Hej,
Jag har egentligen två konkreta saker att fråga om:
Kan man undersöka ett ventilationssystem grundligt utan att göra några större ingrepp? Med andra ord utan ansvarigt företag eller förenings medgivande?

Kan man få tag i beställningen av ventilationen i syfte att se om denna faktiskt är korrekt levererad? Är dessa kanske redan allmän information eller kan krävas ut från något ställe?

Nedan följer en beskrivning av situationen för kontext:

Vi är nyinflyttade i en nybyggd bostadsrätt och våran ventilationen låter som tusan (FTX), och vi har matlukt i sovrummen från tilluften. Vi misstänkte att installatören av detta ventilationssystem hade noll koll, och hörde av oss till företaget som nu var ansvariga för garantin som kom hit.

De höll med oss, och konstaterade vissa uppenbara fel som förklaring (strypta don, fläkten på max, inga spjäll vid fläkt). De gissade även att om så grundläggande fadäser gjorts så var risken stor att även andra osynliga fel finns. Exempel som gavs var felmonterade rör, bristande eller utebliven ljuddämpning i rör och fläkt. Trots detta vägrade de göra annat än att ändra läget på fläkten, vilket hjälpte något.

Det jag undrar är om möjligheterna att anlita en oberoende VVS-konsult som kan undersöka systemet grundligt. Jag vill också ta reda på om beställningen från byggherre har levererats på ett acceptabelt och fackmannamässigt sätt av VVS-företaget. Syftet vore att påvisa eventuella fel innan garantibesiktningen som nu närmar sig, och på så sätt tvinga det ansvariga och ovilliga företaget till att lösa situationen..

Hjälp och råd uppskattas oerhört!

Med vänliga hälsningar,
Sven-Erik

Är det ett FTX per bostadsrätt eller gemensamt för flera bostadsrätter?
Varför vill du ej blanda in föreningen?

Det ska finnas ett OVK-protokoll. Kolla med föreningen.

Börja med att fråga styrelsen om det. Det är styrelsen /föreningen som är motpart mot de som byggt, inte du.

Har de gjorts OVK?

Jag tror att dina möjligheter som enskild medlem i föreningen är begränsade. Det är föreningens styrelse som kan välja att agera.

Dokumentation som rör bygget ör interna dokument som formellt bara är tillgängliga för styrelsen och revisorer.

Du bör läsa stadgarna för din förening , men normalt är det föreningen som ansvarar för ventilationssystem. Du kan då gå till styrelsen och framföra dina problem, då får du troligen höra om det finns andra som har problem. Det ska göras en OVK-besiktning, om den visar brister ska dessa åtgärdas.

E EyEr0n skrev:
Är det ett FTX per bostadsrätt eller gemensamt för flera bostadsrätter?
Varför vill du ej blanda in föreningen?
Hej,

Tack för alla svar.

Jag har tidigare redan pratat med föreningen som hänvisade till entreprenören. Som jag förstår det är det inte föreningen som är ansvarig för dessa ärenden innan garantiperioden är över, utan den entreprenör som byggherren anlitat.

I och med att entreprenören inte vill kännas vid att detta ärende, trots att deras egen montör helt har sågat jobbet, så behöver jag nu se över möjligheterna att anlita någon utomstående. Chefen för företaget var ohjälpsam och otrevlig, till skillnad från den trevliga gubbe som var här och kollade. Därför ska jag nu försöka få tag i beställningen för att se om denna är uppfylld på ett acceptabelt sätt, vilket jag starkt tvivlar på.

För är inte det garantin handlar om? Att byggherren och framtida förening har en försäkran om att jobb är någorlunda korrekt utförda?

Om nu dessa dokument inte går att få tag i, hur ska man då som privatperson kunna påpeka att installationer inte är utförda på ett tillfredsställande sätt? Företag kan ju bara säga att det här jobbet är ok och vägra att åtgärda det tills garantin löper ut, och då lägga över ansvaret på förening.

OVK ska ha gjorts och jag ska kolla igenom protokollet.

Har ni fler idéer eller input så tar vi gärna emot det också.

Med vänliga hälsningar,
Sven-Erik

Vi utförde OVK i vår förening förra året, en seg historia. Första OVK underkändes, och man sa upp avtalet med utföraren. Andra OVK var inte mycket bättre. Jag fick en anmärkning att jag skulle byta ut min spiskåpa med fläkt mot en kåpa med spjäll. Bara det att det jag hade var en kåpa med spjäll. Jag ringde upp VVS-konsulten som kom med en vag ursäkt att det inte är så lätt att skilja på olika märken. Det är tydligen överkurs att veta att om knappen har en spjällsymbol i stället för ett fläkthjul, och att om man trycker på den hör man ett enda klonkljud istället för att det börjar susa, då är det eventuellt en kåpa med spjäll.
Lita inte på OVK-protokoll, de verkar bara utföras till billigast möjliga kostnad för att få fram nödvändiga papper. Ta dit någon oberoende som kan titta på det.

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
ansvarstiden är 10 år enligt ABS05

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.