I ett inskrivningsärende skickade jag originalhandlingar om överlåtelse m.m. till Lantmäteriet som REK-brev, vilket dom rekommenderar på sin blankett.

Blev väldigt förvånad när handlingarna sedan returnerades som vanlig brev - B-post dessutom!

Detta är tydligen standard. Men är det rimligt? Borde det inte gå att mot avgift få sina värdehandlingar återsända som REK?

Nu blev dessutom denna inskrivning avvisad och hade inte brevet kommit fram hade jag ju haft ett väldigt stort problem.
 
Allt diarieförs väl och finns som kopior hos lantmäteriet. Så även om du inte skulle få tillbaka dina originalhandlingar så finns de hos Lantmäteriet.

Dock kan det alltid vara ide att ta en vidimerad kopia av originaldokument som skall skickas iväg och där det finns en risk att de förkommer..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.