Hej, jag köpt lägenhet 5 år sedan, var jag köpt jag renoverade och jag byte eluttagerna själv, nu jag sålt lägenheten och efter 2 månader köparen hade elektriker vem konstaterar då finns doldafel, då eluttagerna är fel, dom är med jord blecken men finns ingen jord tråd inkopplad (kommer bara två ledarna), finns inte jordfelsbrytare också. Men vi inte byter ingen tråd eller elcentral. Och vi köpt med samma trådning och samma central. Vi gjorde fel på at vi byta till fel uttag.
Köparen köpt lägenhet utan besiktning, dom vet vi gjorde renovering själv, dom ville inte undersökaplikt också...
Är det dolda fel eller inte?
Tack!

Doldafelbegreppet förkommer inte i bostadsrättsaffärer. Det gäller fastighetsaffärer.

Men jag håller nog med köparen att man kan förvänta sig att jordade uttag har jord. Men det är ju ingen jättesumma att fixa det. Jordfelsbrytare syns ju tydligt om det finns. Så det ska de inte gnälla på.

• Gilla
Rissto
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Doldafelbegreppet förkommer inte i bostadsrättsaffärer. Det gäller fastighetsaffärer.

Men jag håller nog med köparen att man kan förvänta sig att jordade uttag har jord. Men det är ju ingen jättesumma att fixa det. Jordfelsbrytare syns ju tydligt om det finns. Så det ska de inte gnälla på.
Kanske kostar inte mycket, men kan bli mer problem på att dra nya tråd i gamla röret. Jag trodde jag kan byta till ojordade eluttag, men dom vill inte...

5
Tjao, är takkontakten jordad? Är den inte det så borde de ha fattat misstanke och kunnat kolla rätt lätt med dig varför takkontakten inte är jordad medans uttagen är det.
Om man ska gå på dolda fel..

• Gilla
Josefjosef
  • Laddar…
5
Dock så hade jag nog tänkt som köparen och som Daniel 109 skriver. Att man förväntar sig att uttagen är jordade om de har jordbleck

Att sätta jordade uttag utan att dra fram jord är ett fel som tyder på att man inte har anlitat en behörig elektriker. Om jag hade köpt en sån lägenhet så hade jag krävt att säljaren betalar för att åtgärda det. Bevisligen har man ju struntat i att ta den kostnaden i det första skedet...

• Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
Jag tror finns ingen jord på belysning, han säger då jag måste åtgärda problemet dra jordledning till alla apparater och belysning, och jag kan inte gjora själv.
Men om han kopplade lampor då den kanske låtar som inte dolda fel...

Enklast är att byta tillbaks till ojordade uttag. Men jag skulle inte ha låtit någon som inte vet skillnaden på jordat och ojordat göra det.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Josefjosef Josefjosef skrev:
Hej, jag köpt lägenhet 5 år sedan, var jag köpt jag renoverade och jag byte eluttagerna själv, nu jag sålt lägenheten och efter 2 månader köparen hade elektriker vem konstaterar då finns doldafel, då eluttagerna är fel, dom är med jord blecken men finns ingen jord tråd inkopplad (kommer bara två ledarna), finns inte jordfelsbrytare också. Men vi inte byter ingen tråd eller elcentral. Och vi köpt med samma trådning och samma central. Vi gjorde fel på at vi byta till fel uttag.
Köparen köpt lägenhet utan besiktning, dom vet vi gjorde renovering själv, dom ville inte undersökaplikt också...
Är det dolda fel eller inte?
Tack!
Varför leka Elektriker när man inte vet vad man sysslar med??? Det är bara att bita i det sura äpplet och ser till att få det åtgärdat av Elektriker

Stickan56
Får man göra förändringar på elen i en bostadsrätt utan att fråga föreningen?

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:

Stickan
Läs föreningens stadgar, men i normalfallet ansvarar medlemmen för el inom bostaden , då får man uppdatera el inom de regler som gäller i övrigt

• Gilla
BertG och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:

Stickan
Det var ingen uppdatering, och förening hade informationen om jag renovera allt, men inte el, det var ingen renovering på el, gjorde misstag att sätta fel uttag, allt i köket är jordad, i sovrum och vardagsrum inte så viktigt jag tror, då finns ingen apparater vem behöver jord... kanske gamla grejer, vet inte vem har dom kvar :) men bäst att ha allt jordad...

• Wow
JanneJanne123
  • Laddar…
Det är svårt att förstå vilket språk du talar men jag uppfattar det som att du har bytt ojordade uttag mot skyddsjordade uttag dock utan att ansluta skyddsjord till dem. Det är i så fall ett mycket allvarligt fel och oberoende av om "dolda fel gäller" så tycker jag att du bör åtgärda detta fel skyndsamt och utan krångel, dvs låta en elfirma åtgärda de fel du gjort på egen bekostnad.

• Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
Nu är det ju inte TS bostad längre. Så det blir ju den nya ägaren som får fixa det. Men jag håller med om att TS bör står för indragning av jordledare till de uttag som har jordanslutning. Jordfelsbrytaren däremot borde köparen sett att det inte fanns. Kolla med en elektriker vad de vill ha för jobbet och betala den summan till köparen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.