4 039 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Äger jag min snö?
Sida 1 av 2
Denna fråga hör väl kanske hemma i humor-tråden, men vi provar här ändå...
När jag skottade för några dagar sedan frågade min 4-åring mig om man får skotta i någon annans trädgård. Först trodde jag han menade om man fick dumpa snön hos grannen och sa då att man inte fick det, men han menade om man får gå in och skotta/ta snö från grannen. Svaret blev att grannen nog bara blir glad över detta men sen började jag fundera. Äger man snön som fallit på sin egen tomt? Är det egenmäktigt förfarande att ta snö från grannen? Är det skillnad på om det är "obearbetad" snö eller om den förädlats till t.ex. en snögubbe?
När jag skottade för några dagar sedan frågade min 4-åring mig om man får skotta i någon annans trädgård. Först trodde jag han menade om man fick dumpa snön hos grannen och sa då att man inte fick det, men han menade om man får gå in och skotta/ta snö från grannen. Svaret blev att grannen nog bara blir glad över detta men sen började jag fundera. Äger man snön som fallit på sin egen tomt? Är det egenmäktigt förfarande att ta snö från grannen? Är det skillnad på om det är "obearbetad" snö eller om den förädlats till t.ex. en snögubbe?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
<1000kg stöld.
>1000kg skicka en faktura på snöröjning, notera att det är berättigat till RUT-avdrag.
>1000kg skicka en faktura på snöröjning, notera att det är berättigat till RUT-avdrag.
Ingen aning om det juridiska här men rent spontant hade jag inte brytt mig om grannungarna hämtat lite snö från min parkering/garageuppfart för att bättra på sin snöhydda/snögubbe. Däremot hade jag inte blivit lika glad om snön försvunnit från min gräsmatta. Där ska det vara orört. Inte heller hade jag varit lika odelat nöjd om vuxna hade stolpat in och "snott" snö från p-plats. En vuxen borde förstå att fråga först.
Hade någon snott min snögubbe hade jag blivit sur och sen snott tillbaka den.
Hade någon snott min snögubbe hade jag blivit sur och sen snott tillbaka den.
Ja, du äger snön på din mark. Du är fri att göra vad du vill med den. Oavsett om man använder ordet "äger" rent juridiskt.
Hursomhelst har man alltid besittningsrätt på det som finns på sin tomt. Man får alltså inte ens hämta sin stulna cykel på annans tomt.
Dock är det inget samhällsbrott att ta snö på grannens tomt. Det krävs alltså att grannen anmäler dig, för att åtal ska kunna väckas.
Hursomhelst har man alltid besittningsrätt på det som finns på sin tomt. Man får alltså inte ens hämta sin stulna cykel på annans tomt.
Dock är det inget samhällsbrott att ta snö på grannens tomt. Det krävs alltså att grannen anmäler dig, för att åtal ska kunna väckas.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag har flyttat off topic om en släpkärra till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/haemta-hem-stulet-gods.334875/
/Moderator
/Moderator
Kanske kunde man vränga till det här med dagvattenavgift. Jag har inte mina stuprör anslutna till dagvattenavloppet i gatan. Däremot får jag ta emot det dagvatten från gatan som kommunens brunnar inte kan svälja vid kraftigt regn och vid snösmältning. Detta förpassar jag till grundvattnet. Man kanske kunde debitera kommunen för detta?