2 531 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Juridisk översättning till klartext
Halloj.
Jag tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med att förstå nedanstående skrivning från Lantmäteriet.
Det gäller en avstyckning där jag eventuellt ska spekulera i "styckningslotten".
"Muntligt yrkande om att styckningslotten ska förordnas inteckningsfri har framförts, se aktbilaga NNN.
Panträttshavarna har dock inte lämnat medgivande till att styckningslotten ska förordnas inteckningsfri och sökanden har därefter tagit tillbaka sitt yrkande.
Detta medför att blivande XXX1:2 är samintecknad med XXX1:1 enligt 6 kap. 10 och 11 §§ jordabalken.
Mot bakgrund av att styckningslotten och stamfastigheten är samintecknade bedöms åtgärden som väsentligen utan betydelse för panträttshavare och övriga rättsägare."
Är det till en fördel eller nackdel för en spekulant om styckningslotten (XXX1:2) är inteckningsfri eller inte.
Något annat som man borde ha i åtanke vid en eventuell affär ?
Te.x hur inteckningarna fördelas, eller är det panträttsinnehavarna som bestämmer en sån sak ?
Tillkommer det kostnader för någon part att bestämma detta ?
mvh /H
Jag tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med att förstå nedanstående skrivning från Lantmäteriet.
Det gäller en avstyckning där jag eventuellt ska spekulera i "styckningslotten".
"Muntligt yrkande om att styckningslotten ska förordnas inteckningsfri har framförts, se aktbilaga NNN.
Panträttshavarna har dock inte lämnat medgivande till att styckningslotten ska förordnas inteckningsfri och sökanden har därefter tagit tillbaka sitt yrkande.
Detta medför att blivande XXX1:2 är samintecknad med XXX1:1 enligt 6 kap. 10 och 11 §§ jordabalken.
Mot bakgrund av att styckningslotten och stamfastigheten är samintecknade bedöms åtgärden som väsentligen utan betydelse för panträttshavare och övriga rättsägare."
Är det till en fördel eller nackdel för en spekulant om styckningslotten (XXX1:2) är inteckningsfri eller inte.
Något annat som man borde ha i åtanke vid en eventuell affär ?
Te.x hur inteckningarna fördelas, eller är det panträttsinnehavarna som bestämmer en sån sak ?
Tillkommer det kostnader för någon part att bestämma detta ?
mvh /H
Det handlar om pantbrev.
Den ursprungliga fastigheten fungerade som pant till ett lån som pantbrevsinnehavare hade (troligtvis handlar det om ett bolån hos en bank)
Fastighetsägaren ville att de befintliga pantbrev bara skulle kopplas till resterande del av den ursprungliga fastigheten och inte styckningslotten. Banken kan då inte tvångsförsälja styckningslotten.
Banken gav inte medgivande till det (för deras pant blir då mindre värd), varefter fastighetsägaren släppte kravet.
Så nu har banken (efter avstyckningen) även möjlighet att sälja styckningslotten på exekutiv auktion. Detta gör att du kan förlora tomten + allt du bygger på den till grannens bank, för att betala grannens skulder. Dessutom blir det svårt för dig att få ett eget lån med tomten som pant.
Jag skulle inte köpa tomten
Den ursprungliga fastigheten fungerade som pant till ett lån som pantbrevsinnehavare hade (troligtvis handlar det om ett bolån hos en bank)
Fastighetsägaren ville att de befintliga pantbrev bara skulle kopplas till resterande del av den ursprungliga fastigheten och inte styckningslotten. Banken kan då inte tvångsförsälja styckningslotten.
Banken gav inte medgivande till det (för deras pant blir då mindre värd), varefter fastighetsägaren släppte kravet.
Så nu har banken (efter avstyckningen) även möjlighet att sälja styckningslotten på exekutiv auktion. Detta gör att du kan förlora tomten + allt du bygger på den till grannens bank, för att betala grannens skulder. Dessutom blir det svårt för dig att få ett eget lån med tomten som pant.
Jag skulle inte köpa tomten
Tackar !!
Men kan inte pantbreven 'byta ägare' så att säga. Dvs att man vid en affär delar på pantbreven om nuvarande ägare löser sina lån på sin bank. Eller hur skulle man förfara.. ägaren vill ju sälja fastigheten menar jag.
mvh/H
Men kan inte pantbreven 'byta ägare' så att säga. Dvs att man vid en affär delar på pantbreven om nuvarande ägare löser sina lån på sin bank. Eller hur skulle man förfara.. ägaren vill ju sälja fastigheten menar jag.
mvh/H
Harry73 har redan förklarat det bra, men tänkte tillägga två saker.
Det ena är att man måste lösa inteckningsförhållandet med relaxation (JB 22 kap. 11 §). Det går alltså att lyfta bort inteckningar efter avstyckning även om inte inteckningsfrihet meddelats. Det är dock något jag som köpare skulle vilja ha gjort innan eventuellt köp alternativt ha det som klausul i ett köpekontrakt. Vem vet vad som händer senare?
Det andra är att styckningslotten får subsidiärt ansvar för inteckningarna. Hamnar stamfastighetens ägare på obestånd säljs denna förts exekutivt. Om inte pengarna räcker för att täcka skulderna får styckningslotten kliva in.
Sista kuriosa: inteckningsfri avstyckning är ett relativt nytt begrepp. Innan 2003/2004 (eller när det nu var exakt) fanns inte möjligheten utan man var alltid hänvisad till relaxation för att göra styckningslotten gravationsfri.
Det ena är att man måste lösa inteckningsförhållandet med relaxation (JB 22 kap. 11 §). Det går alltså att lyfta bort inteckningar efter avstyckning även om inte inteckningsfrihet meddelats. Det är dock något jag som köpare skulle vilja ha gjort innan eventuellt köp alternativt ha det som klausul i ett köpekontrakt. Vem vet vad som händer senare?
Det andra är att styckningslotten får subsidiärt ansvar för inteckningarna. Hamnar stamfastighetens ägare på obestånd säljs denna förts exekutivt. Om inte pengarna räcker för att täcka skulderna får styckningslotten kliva in.
Sista kuriosa: inteckningsfri avstyckning är ett relativt nytt begrepp. Innan 2003/2004 (eller när det nu var exakt) fanns inte möjligheten utan man var alltid hänvisad till relaxation för att göra styckningslotten gravationsfri.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Nu var ju önskemålet att få något översatt från juridiska till ren svenska, så det här var kanske lite svårt. Relaxation från gravation betyder alltså att frigöra från inteckning, eller ta bort ansvar för befintliga lån.H HerrOso skrev:
Det är viktigt att förstå att den möjligheten fortfarande finns. Alltså att man vid köpet löser den delen av säljarens lån som gör att banken i förstaläget inte ville släppa den nya fastigheten helt fri.
Jag skulle inte gå så långt som @harry73 och helt avråda från köp, men se verkligen till att ansvaret för säljarens lån tas bort vid försäljningen. Din egen bank borde kunna hjälpa till med detta, den har ett intresse i att inga andra inteckningar finns kvar när du ska låna. Och funderar du på att köpa utan att belåna så gör inte det! Ta hellre lån och betala tillbaka dem direkt så att banken har incitament att hjälpa dig.
Redigerat:
Klicka här för att svara