Vi är 3 fastigheter som delar på samma avlopp, trekammarbrunn med tillhörande markbädd. Fram till senaste fakturan som kom för slamtömning av brunnen har varje fastighet fått varsin faktura. Alltså kostnaden delad på 3.

Men nu kommer fakturan till grannen för hela summan, det är ingen huvudfastighet utan vi är 3 fria tomter med åretruntboende.
Är detta ett vanligt förfarande och är det rätt?

De som ansvarar för slamtömning svarar endast att det är så det kommer fungera from nu, men har inga beslut eller någon information man kan ta del av som kan förklara anledningen.
Vi har bra grannsämja och ingen som bråkar om betalning, men om någon skulle sätta sig på tvären så står ju grannen där med en slamtömningsfaktura som han måste betala även om någon väljer att ej betala sin del.

Ligger brunnen på en av fastigheterna? Jag tror inte att du kan begära att firman delar upp fakturan. Utan de måste se en av er som beställare av arbetet, och det är då mellan den fastighetsägaren och firman som det finns ett avtal.

H hempularen skrev:
Ligger brunnen på en av fastigheterna? Jag tror inte att du kan begära att firman delar upp fakturan. Utan de måste se en av er som beställare av arbetet, och det är då mellan den fastighetsägaren och firman som det finns ett avtal.
Brunnen ligger på servitutmark från annan fastighet. Servitutet är skrivet till alla 3 fastigheter.
Det är ett kommunalt bolag som sköter tömningen via UL.

Tja, hur de väljer vem som skall få fakturan kan man ju fråga sig, men jag tror inte ni kan kräva att de delas upp.

H hempularen skrev:
Tja, hur de väljer vem som skall få fakturan kan man ju fråga sig, men jag tror inte ni kan kräva att de delas upp.
Okej, inte för det har så mkt med saken att göra men den har kommit uppdelad sen 1991. Men det är väl förändringarnas vindar som blåser ;):rofl:

C
Kanske kommunen som bytt entreprenör?
Men slamtömningen är man väl inte tvungen att använda kommunens upphandlade entreprenör utan kan välja vem som helst, så ni kanske skall kolla om ni kan anlita någon annan som kan skicka delad faktura (och kanske till och med har ett bättre pris)?

C cpalm skrev:
Men slamtömningen är man väl inte tvungen att använda kommunens upphandlade entreprenör utan kan välja vem som helst, så ni kanske skall kolla om ni kan anlita någon annan som kan skicka delad faktura (och kanske till och med har ett bättre pris)?
Är det verkligen så ? Skulle vilja veta det i fall någon vet hur det är ? Skulle lätt välja någon annan om det gick.

Hemmakatten
Vi hade också en gemensam infiltrationsanläggning för tre fastigheter. Slamtömningsfakturan skickades till fastighetsägaren för den fastigheten där anläggningen finns. Ägaren meddelade oss andra vad var och en ska betala. Aldrig varit några problem.

Att välja annan slamtömmare går inte i vår kommun. Och det skulle i så fall bli dyrare.

Om någon av delägarna inte skulle betala så är det bara att ta servitutet med sig till kronofogden och begära in pengarna.

Njaa.. jag tvivlar på att det skulle vara lätt att kräva in pengarna från den som inte vill betala. Har man inte en samfällighetsförening så gäller konsensus för beslut om kostnader.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi hade också en gemensam infiltrationsanläggning för tre fastigheter. Slamtömningsfakturan skickades till fastighetsägaren för den fastigheten där anläggningen finns. Ägaren meddelade oss andra vad var och en ska betala. Aldrig varit några problem.

Att välja annan slamtömmare går inte i vår kommun. Och det skulle i så fall bli dyrare.

Om någon av delägarna inte skulle betala så är det bara att ta servitutet med sig till kronofogden och begära in pengarna.
H hempularen skrev:
Njaa.. jag tvivlar på att det skulle vara lätt att kräva in pengarna från den som inte vill betala. Har man inte en samfällighetsförening så gäller konsensus för beslut om kostnader.
Hur snabbt snurrar hjulet hos kronofogen? Grannen med fakturan sitter ju fortfarande med betalningsansvaret för tömningen och måste betala för att inte själv få problem med just kronofogen i slutändan....

Krilleman
Fast är det så mycket pengar i fråga?
Min egen trekammarbrunn kostar 1000:- att tömma 1 gång/år.

Självklart ska man väl vara med och dela på kalaset om man är fler om samma anläggning, men företaget som utför tjänsten kanske anser att det blir för mycket hantering att dela en 1000:- faktura på tre.

Och du är nog inte ensam om att vara del av anläggning.

Jag gissar således på att det i grund och botten är en ekonomisk fråga från slamtömmaren! Dom vill spara in på det administrativa och således effektivisera för att aktieutdelningen ska bli större till ägarna.

2500kr × 3 gånger per år är mkt pengar enligt mig

Krilleman
Oj, min gissning var alltså långt borta.

2500:- för varje gång (dessutom tre gånger per år) var ju betydligt mer än vad jag betalar :surprised:

Då är det mer motiverat med delad faktura!

Hemmakatten
Det är inte rimligt att slamtömningsbolaget ska hålla reda på alla servitut och GA (gemensamhetsanläggnimgar).

Att tanken måste tömmas en gång per år är att ses som ett myndighetsbeslut och inget man kan besluta om själv. Så, ja, jag hävdar att man kan gå till kronofogden med kravet.

Redigerat:
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Slamtömning hos privatperson ingår i kommunens renhållningsmonopol.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.