktionsavgift ska den som anspråket riktas mot ges tillfälle att yttra sig.
En byggsanktionsavgift får inte beslutas, om den som anspråket riktas mot inte har getts tillfälle att yttra sig inom fem år efter överträdelsen.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om det bryter mot strandskyddet så finns ingen preskriptionstid. Allt som är gjort sedan 1973 (??) när lagen infördes, måste återställas. Och där kan man hypotetiskt åka på det som nuvarande markägare.
Klicka här för att svara
