Juridik
Filip94: [citat] Ja det stämmer att all VINST blir beskattad som lön. Ville bara förtydliga för TS så att han inte tror att en privat skuld är avdragsgillt i firman eller räknas som något annat än lön. Om skulden däremot går att hänföra till firman är deb såklart avdragsgill och inga konstighete
Erwings: Här kommer upplösningen 4-5 år senare... Fallet gick till Tingsrätten där vi vann på alla punkter. De fick stå för juristkostnaderna och köpet hävdes samt att de fick stå för skadestånd för alla extra utlägg som uppstod för nytt inköp. Det blev inte billigt för den tillverkaren att göra fel.
Demmpa: @hemljuvahem86 TS hittade felet 17 juni 2017
perlundstrom: [citat] Bra tips. Jag har inte betalat än men ska göra det nu. Jag fick svar på mina tre funderingar och även om han inte höll med mig så kom vi överens med ett avdrag på ett par tusenlappar. Just kring dörren som fakturerats 10h att montera tror jag att det kan ha tagit lång tid då det blev lite strul med den, och nu efter alla svar på forumet är jag med på att jag borde ha
Sandrak80: Hej, Nyfiken på hur det gick då vi är i liknande situation. Ett antal plattor som har mörknat i nytt badrum/nybyggt hus.
BirgitS: [citat] För renoveringar och andra mindre arbeten än byggen av hela hus så brukar det vara Hantverkarformuläret som används, bland annat är det anpassat för att arbetet sker i ett befintligt hem.
Kane: Här finns lite exempel, https://www.google.com/search?q=nybyggnadskarta&rlz=1C1GCEU_svSE819SE819&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjYybiXjv_fAhXGbVAKHaNQBOEQ_AUIDigB&biw=1920&bih=1019 Du har inte bett din kommun om exempel på godkända kartor?
klimt: [citat] När dödsbon säljer har man ofta en friskrivning, men här frågar du vad som händer om detta inte gäller. Man får då gå på de personer som fått arvet från dödsboet. Detta kan vara svårt om arvet är skiftat och pengar kanske är förbrukade. Därför är det klokt att vara försiktig om man köper från ett dödsbo, kolla allt extra noga och anpassa priset efter att det kan
kimse944: Och "vips" så försvann han igen. En del åtgärdat men mycket kvar. Vi hade ett möte med snickaren i början av dec där vi kom överens om att allt ska vara klart (totalt 45 reklamerade fel) och jag har inte hört något från dem sedan 14 dec... Helt otroligt hur lite ansvar de tar. Har nu mailat och sökt via telefon utan framgång. I november hittade vi flera områden med stora (mer än 10
Hemmakatten: Vi låser mycket sällan trådar. Tråden får vara öppen för fortsätta kommentarer. /moderator
billy_baver: Medger att jag inte lusläst hela tråden. Men i sak är medlemmarna i sittande styrelse solidariskt ansvariga så länge något årsmöte icke ha har beviljat styrelsen ansvarsfrihet. Detta är grunden. Det korrekta sättet att lösa saken är därför att driva fram ny årsstämma enligt stadgarna, att utse ny styrelse och hålla den gamla ledningen fullt ansvarig för vållade skador. Men i
Metodiken: Hej. Jag vill inledningsvis be om ursäkt för att jag lyfter en gammal tråd. Dock ser jag inte någon indikation på att situationen för ts skulle ha löst sig, och eftersom frågeställningen direkt berör ett av mina största intressen, nämligen ersättning för miljöskada, vill jag ta tillfället i akt att ge lite tips till ts och andra som finner den här tråden. Rätten till
Troberg: Jag har varit i många projekt, och en förutsättning för att det ska bli bra är att det finns ett ömsesidigt "ge och ta". Saker går aldrig någonsin exakt efter plan, och om båda parter är medvetna om det och är beredda att vara flexibla så går allt så mycket smidigare. Omvänt, om någondera parten håller strikt på vad som är avtalat och vad som står i planen, och minsta
krillan: Säkert använt ej duffusionstät slang i någon del av värmesystemet när cirkpumpen ser ut så efter 15 år...
Qvanten: Ett grundläggande krav är ju att du har ett bygglov för att bygga om till bostad, men det har du väl redan tänkt på, det gäller ju även om du inte hyr ut. Sedan bör du ju ha ett giltigt hyreskontrakt med en hyra som anses rimligt enligt lagar och regler.
Great: Nja, det var ju färdigbyggt o värderat, sedan köpte hon in sig med dom slantar hon hade som blev vissa % . Jag stod ju som ägare på hela baletten innan hon kastat in nån peng
Anonymiserad 88753: [citat] Inget problem alls, det är bara att sätta på textremsan.
tergo: kontakta bixia och fråga kontakta en konsumentrådgivare och fråga vad som gäller själv har jag bytat elbolag varje år de senaste 8 åren utan problem ,jag har varit noga med att säga upp de gamla avtalen minst en månad innan oavsett om jag har haft någon uppsägningstid eller inte t
AndersS: [citat] Kan så vara, men i trakter med "riktig" vinter och mycket snö misstänker jag att man måste använda all tid som finns tillgänglig och att gräva så länge det bara går. Kommer sedan kylan så blir det problem även med att blåsa fiber eller kanske helt stoppar blåsning. Vi som fastighetsägare kanske tycker att det verkar konstigt men ett projekt kan vara t.ex. 1000 fastigheter
hempularen: Vissa kommuner ser det som en konstart att fatta beslut som inte skall gå att överklaga. På 70-80 talet när Stockholms kommun ville höja tomträttsavgälderna, så blev det ett ramaskri över de nya höga nivåerna (i många fall höjningar med 10 000%). Då backade kommunen så att de som hade ägt sina tomträtter före ett visst datum, skulle slippa undan med halva höjningen. Datumet var
head: Det anmärkningsvärda är att Mäklarsamfundets förbundsjurist i sin skrivelse från 9 november i år enbart stödjer sig på dataskyddsförordningens (GDPR) skrivelse om samtycke när de rekommenderar sina mäklare att inte lämna ut anbudsförteckningen före överlåtelsen (utan att inhämta samtycket från alla budgivare, men om någon då misstycker faller hela syftet med listan).
Rabbithole: Går det inte att få igenom ett isolerat garage? Det hade funkat i Sverige. Isolering som mindre avvikelse ;)
phälle: Jag misstänker att det är försäkringsbolaget som är syndaren. Det var ju trots allt de som plockade upp räkningen? Försäkringsbolagen är inte rädda för dig som konsument. Dina chanser att vinna en juridisk tvist mot försäkringsbolaget i domstol är väldigt små. Går fallet så långt att de riskerar att förlora försöker de nå en förlikning. Givetvis sekretessbeläggs
math_a: [citat] Ja, det var precis vad mäklaren sa till mig också, men märkligt nog slår Antcimex ifrån sig direkt när jag pratar med dem...
hempularen: Om man läser TS tidigare trådar, så tror jag att detta handlar om en nyombildad bostadsrättsförening. Då har alltså föreningen nyligen upplåtit bostadsrätterna med bostadsrätt. Då blir läget lite annorlunda vad gäller ansvarsfördelning. Om föreningen har upplåtit en lägenhet med fel, så kan föreningen vara ansvarig. Exakt hur man skall resonera när det gäller en nybildad