En beställare vill att byggaren använder rotavdrag vid bygge av Attefallshus och anger andra snickeriarbeten på fakturan. Annars tar beställaren en annan byggare. Vem får problem vid en kontroll av skatteverket ?

Självklart får den som lämnat in ansökan hos skatteverket problemet om det är något i ansökan som är otillåtet.

H HSP skrev:
Självklart får den som lämnat in ansökan hos skatteverket problemet om det är något i ansökan som är otillåtet.
Ja förstår ju detta. Men blir det någon form av straff/avgift mer än att avdraget inte går igenom.

R RoBo skrev:
Ja förstår ju detta. Men blir det någon form av straff/avgift mer än att avdraget inte går igenom.
Det kan leda till bedrägeriåtal skulle jag tro. Brottsligt är det ju solklart.

Om det i ansökan till skatteverket klart och tydligt står att det avser en nybyggnation så *ska* ju ansökan avslås, vilket väl i normalfallet inte leder till någon rättslig påföljd.
(Dock blir ju nästa projekt att driva in pengarna från kunden)

Om man däremot skriver något på fakturan som täcks av ROT, utan att ha utfört den typen av arbete finns det nog en avsevärd risk involverad för hantverkaren.

Men, rent allmänt, om kunden redan i det där läget börjar ställa den typen av osunda krav lär resten av bygget inte gå särskilt smärtfritt, så valet från entreprenören borde vara lätt, låt kunden hitta någon annan.

• Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

R RoBo skrev:
Som sagt hantverkaren blir åtalad om uppgifterna är felaktiga. Du som defacto skulle få avdraget riskerar att få ett skattetillägg på 40% av den unanhållna skatten. När det gäller påföljder från skatteverket som skattetillägg så gäller omvänd bevisföring, du åker på att betala det såvida du inte kan bevisa att hantverkaren har skrivit det felaktiga utan att du varit medveten om det.

Om du hittar en hantverkare som går med på det upplägget, så skulle jag kraftigt avråda från att anlita. Ingen seriös hantverkare skulle gå med på det upplägget.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt hantverkaren blir åtalad om uppgifterna är felaktiga. Du som defacto skulle få avdraget riskerar att få ett skattetillägg på 40% av den unanhållna skatten. När det gäller påföljder från skatteverket som skattetillägg så gäller omvänd bevisföring, du åker på att betala det såvida du inte kan bevisa att hantverkaren har skrivit det felaktiga utan att du varit medveten om det.

Om du hittar en hantverkare som går med på det upplägget, så skulle jag kraftigt avråda från att anlita. Ingen seriös hantverkare skulle gå med på det upplägget.
Det var väl ungefär som jag trodde. Kommer att avråda detta.

jag vet inte om det är en beställare du känner eller hantverkaren.

Men om jag vore hantverkare och någon föreslår ett sådant upplägg, så skulle jag neka av flera skäl. Dels rena moralen, men också risken. Varför skulle jag riskera att bli åtalad för att någon annan skall får ett billigare jobb. Och sist men inte minst, sådant sprider sig, och det sabbar mitt rykte.

Jag som beställare skulle välja bort en hantverkare (och jag har valt bort sådana firmor) som ställer upp på såpass grova upplägg. En bra seriös hantverkare får uppdrag utan att utsätta sig för risken att bli åtalad. Sedan finns det ju andra mer formalitetsfel, som jag kan ha lite mer överseende med, ex. om någon fixar med fakturadatum någon dag eller två, för att få in det i rätt tidsperiod.

Känner hantverkaren. Och han ställde sig väldigt tveksam och frågade mig. Han tar inte jobbet om kunden kräver rot.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.