47 799 läst ·
34 svar
48k läst
34 svar
Äga en borätt & ha en hyresrätt samtidigt?
Tja... oavsett... vad vi tycker om det hela.... Så ja man kan ha en borätt utan att vara skriven där, men du kan inte ha en hyresrätt utan att vara skriven där... Att hyra ut en lägenhet i andra hand går... men inte hur länge som helst. Du förskjuter ditt beslut om vad du skall ha kvar... hyresrätten eller bostadsrätten. Du kan inte både ha kakan å äta upp den hur länge som helst. Så du måste bestämma dig inom ett eller max två år... Dessutom så måste du vänta ett tag innan du kan hyra ut din hyresrätt i andrahand...
Min dotter hade en bostadsrätt i centrala Malmö men fick fast tjänst i en annan stad. Hade hon fått ett vikariat (!) hade hon kunnat hyra ut bostadsrätten men föreningen godkände inte detta eftersom man ansåg att hon bodde på annan ort. Hon ville inte släppa sin lägenhet och hyrde därför ut ett rum och spärrade de andra rummen för den inneboende. Föreningen kunde inte säga upp henne eftersom hon inte hyrde ut lägenheten i andra hand utan bara del av lägenheten.
Vi kollade då väldigt noggrannt regelverket eftersom föreningen var så kinkig. Min dotter var alltså inte skriven på bostadsrätten under fem år. För vår egen del var det alltlså inte pengarna vi var ute efter utan dottern ville så småningom återvända till Malmö. Så rådet till dig är att du tar en inneboende för ett rum med tillgång till kök och bad och låter en del av möblerna finnas kvar. Det är inte heller fel att du dyker upp i lägenheten då och då!
Vi kollade då väldigt noggrannt regelverket eftersom föreningen var så kinkig. Min dotter var alltså inte skriven på bostadsrätten under fem år. För vår egen del var det alltlså inte pengarna vi var ute efter utan dottern ville så småningom återvända till Malmö. Så rådet till dig är att du tar en inneboende för ett rum med tillgång till kök och bad och låter en del av möblerna finnas kvar. Det är inte heller fel att du dyker upp i lägenheten då och då!
Finns det inte någon annan som skulle behöva lägenheten bättre? Kan du inte stå kvar i kön tills du får en lägenhet med den storlek du vill ha och sedan sälja bostadsrätten? Har svårt att förstå vitsen med att hyra en lägenhet man aldrig planerar att bo i. Att äga två bostadsrätter kan jag förstå som investering, men en hyresrätt är ju bara en massa jobb eftersom någon annan äger lägenheten.
Klicka här för att svara