Jag äger 1/4 del i en jordbruksfastighet. Jag och min man vill bygga ett hus. Ska vi stycka av en del av fastigheten? Kan jag och de andra delägarna bygga huset och vi hyr det sedan? Vi har inte tillräckligt stor kontantinsats! Kan tomten bli en kontantinsats? Vem kan vi rådfråga? LRF konsult eller banken?

Åsa Lund
Är ni med i LRF så fråga dem.
Är ni med i Villaägarna så har de oxå juridisk rådgivning.
Annars fråga banken?

Om samtliga delägare tycker att det är en bra investering, och ni inte ser någon risk att det blir konflikt om "ert" hus är det väl en tänkbar lösning. Problemet brukar ju uppstå när någon vill bli utlöst.
Första instans att kontakta är väl kommunens bygglovsenhet för att höra vad de säger. Finns det redan idag bostadsbyggnader på fastigheten?

Om vi antar att det går att stycka av en del som du får bygga på. Så borde det bli som vilket bygge som helst. Banken brukar kunna räkna in tomtvärdet som en del av kontantinsatsen. Banken vill ofta se att du har en förmåga att spara, så det är inte säkert att de accepterar "rent kapital" som kontantinsats. Utan räkna med att banken vill att du själv sparar till en del av insatsen.

Om det inte går att stycka av någon anledning, så kan det bli lite besvärligare. Om du själv bygger ett hus på en fastighet där det finns andra delägare, så blir det ett hus på ofri grund, alltså lösöre, ungefär som din cykel, juridiskt sett.

Byggnader som har samma ägare som fastigheten är s.k fastighetstillbehör, och följer med vid en försäljning av fastigheten, men en byggnad med en annan ägarstruktur än fastigheten är bara en sak. Och följer inte med fastigheten.

Detta innebär att banken gillar inte upplägget, brukar vara svårt/omöjligt att få lån till en byggnad på ofri grund. Dessutom så godkänner man normalt inte bygglov för mer än ett bostadshus på en fastighet. Men just på jordbruksfastigheter finns det regler som ibland gör det möjligt.

Om det inte går att stycka av är ju en lösning som TS föreslagit att samtliga delägare bygger huset och därmed äger det. Då blir det inte på ofri grund. Det som behöver hanteras isf är ju situationen att någon eller alla övriga vill sälja fastigheten. Då funkar det ju inte att TS vill hävda besittningsskydd till "sitt" hus. Det får TS kanske inte formellt, men kärnan i många konflikter handlar om informella löften om besittning. Någon lovade någon annan att få bo kvar tills vidare. Alla var överens då, men 25 år senare är vissa borta, arvingar och ingifta har tillkommit, och vissa lever i det förflutna.
Men de första grundfrågorna är ju:
- Går det att stycka av? Det begränsar ju problemen vid försäljning även om alla deläger. TS kan kanske bo kvar genom att kvitta mot sin andel i huvudfastigheten.
- Om inte, får man bygga ett hus till på tomten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.