H hempularen skrev:
Men om de har rätt att häva 3 månader efter förfallodagen. Det betyder ju ingenting om man inte definierar vad man menar med förfallodag.

Vanligen så är ju förfallodag en term som används för fakturor. Att den förfaller till betalning en viss dag. Men för att de skall kunna skicka en faktura så måste ju antingen något ha levererats, eller om det i avtalet finns något om förskottsbetalning.

Om firman nu sätter igång en affär som är villkorad av att du skall lyckas sälja ett annat hus. Så blir det ju deras problem om de drar på sig kostnader innan villkoret är uppfyllt.
Exakt! Inget har levererats och kravet var att bostaden skulle säljas för att bekosta huset. Och först när den blivit såld skulle huset börja byggas. Om dom ändå startat bygget, utan våran vetskap, och då får betala fabriken (som dom själva äger) så är inte det mitt problem.
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Synerligen underligt beteende, man undrar lite varför... är deras strategi att hitta skadestånd till höger och vänster.

En seriös aktör borde väl agera på motsatt sätt.
Vad jag fått höra från "skvallret på stan" så kör dom tydligen med rätt fula knep och struntar i vad som står i ett avtal eller inte...
 
harry73
Men om de inte har rätt att häva avtalet är det avtalsbrott och har ni möjlighet till sanslöst stor skadestånd. Så börja med att fråga tillbaka hela handpenningen. Vill de inte det, kan ni börja ta in offert för likadant hus och informera husleverantören att ni kommer att kräva dom på skillnaden mellan deras pris och den nya offerten.
 
Vad är det för leverantör?
 
Cisswit Cisswit skrev:
Vad jag fått höra från "skvallret på stan" så kör dom tydligen med rätt fula knep och struntar i vad som står i ett avtal eller inte...
Men eftersom det är avtalet som gäller när man söker stöd i olika instanser så är det ju inte mycket de har att hämta om de bryter mot detta.

Vad vinner de egentligen på att krångla? Har de haft sådana enorma omkostnader att de står och faller med att detta projekt drar ut på tiden? I så fall låter de lika seriösa som de där hantverkarna som ska ha förskott för material, pga att de har så dåligt rykte hos bygghandlaren att de inte har kredit 30 dagar.

En slipad jurist kan nog knacka hål på deras "krav" ganska enkelt... känns som öppet mål.
 
Cisswit Cisswit skrev:
Står inga datum alls, förutom datumet vi skrev avtalet.
Det enda som står är att med startdag menas den dag kommunen gett startbesked.
Har kommunen gett startbesked?
Märkligt beteende från företaget. Om de nu tycker att ni drar ut för länge på det här borde de ju ha skickat en faktura.
Finns det här med att ni skulle avvakta tills bostadsförsäljningen var klar med i avtalet?
 
P
Försök gå ut en mer omfattande kreditupplysning på företaget.

Ett företag med kass ekonomi kan försöker sig på olika mygel för att hålla uppe kassaflödet.

Det kan även vara någon klantig säljare som lagt beställningen utan att förstå kontraktet.

Om det är kass ekonomi skulle jag ta tillfället i akt att komma loss från kontraktet...
 
Cisswit Cisswit skrev:
Står inga datum alls, förutom datumet vi skrev avtalet.
Det enda som står är att med startdag menas den dag kommunen gett startbesked.
Hang on... Har ni eller företaget tagit emot ett startbesked från kommunen? För då har ju den där startdagen varit. Huruvida det skulle ge företaget rätt vet jag inte men det känns ändå som relevant information...
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.