Jag skulle vilja hyra ett hus på landet om jag hittar ett lämpligt. Men hur ska jag tänka för att få ett så (för mig) säkert boende som möjligt?
Jag bor idag i hyresrätt, vilket ju är väldigt tryggt tack vare besittningsrätt och liknande. Vill inte riskera att bli vräkt för att familjens dotter ska flytta hem eller för att man ska sälja med andra ord. Jag vill alltså bo i princip lika säkert som i en hyresrätt.

Vad bör jag titta efter hos hyresvärden?

Om fel forumdel, flytta gärna.

Mvh Monika
 
Intressant. I det här forumet har det väl mest diskuterats "Hyra ut hus, hur tänka?"
Och där handlar det mest om den omvända infallsvinkeln, dvs hur hyr jag ut mitt hus utan att riskera att hyresgästen får besittningsrätt som omöjliggör återflytt eller försäljning.
För privatpersoner som hyr ut ett enstaka hus kan väl besittningsrätten avtalas bort, och det lär väl i princip alla hyresvärdar vilja göra.
För hyresvärdar som hyr ut som affärsmässig verksamhet gäller det väl att avtal kortare än två år inte ger besittningsrätt. Så man får väl anta att längre avtal än så är sällsynta.
 
K kindvall skrev:
Intressant. I det här forumet har det väl mest diskuterats "Hyra ut hus, hur tänka?"
Och där handlar det mest om den omvända infallsvinkeln, dvs hur hyr jag ut mitt hus utan att riskera att hyresgästen får besittningsrätt som omöjliggör återflytt eller försäljning.
För privatpersoner som hyr ut ett enstaka hus kan väl besittningsrätten avtalas bort, och det lär väl i princip alla hyresvärdar vilja göra.
För hyresvärdar som hyr ut som affärsmässig verksamhet gäller det väl att avtal kortare än två år inte ger besittningsrätt. Så man får väl anta att längre avtal än så är sällsynta.
Jag förstår dessa också, men jag är såklart inte ute efter att bli satt på bar backe utan letar ett boende för lång tid, kanske resten av livet.
Men även om jag vet att jag är en seriös hyresgäst, så vet ju inte hyresvärden det.
 
Nej, och saker händer, så hyresvärden kan ju inte veta om du kommer att vara en seriös hyresgäst resten av livet.
Det du bör titta efter är ju en "kommersiell" hyresvärd som har upplägget att hyra ut långsiktigt.
 
K kindvall skrev:
Nej, och saker händer, så hyresvärden kan ju inte veta om du kommer att vara en seriös hyresgäst resten av livet.
Det du bör titta efter är ju en "kommersiell" hyresvärd som har upplägget att hyra ut långsiktigt.
Så är det ju. Lika lite som jag vet om hyresvärden är och förblir seriös. Hur vet man om hyresvärden är kommersiell? Det finns gårdar här som hyr ut flera hus, är dessa alltid kommersiella?
 
Förlåt om jag lägger mig i och egentligen inte svarar på frågan nu. Men har du övervägt att köpa? Det är oftast billigare än att hyra om det är just bo i villa du vill göra.
Men jag har full förståelse om du redan vägt dessa alternativ mot varandra.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Förlåt om jag lägger mig i och egentligen inte svarar på frågan nu. Men har du övervägt att köpa? Det är oftast billigare än att hyra om det är just bo i villa du vill göra.
Men jag har full förståelse om du redan vägt dessa alternativ mot varandra.
Ingen fara! Jag vill ju helst köpa, men jag har ingen möjlighet att få ihop till kontantinsats pga dyrt boende nu (bor i Stockholmsförort) och får därför inte lån.
 
Y Yolibie skrev:
Jag skulle vilja hyra ett hus på landet om jag hittar ett lämpligt. Jag bor idag i hyresrätt, vilket ju är väldigt tryggt tack vare besittningsrätt och liknande. Vill inte riskera att bli vräkt...
Varför inte köpa en villa/radhus då?
Då kan ingen vräka dig, och det blir förmodligen billigare i det långa loppet.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför inte köpa en villa/radhus då?
Då kan ingen vräka dig, och det blir förmodligen billigare i det långa loppet.
Det är väl besvarat i #7?

Som sagt, för att få besittningsskydd så behöver du hyra av ett fastighetsbolag, inte av en privatperson. Vid privatuthyrning gäller inte reglerna om besittningsskydd, man behöver inte ens avtala bort skyddet.

Och även om du hyr av ett fastighetsbolag, så finns ju en (liten) risk att de väljer att sälja huset som du hyr, till en privatperson, som därmed kan säga upp dig.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför inte köpa en villa/radhus då?
Då kan ingen vräka dig, och det blir förmodligen billigare i det långa loppet.
Ja, hade den möjligheten funnits så hade jag garanterat gjort det. Men jag kan inte få ihop till kontantinsats och är inte betrodd trots bra ekonomi. Så då är hyra det näst bästa, även om det blir dyrare.
 
H hempularen skrev:
Det är väl besvarat i #7?
OK, läste inte det innan jag skrev.

Y Yolibie skrev:
Ja, hade den möjligheten funnits så hade jag garanterat gjort det. Men jag kan inte få ihop till kontantinsats och är inte betrodd trots bra ekonomi. Så då är hyra det näst bästa...
Bit ihop tänderna, lev enkelt och sparsamt, så får du säkert ihop till en grundplåt på några år.
Vi håller tummarna (y)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, läste inte det innan jag skrev.


Bit ihop tänderna, lev enkelt och sparsamt, så får du säkert ihop till en grundplåt på några år.
Vi håller tummarna (y)
Tack för peppen. Men när mina bokostnader idag ligger på ca 50% av min inkomst, så finns ingen möjlighet att få ihop över 150.000 på några år.
 
Y Yolibie skrev:
Tack för peppen. Men när mina bokostnader idag ligger på ca 50% av min inkomst, så finns ingen möjlighet att få ihop över 150.000 på några år.
Aj då!
När jag började mitt första fasta jobb fick jag 2550 kr/mån, men min hyra var nog bara ca 850 kr.
Du får nog lägga upp din budget här, så kan vi leka lite Lyxfällan :)

Men jag har svårt att tänka mig att det inte blir mycket dyrare att hyra ett hus än att köpa ett.
Inga föräldrar eller andra som kan hjälpa till och stötta eller borga?
 
C
Y Yolibie skrev:
Vad bör jag titta efter hos hyresvärden?
Som du själv verkar vara inne på så finns det väl inte så många kommersiella hyresvärdar som hyr ut hus?
Att hyra av ett större lantbruk (bondgård, slott, etc.) är nog ett hyfsat säkert kort, där kan du ofta få besittningsrätt, ägarförhållandena är stabila och inga ockerhyror även om du förmodligen förväntas göra betydligt mer själv än i ett vanligt hyresförhållande. Problemet är att dessa hus oftast hyrs ut via kontakter så det är inte så lätt, om inte nära på omöjligt att hitta dem.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Aj då!
När jag började mitt första fasta jobb fick jag 2550 kr/mån, men min hyra var nog bara ca 850 kr.
Du får nog lägga upp din budget här, så kan vi leka lite Lyxfällan :)

Men jag har svårt att tänka mig att det inte blir mycket dyrare att hyra ett hus än att köpa ett.
Inga föräldrar eller andra som kan hjälpa till och stötta eller borga?
Det blir absolut dyrare, men inte mycket att göra. Jag klarar dagens hyresnivå utan större problem, men det finns inte så stora marginaler att jag kan spara större summor tyvärr.
Nä, inga som kan hjälpa till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.