H
hekvig: [citat] Eller hur, funderar på nästa steg om det kan vara att kalla dit någon sakkunnig som kan bekräfta vad felet är och samtidigt se över juristhjälp då de varit besvärliga att ha att göra med tidigare också.
2 svar · 2,1k läst
Villa vista
Villa vista: [citat] Detta är ju inte en avbeställning, men om man ändå vill tolka det som det så står det ju precis som tidigare nämnts att utövaren skall få betalt för nerlagt arbete dvs 55 kvm grund och ev kostnader för ändringen/avbeställningen
10 svar · 5,8k läst
H
hempularen: Du får börja med ett kravbrev. Sedan troligen stämma dem. Och chansen att få ut något är nog rätt liten. jag tror att du bör konsultera en jurist innan du anlitar en annan firma. Så att avtalet med den nya firman blir formulerat på ett sätt som håller som bevis när du skall kräva in pengarna. Första anmärkningen från din entreprenör kommer att vara att du låtit firman göra mer
1 svar · 1,5k läst
Filip94
Filip94: [citat] Ja det är ju lite synd när inte TS återkommer i sådana här frågor alltid bra för någon annan att kunna hitta i framtiden.
46 svar · 11,4k läst
K
klimt: [citat] Det är nog klokt att göra som Fredrik föreslår. Ett tillägg, ni kan inte ställa krav på åtgärder frånsäljaren, däremot krav på nedsättning av pris därför att det finns ett dolt fel. Visst kan man använda åtgärdskostnad som en utgångspunkt, men det är långt från säkert att det är lämpligt. I detta fall får ni ju en uppdaterad dränering, så det är knappast
4 svar · 1,1k läst
A
aedwall: [citat] Helt rätt, men det jag menar är att det finns inga formaliakrav enligt JB för hur ett hyresavtal ska se ut för att det ska vara giltigt. Som var TS frågeställning.
14 svar · 1,7k läst
A
AndersS: Skynda på att hämta, snart har det regnat och blåst så det är barmark. Får bli "torrkörning" med snöslungan som inte fått arbeta något ännu i år.
23 svar · 4,0k läst
C
cpalm: [citat] Nä, man kan ha ett abonnemang hos Vafab (kommunförbundet) som för närvarande upphandlat Relita för utförandet, men vi har inget abonnemang och på en direkt fråga har varken Relita eller Vafab (kommunförbundet) uttryckt något problem med det och säger att jag kan anlita vem jag vill. Men jag har inte grävt djupare i det, det är förstås fullt möjligt att de pratar i
20 svar · 2,2k läst
·
kenneth5828
kenneth5828: Jobbar i Malmö, är stor skillnad på olika tomter, även inom samma område, fattigt som rikt. Vissa tomter ser värre ut än på Sysav, har sett ut så i flera år, kört i områdena i 11 år. Vissa trivs tydligen i skiten.
25 svar · 6,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] För det första är lagfartsavgiften högre när ett företag köper. Från Lantmäteriets hemsida: För juridiska personer som exempelvis aktiebolag, handelsbolag och ekonomiska föreningar är stämpelskatten 4,25 procent
2 svar · 5,0k läst
N
Nyttanvänarnamn_dec2015: [citat] Du kan själv beräkna sanktionsavgiften för svartbygge på boverkets webbsida: Länk: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/tillsyn/byggsanktionsavgifter/berakning-av-sanktionsavgifter/ /Bygglovhjälpen
12 svar · 11,8k läst
L
Lane: en kompis till mig bor likadant från typ 2010. I deras område är det som här inte meningen att man ska gå längs med husen utan stenläggningen skapar en yta mellan husen och vägen. På så sätt kan man ju maximera trädgårdsyta och samtidigt inte heller kliva direkt ut i bilgatan från dörren. Tycker det är en bra lösning i täta villaområden. Jag brukar också parkera längs med
158 svar · 23,9k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Nu var ju önskemålet att få något översatt från juridiska till ren svenska, så det här var kanske lite svårt. Relaxation från gravation betyder alltså att frigöra från inteckning, eller ta bort ansvar för befintliga lån. Det är viktigt att förstå att den möjligheten fortfarande finns. Alltså att man vid köpet löser den delen av säljarens lån som gör att banken i
6 svar · 2,5k läst
K
kindvall: Om det inte går att stycka av är ju en lösning som TS föreslagit att samtliga delägare bygger huset och därmed äger det. Då blir det inte på ofri grund. Det som behöver hanteras isf är ju situationen att någon eller alla övriga vill sälja fastigheten. Då funkar det ju inte att TS vill hävda besittningsskydd till "sitt" hus. Det får TS kanske inte formellt, men kärnan i många
4 svar · 1,6k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Vi köpte en begagnad mätare på Kjell & Company för nåt år sedan. Har den som undermätare på Torpet. Kanon!
178 svar · 58,7k läst
·
H
hempularen: Den där slangen är väl tveksamt om den någonsin varit en fackmannamässig lösning.
31 svar · 4,4k läst
·
Bigblockvolvo
Bigblockvolvo: [citat] Nja jag är inte riktigt beredd att hålla med. På min egna nuvarande tomt behöver jag inte ens söka dispens. Jag frågade till och med kvinna på länsstyrelsen som varit med och beslutat i min ansökan om det är omöjligt att få dispens i mitt fall och det va det inte.. Det handlar väl mest om vad som står i ansökan, den lär skrivas på rätt sätt. I det här fallet har
26 svar · 6,6k läst
·
Y
Yolibie: [citat] Jag vet, men om man inte letar alls så minskar ju chanserna att trilla över nått :) Tack!
33 svar · 6,3k läst
plåtrickard
plåtrickard: [citat] Följande slår mig.... Så högt över altanen så borde inte blecket vara problemet . Men det där har ingen plåtslagare monterat. Det ser ut att vara från en bygghandel, det har fel typ av gavlar, det ser inte heller ut att sitta fast.... Var kommer dessutom missfärgning ifrån? Men att döma av missfärgningen så verkar det iallafall ha fall..
13 svar · 1,7k läst
·
Semiproffset
Semiproffset: Allt diarieförs väl och finns som kopior hos lantmäteriet. Så även om du inte skulle få tillbaka dina originalhandlingar så finns de hos Lantmäteriet. Dock kan det alltid vara ide att ta en vidimerad kopia av originaldokument som skall skickas iväg och där det finns en risk att de förkommer..
1 svar · 3,1k läst
J
Johanx: [citat] Håller man sig till ett mått på max 70cm mellan där ytterväggen skär taket och golvet på övervåningen så räknas övervåningen ej som en våning utan huset har då endast en våning
14 svar · 2,8k läst
J
Johanx: [citat] Ja även attefallare
27 svar · 5,2k läst
·
H
hempularen: Det behöver inte stå i deras villkor, om det kan anses vara ett "förklaringsmisstag", som du borde ha insett att det är fel. Då kan de häva avtalet enligt lagen. Behövs inget i villkoren om det. Men bevisbördan ligger ju på butiken, att du alltså medvetet utnyttjat deras oförmåga att ange ett korrekt pris. I det här fallet med Beijer, har de skickat ut någon orderbekräftelse? Utan
21 svar · 4,2k läst
·
S
Sebastian Sollie: Återkoppling i ärendet, grannen har betalat vår faktura :D
33 svar · 16,4k läst
D
Daniel 109: De gämförande mätningar mellan kalibrerade instrument och telefoner jag har hör om har visst förvånansvärt stor överensstämmelse. Det är absolut en bra första mätning. Hur man mäter medför sannolikt större variationer.
10 svar · 2,3k läst
C
chokonanana: Det var därför vi blev så förvånade när de valde att lägga kontrollbesiktningen den 24'e och slutbesiktning den 31'a. Då ligger båda besiktningar utanför datumet. Vi tolkade det som att kontroll-besiktningen borde legat runt 10'e jan och sedan slutbesiktning den 23'e jan eftersom allt efter 24'e jan borde resultera i vite. Jätte tack för tipsen att låta entreprenaden avsluta hela
4 svar · 2,9k läst
·
C
cpalm: [citat] Det handlar om vad som (i PBL) definieras som byggnad. Men huruvida sandlådan formellt sett är en byggnad eller inte spelar ju ingen roll i detta sammanhang, det krävs ju ändå samfällighetens tillstånd att nyttja deras mark på ett sådant sätt. Det där med "lika för alla" är ju lite knepigt om ingen har föreningens tillstånd. Man kan ju kräva att föreningen agerar mot
13 svar · 5,3k läst
useless
useless: Eller hyr en tjältinare. http://g3byggmaskiner.se/webshop/view/tjaltiningsaggregat-heatwork-3600?prp=webshop%2Findex%2F56-tork-och-uppvarmning1
4 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.